Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ahlaki Olgunluk, Depresyon, Anksiyete Ve Stres (DASS) Arasındaki İlişkinin Nicel Değerlendirmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 10 - 15, 30.06.2024
https://doi.org/10.47138/jeaa.1465509

Öz

Bu araştırmanın temel amacı ahlaki olgunluk düzeyi ile depresyon, anksiyete ve stres (DASS) arasındaki ilişkiyi analiz etmektir. Türkiye'de Hemşirelik bölümünde öğrenim gören 483 öğrenciden 244'ünün katılımıyla elde edilen veriler istatistiksel olarak analiz edilmiş ve bulgular yorumlanmıştır. 184 kız (%75,4) ve 60 erkek (%24,6) öğrenci katkıda bulunmuş olup; ankete katılan öğrencilerin yaş ortalaması 41,52 olarak bulgulanmıştır. Analiz sonuçları, kullanılan tüm değişkenler için güvenirlik katsayılarının oldukça yüksek olduğunu göstermiştir. Ahlaki olgunluk ölçeği için 0,908, (DASS) ölçeğinde yer alan depresyon için 0,834, kaygı için 0,928 ve stres için 0,903 bulunmuştur. Ayrıca ahlaki olgunluk ile depresyon ve kaygı arasında anlamlı ve negatif ilişkiler dikkat çekmektedir; stresle de anlamsız bir ilişki elde edilmiştir. Tahmin edildiği ve beklendiği gibi bireylerin ahlaki olgunluk düzeyi arttıkça depresyon ve anksiyete gibi yaygın ve bilinen hastalıklar azalacaktır. Bireyler bu sorunlarla baş etme becerisine sahip oldukları sürece iş ve sosyal yaşamlarında daha sağlıklı, daha kaliteli ve daha olgun bir hayat yaşayacaklardır.

Teşekkür

Veri toplama sürecinde desteğini esirgemeyen sayın Prof. Dr. Mustafa Fedai ÇAVUŞ hocamıza teşekkürü borç biliriz.

Kaynakça

  • Alexander, S. A. N. D. R. A. (2015). Cognitive responses to stress, depression, and anxiety and their relationship to adhd (attention deficit hyperactivity disorder) symptoms (Unpublished Doctoral Dissertation), Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada.
  • Ay, M. F. (2020). Ahlâkî olgunluk ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bilimname, XLIII, 3, 349- 364.
  • Aydın, M. Z. (2003). Ahlâk öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi. Ankara: Nobel. Barlow, D. H. (2000). Unraveling the mysteries of anxiety and its disorders from the perspective of emotion theory. American Psychologist, 55(11), 1247-1263. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.11.1247.
  • Chima, F. O. (2001). Employee assistance and human resource collaboration for improving employment and disabilities status. Employee Assistance Quarterly, 17(3), 79-94.
  • Deniz, M. E., & Sümer, A. S. (2010). Farklı öz anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158), 115-127.
  • Dyck, D. (2001). The toxic workplace. Benefits Canada, 25(3), 52-55.
  • Greenberg, P. E., Sisitsky, T., Kessler, R. C., Finkelstein, S. N., Berndt, E. R., Davidson, J. R., & Fyer, A. J. (1999). The economic burden of anxiety disorders in the 1990s. The Journal of Clinical Psychiatry, 60(7), 1-478.
  • Güngör, E. (2010). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Hackett, J. T. (2001). Post 9-11 priority: Mental health care. Houston Chronicle, Section, 1, 5.
  • Habermas, J. (1982). A Reply to my critics. In J. B. Thompson and D. Held (Eds). Habermas: Critical Debates. Cambridge. MA: MIT Press.: 219-283.
  • Henry, J. D., & Crawford, J. R. (2005). The short‐form version of the depression anxiety stress scales (dass‐21): Construct validity and normative data in a large non‐clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 44(2), 227-239. https://doi.org/10.1348/014466505X29657.
  • Hon, A. H. Y., Chan, W. W. H., & Lu, L. (2013). Overcoming work-related stress and promoting employee creativity in hotel industry: The role of task feedback from supervisor. International Journal of Hospitality Management, 33, 416-424.
  • Lickona, T. (1991). Educating for character: How school can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books.
  • Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the depression anxiety stress scales (DASS) with the beck depression and anxiety inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U.
  • Mahmoud, J. S. R., Staten, R. T., Hall, L. A., & Lennie, T. A. (2012). The relationship among young adult college students’ depression, anxiety, stress, demographics, life satisfaction, and coping styles. Issues in Mental Health Nursing, 33(3), 149-156.
  • Raymond, C. (2000). Stress the real millennium bug. Stress News, 12(4).
  • Stewart, W. F., Ricci, J. A., Chee, E., Hahn, S. R., & Morganstein, D. (2003). Cost of lost productive work time among US workers with depression. Jama, 289(23), 3135-3144. https://doi.org/10.1001/jama.289.23.3135.
  • Tekin, İ. (2018). İnsan-ı kâmil anlayışı bağlamında ahlak eğitimine kuramsal bir yaklaşım (Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. No. 502384.
  • Yılmaz, Ö., Boz, H., & Arslan, A. (2017). Depresyon anksiyete stres ölçeğinin (DASS 21) Türkçe kısa formunun geçerlilik-güvenilirlik çalışması. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 78-91.

Quantitatıve Assessment Of The Relationship Between Moral Maturity, Depression, Anxiety And Stress (DASS)

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 10 - 15, 30.06.2024
https://doi.org/10.47138/jeaa.1465509

Öz

The main purpose of this research is to analyze the relationship between the level of moral maturity, depression, anxiety and stress (DASS). Data obtained with the participation of 244 out of 483 students studying in Nursing department in Turkiye were statistically analyzed and the findings were interpreted. 184 female (75.4%) and 60 male (24.6%) students contributed; the average age of the students participating in the survey was found to be 41.52. Analyzes results showed that the reliability coefficients for all variables used are quite high. It is found as 0.908 for the moral maturity scale and 0.834 for the depression, 0.928 for the anxiety, and 0.903 for the stress in (DASS) scale. Additionally, significant and negative relationships between moral maturity and depression and anxiety attract attention; there is an insignificant relationship with stress is also found. As assumed and expected, as the level of individuals’ moral maturity increases, common and well-known diseases such as depression and anxiety will decrease. As long as individuals have the ability to cope with these problems, they will live a healthier, higher quality and more mature life in their business and social life.

Kaynakça

  • Alexander, S. A. N. D. R. A. (2015). Cognitive responses to stress, depression, and anxiety and their relationship to adhd (attention deficit hyperactivity disorder) symptoms (Unpublished Doctoral Dissertation), Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada.
  • Ay, M. F. (2020). Ahlâkî olgunluk ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bilimname, XLIII, 3, 349- 364.
  • Aydın, M. Z. (2003). Ahlâk öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi. Ankara: Nobel. Barlow, D. H. (2000). Unraveling the mysteries of anxiety and its disorders from the perspective of emotion theory. American Psychologist, 55(11), 1247-1263. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.11.1247.
  • Chima, F. O. (2001). Employee assistance and human resource collaboration for improving employment and disabilities status. Employee Assistance Quarterly, 17(3), 79-94.
  • Deniz, M. E., & Sümer, A. S. (2010). Farklı öz anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158), 115-127.
  • Dyck, D. (2001). The toxic workplace. Benefits Canada, 25(3), 52-55.
  • Greenberg, P. E., Sisitsky, T., Kessler, R. C., Finkelstein, S. N., Berndt, E. R., Davidson, J. R., & Fyer, A. J. (1999). The economic burden of anxiety disorders in the 1990s. The Journal of Clinical Psychiatry, 60(7), 1-478.
  • Güngör, E. (2010). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Hackett, J. T. (2001). Post 9-11 priority: Mental health care. Houston Chronicle, Section, 1, 5.
  • Habermas, J. (1982). A Reply to my critics. In J. B. Thompson and D. Held (Eds). Habermas: Critical Debates. Cambridge. MA: MIT Press.: 219-283.
  • Henry, J. D., & Crawford, J. R. (2005). The short‐form version of the depression anxiety stress scales (dass‐21): Construct validity and normative data in a large non‐clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 44(2), 227-239. https://doi.org/10.1348/014466505X29657.
  • Hon, A. H. Y., Chan, W. W. H., & Lu, L. (2013). Overcoming work-related stress and promoting employee creativity in hotel industry: The role of task feedback from supervisor. International Journal of Hospitality Management, 33, 416-424.
  • Lickona, T. (1991). Educating for character: How school can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books.
  • Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the depression anxiety stress scales (DASS) with the beck depression and anxiety inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U.
  • Mahmoud, J. S. R., Staten, R. T., Hall, L. A., & Lennie, T. A. (2012). The relationship among young adult college students’ depression, anxiety, stress, demographics, life satisfaction, and coping styles. Issues in Mental Health Nursing, 33(3), 149-156.
  • Raymond, C. (2000). Stress the real millennium bug. Stress News, 12(4).
  • Stewart, W. F., Ricci, J. A., Chee, E., Hahn, S. R., & Morganstein, D. (2003). Cost of lost productive work time among US workers with depression. Jama, 289(23), 3135-3144. https://doi.org/10.1001/jama.289.23.3135.
  • Tekin, İ. (2018). İnsan-ı kâmil anlayışı bağlamında ahlak eğitimine kuramsal bir yaklaşım (Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. No. 502384.
  • Yılmaz, Ö., Boz, H., & Arslan, A. (2017). Depresyon anksiyete stres ölçeğinin (DASS 21) Türkçe kısa formunun geçerlilik-güvenilirlik çalışması. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 78-91.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Örgütsel Davranış, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Gökçen Kapusuz 0000-0001-7336-4612

Tuğba İmadoğlu Kalkan 0000-0002-4202-4495

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2024
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökçen Kapusuz, A., & İmadoğlu Kalkan, T. (2024). Ahlaki Olgunluk, Depresyon, Anksiyete Ve Stres (DASS) Arasındaki İlişkinin Nicel Değerlendirmesi. İktisadi Ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 10-15. https://doi.org/10.47138/jeaa.1465509