Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysing the Occupational Health and Safety Knowledge of Science Teachers

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 25, 54 - 79

Öz

This study was conducted to evaluate the occupational health and safety knowledge of science teachers in Malatya, Turkey. ‘Occupational Health and Safety’ questionnaire was used as a data collection tool in the descriptive survey method. The results of the survey conducted with a total of 352 teachers were analysed by SPSS analysis and it was found that teachers had a high level of knowledge in this field and were aware of the rules and occupational risks. In addition, it was determined that teachers received basic occupational health and safety and first aid trainings more than fire safety and hygiene trainings and could intervene appropriately in emergencies. There is also a widespread opinion that occupational health and safety course should be compulsory in the curriculum. Teachers stated that they frequently encountered back, neck and joint disorders and infections.

Kaynakça

  • Aldrup, K., Carstensen, B., Köller, M. M., & Klusmann, U. (2020). Measuring teachers’ social-emotional competence: Development and validation of a situational judgment test. Frontiers in Psychology, 11, Article 892. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00892
  • Ali, M. I., Arfandi, A., Lopa, A. T., & Fauzan, M. M. (2022). Evaluation of learning occupational safety and environmental health in vocational schools. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(9), 3078–3090. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i9.7974
  • Aslan, İ. (2019, June 26-28). Bingöl ilindeki öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği seviyesinin incelenmesi [Examination of occupational health and safety level of teachers in Bingol province] [Conference presentation]. idRc 2019, International Disaster & Resilience Congress, “from Risk to Resilience”, Eskişehir, Türkiye. https://idrcongress.org/uploads/files/idRc_2019_Papers.pdf
  • Babaoğlu, Z. (2020). Mesleki ve teknik Anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği algı düzeyinin belirlenmesi (Trabzon örneği) [Determination of the level of occupational health and safety perception of teachers at vocational and technical anatolian high school (Case of Trabzon)] (Yayın No. 620987) [Yüksek lisans tezi, Avrasya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Benevene, P., De Stasio, S., Fiorilli, C., Buonomo, I., Ragni, B., Briegas, J. J. M., & Barni, D. (2019). Effect of teachers’ happiness on teachers’ health. The mediating role of happiness at work. Frontiers in Psychology, 10, 2449. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02449
  • Birken, İ. (2018). Anaokulu öğretmenlerinin mesleklerine yönelik iş sağlığı ve güvenliği algılarının değerlendirilmesi [Evaluation of occupational health and safety perceptions of kindergarten teachers towards their occupation] (Yayın No. 537416) [Yüksek lisans tezi, İzmir Ekonomi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Doğdu, S. (2019). Okul yöneticilerinin iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi [Assessment of school directors' opinions about occupational health and safety practises] (Yayın No. 579703) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fiorilli, C., Benevene, P., De Stasio, S., Buonomo, I., Romano, L., Pepe, A., & Addimando, L. (2019). Teachers’ burnout: The role of trait emotional intelligence and social support. Frontiers in Psychology, 10, Article 2743. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02743
  • Gümüş, B. (2016). Okullarda iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları ve öğretmenlerin bu konudaki bilgi düzeylerinin irdelenmesi [The application of the occupational health and safety at schools and the evaluation of the teachers' level of knowledge about occupational health and safety] (Yayın No. 433050) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gümüş, B., Dalbay, N. (2016, 8-11 Mayıs). Okullarda İSG uygulamaları ve öğretmenlerin bu konudaki bilgi düzeylerinin irdelenmesi [Examination of OHS practices in schools and teachers' level of knowledge on this subject] [Konferans Bildirisi]. 8. İş Sağlığı ve Güvenliği Konferansı, İstanbul, Türkiye. https://www.csgb.gov.tr/Media/4mzffz3u/8ulusl-1.pdf
  • İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, (2012). İş sağlığı ve güvenliği kanunu. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/06/20120630-1.htm
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research methods]. Nobel Yayıncılık.
  • Kılkış, İ. (2013). İş sağlığı ve güvenliği [Occupational health and safety]. Dora Basın Yayın.
  • Lazarus, R. S. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. DDB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2009, 12 Ocak). Yangın önleme söndürme yönergesi [Fire prevention and extinguishing directive] (Sayı: B.08.0.SAS.0.35.02.00.2009/9 sayılı makam onayı). https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/766.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2010). Mesleki ve teknik eğitim kurumları iş sağlığı ve güvenliği rehberi [Occupational health and safety guide for vocational and technical education institutions]. https://altinekin.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/01121608_Mesleki_ve_Teknik_YYretim_KurumlarY_Y_SaYlYY_ve_GYvenliYi_Rehberi.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2014, 26 Temmuz). Okul öncesi ve ilköğretim kurumları yönetmeliği [Regulation on pre-school and primary education institutions] (Resmi Gazete No. 29072).https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2015). 17.09.2015 tarihli 9367301 sayılı eğitim öğretim faaliyetleri ve güvenlik tedbirleri yazısı [Letter dated 17.09.2015 and numbered 9367301 on educational activities and security measures]. http://banaz.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_10/06013716_eitimretimfaaliyetlerivegvenliktedbirleri.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018). 16.12.2015 tarihli 12964517 sayılı Öğrenci/Çırak İSG İşlemleri yazısı [16.12.2015 dated 12964517 numbered Student/Apprentice OHS Operations letter]. http://yataganmestekanadolulisesi.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/48/11/963247/dosyalar/2017_11/22071813_YYrenci_isg_iYlemleri.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018). Pansiyonlu okul denetimleri genelgesi [Circular on boarding school inspections]. Retrieved December 30, 2022, from https://www.memurlar.net/haber/732283/meb-den-pansiyonlu-okuldenetimleri-genelgesi.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). İş ekipmanlarının periyodik kontrolleri genelgesi [Circular on periodic controls of work equipment]. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2007.pdf
  • Rielander, C., Visser, T., & Esterhuyzen, E. (2024). Schools and occupational health and safety: Perspectives for developing countries. African Journal of Inter/Multidisciplinary Studies, 6(1), 1–15. https://doi.org/10.51415/ajims.v6i1.1263
  • Romano, L., Tang, X., Hietajärvi, L., Salmela-Aro, K., & Fiorilli, C. (2020). Students' trait emotional intelligence and perceived teacher emotional support in preventing burnout: The moderating role of academic anxiety. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4771. https://doi.org/10.3390/ijerph17134771
  • Solomon, C., & Lambie, G. (2020). Hispanic teachers experiences with occupational stressors while working in title 1 elementary schools. Journal of Latinos and Education, 19(2), 148-163. https://eric.ed.gov/?id=EJ1246112 Szczygiel, D. D., & Mikolajczak, M. (2018). Emotional intelligence buffers the effects of negative emotions on job burnout in nursing. Frontiers in Psychology, 9, 2649. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02649
  • Taşdemir, C., & Gür, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin iş sağlığı ve güvenliği öz yeterliği (Iğdır ili örneği) [The self-efficacy of primary teachers on occupational health and safety: (Iğdır province example)]. International Journal of Advances in Engineering and Pure Sciences, 33(3), 467-477. https://doi.org/10.7240/jeps.888007
  • Tokpınar, M. (2019). Eğitim kurumlarında iş sağlığı ve güvenliğinin incelenmesi [Investigation of occupational health and safety in educational institutions] (Yayın No. 546654) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Türkoğlu, Ç. (2020). Öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin bilgi düzeylerinin incelenmesine yönelik bir alan araştırması [A research on the data levels of teachers related to occupational health and safety] (Yayın No. 633642) [Yüksek lisans tezi, Kırklareli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yivli, İ. (2018). İstanbul Zeytinburnu ve Fatih ilçelerindeki anaokullarında çalışan öğretmenlerde, iş sağlığı ve güvenliği alanında farkındalık oluşturma uygulamaları [The applications which aims to create awareness for work health and safety for kindergarden teachers who work at Zeytinburnu and Fatih areas] (Yayın No. 506512) [Yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Analysing the Occupational Health and Safety Knowledge of Science Teachers

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 25, 54 - 79

Öz

This study was conducted to evaluate the occupational health and safety knowledge of science teachers in Malatya, Turkey. ‘Occupational Health and Safety’ questionnaire was used as a data collection tool in the descriptive survey method. The results of the survey conducted with a total of 352 teachers were analysed by SPSS analysis and it was found that teachers had a high level of knowledge in this field and were aware of the rules and occupational risks. In addition, it was determined that teachers received basic occupational health and safety and first aid trainings more than fire safety and hygiene trainings and could intervene appropriately in emergencies. There is also a widespread opinion that occupational health and safety course should be compulsory in the curriculum. Teachers stated that they frequently encountered back, neck and joint disorders and infections.

Etik Beyan

Due to the scope and method of the study, ethics committee permission was not required.

Kaynakça

  • Aldrup, K., Carstensen, B., Köller, M. M., & Klusmann, U. (2020). Measuring teachers’ social-emotional competence: Development and validation of a situational judgment test. Frontiers in Psychology, 11, Article 892. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00892
  • Ali, M. I., Arfandi, A., Lopa, A. T., & Fauzan, M. M. (2022). Evaluation of learning occupational safety and environmental health in vocational schools. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(9), 3078–3090. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i9.7974
  • Aslan, İ. (2019, June 26-28). Bingöl ilindeki öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği seviyesinin incelenmesi [Examination of occupational health and safety level of teachers in Bingol province] [Conference presentation]. idRc 2019, International Disaster & Resilience Congress, “from Risk to Resilience”, Eskişehir, Türkiye. https://idrcongress.org/uploads/files/idRc_2019_Papers.pdf
  • Babaoğlu, Z. (2020). Mesleki ve teknik Anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği algı düzeyinin belirlenmesi (Trabzon örneği) [Determination of the level of occupational health and safety perception of teachers at vocational and technical anatolian high school (Case of Trabzon)] (Yayın No. 620987) [Yüksek lisans tezi, Avrasya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Benevene, P., De Stasio, S., Fiorilli, C., Buonomo, I., Ragni, B., Briegas, J. J. M., & Barni, D. (2019). Effect of teachers’ happiness on teachers’ health. The mediating role of happiness at work. Frontiers in Psychology, 10, 2449. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02449
  • Birken, İ. (2018). Anaokulu öğretmenlerinin mesleklerine yönelik iş sağlığı ve güvenliği algılarının değerlendirilmesi [Evaluation of occupational health and safety perceptions of kindergarten teachers towards their occupation] (Yayın No. 537416) [Yüksek lisans tezi, İzmir Ekonomi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Doğdu, S. (2019). Okul yöneticilerinin iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi [Assessment of school directors' opinions about occupational health and safety practises] (Yayın No. 579703) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fiorilli, C., Benevene, P., De Stasio, S., Buonomo, I., Romano, L., Pepe, A., & Addimando, L. (2019). Teachers’ burnout: The role of trait emotional intelligence and social support. Frontiers in Psychology, 10, Article 2743. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02743
  • Gümüş, B. (2016). Okullarda iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları ve öğretmenlerin bu konudaki bilgi düzeylerinin irdelenmesi [The application of the occupational health and safety at schools and the evaluation of the teachers' level of knowledge about occupational health and safety] (Yayın No. 433050) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gümüş, B., Dalbay, N. (2016, 8-11 Mayıs). Okullarda İSG uygulamaları ve öğretmenlerin bu konudaki bilgi düzeylerinin irdelenmesi [Examination of OHS practices in schools and teachers' level of knowledge on this subject] [Konferans Bildirisi]. 8. İş Sağlığı ve Güvenliği Konferansı, İstanbul, Türkiye. https://www.csgb.gov.tr/Media/4mzffz3u/8ulusl-1.pdf
  • İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, (2012). İş sağlığı ve güvenliği kanunu. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/06/20120630-1.htm
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research methods]. Nobel Yayıncılık.
  • Kılkış, İ. (2013). İş sağlığı ve güvenliği [Occupational health and safety]. Dora Basın Yayın.
  • Lazarus, R. S. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. DDB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2009, 12 Ocak). Yangın önleme söndürme yönergesi [Fire prevention and extinguishing directive] (Sayı: B.08.0.SAS.0.35.02.00.2009/9 sayılı makam onayı). https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/766.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2010). Mesleki ve teknik eğitim kurumları iş sağlığı ve güvenliği rehberi [Occupational health and safety guide for vocational and technical education institutions]. https://altinekin.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/01121608_Mesleki_ve_Teknik_YYretim_KurumlarY_Y_SaYlYY_ve_GYvenliYi_Rehberi.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2014, 26 Temmuz). Okul öncesi ve ilköğretim kurumları yönetmeliği [Regulation on pre-school and primary education institutions] (Resmi Gazete No. 29072).https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2015). 17.09.2015 tarihli 9367301 sayılı eğitim öğretim faaliyetleri ve güvenlik tedbirleri yazısı [Letter dated 17.09.2015 and numbered 9367301 on educational activities and security measures]. http://banaz.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_10/06013716_eitimretimfaaliyetlerivegvenliktedbirleri.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018). 16.12.2015 tarihli 12964517 sayılı Öğrenci/Çırak İSG İşlemleri yazısı [16.12.2015 dated 12964517 numbered Student/Apprentice OHS Operations letter]. http://yataganmestekanadolulisesi.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/48/11/963247/dosyalar/2017_11/22071813_YYrenci_isg_iYlemleri.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018). Pansiyonlu okul denetimleri genelgesi [Circular on boarding school inspections]. Retrieved December 30, 2022, from https://www.memurlar.net/haber/732283/meb-den-pansiyonlu-okuldenetimleri-genelgesi.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). İş ekipmanlarının periyodik kontrolleri genelgesi [Circular on periodic controls of work equipment]. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2007.pdf
  • Rielander, C., Visser, T., & Esterhuyzen, E. (2024). Schools and occupational health and safety: Perspectives for developing countries. African Journal of Inter/Multidisciplinary Studies, 6(1), 1–15. https://doi.org/10.51415/ajims.v6i1.1263
  • Romano, L., Tang, X., Hietajärvi, L., Salmela-Aro, K., & Fiorilli, C. (2020). Students' trait emotional intelligence and perceived teacher emotional support in preventing burnout: The moderating role of academic anxiety. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4771. https://doi.org/10.3390/ijerph17134771
  • Solomon, C., & Lambie, G. (2020). Hispanic teachers experiences with occupational stressors while working in title 1 elementary schools. Journal of Latinos and Education, 19(2), 148-163. https://eric.ed.gov/?id=EJ1246112 Szczygiel, D. D., & Mikolajczak, M. (2018). Emotional intelligence buffers the effects of negative emotions on job burnout in nursing. Frontiers in Psychology, 9, 2649. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02649
  • Taşdemir, C., & Gür, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin iş sağlığı ve güvenliği öz yeterliği (Iğdır ili örneği) [The self-efficacy of primary teachers on occupational health and safety: (Iğdır province example)]. International Journal of Advances in Engineering and Pure Sciences, 33(3), 467-477. https://doi.org/10.7240/jeps.888007
  • Tokpınar, M. (2019). Eğitim kurumlarında iş sağlığı ve güvenliğinin incelenmesi [Investigation of occupational health and safety in educational institutions] (Yayın No. 546654) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Türkoğlu, Ç. (2020). Öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin bilgi düzeylerinin incelenmesine yönelik bir alan araştırması [A research on the data levels of teachers related to occupational health and safety] (Yayın No. 633642) [Yüksek lisans tezi, Kırklareli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yivli, İ. (2018). İstanbul Zeytinburnu ve Fatih ilçelerindeki anaokullarında çalışan öğretmenlerde, iş sağlığı ve güvenliği alanında farkındalık oluşturma uygulamaları [The applications which aims to create awareness for work health and safety for kindergarden teachers who work at Zeytinburnu and Fatih areas] (Yayın No. 506512) [Yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülen Önal Karakoyun 0000-0002-7675-0006

Meysa Simge Sarul 0009-0009-2679-6573

Erol Asiltürk 0000-0001-8126-7812

Mehmet Polat 0000-0002-5955-5620

Erken Görünüm Tarihi 26 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2024
Kabul Tarihi 22 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Önal Karakoyun, G., Sarul, M. S., Asiltürk, E., Polat, M. (2025). Analysing the Occupational Health and Safety Knowledge of Science Teachers. Journal of Computer and Education Research, 13(25), 54-79.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "