Her toplumda sahip olunan üst kültür yanı sıra etnik kökene, ait olunan
dini gruplara (mezheplere), yaşanılan yöreye göre farklı alt kültürler de
bulunmaktadır. Kültürdeki bu etnik ya da bölgesel farklılıklar işgörenlerin
iş yapma biçimlerinde, müşteri ile ilişkilerinde, örgüt kültüründe ve
örgütsel davranışta farklılıklara neden olabilmektedir. Bu çalışmanın
temel amacı, Hofstede’nin kültürel boyutlarının bölgesel olarak farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemektir. Bu amaçla Hofstede’nin değerler anketi
kullanılarak (VSM 2013) farklı bölgesel kültürleri temsil eden Şanlıurfa
ve Trabzon illerinde faaliyet gösteren turizm işletmelerinde çalışan 373
işgören üzerinde ampirik bir çalışma yapılmıştır. Elde edilen veriler Geert
Hofstede tarafından geliştirilen formüller kullanılarak hesaplanmış ve
iki ilden elde edilen değerler karşılaştırmalı olarak yorumlanmıştır. Elde
edilen değerler ayrıca Hofstede tarafından hesaplanan ulusal (Türkiye)
değerlerle de karşılaştırılmıştır. Araştırmada, Trabzon ve Şanlıurfa’daki
otel çalışanlarının kültürel değerleri arasında tüm boyutlarda anlamlı
farklılıklar olduğu; bu farklılıkların bireysellik / kollektiflik, belirsizlikten
kaçınma boyutlarında oldukça belirgin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Şanlıurfa’nın, Trabzon ile kıyaslandığında daha yüksek belirsizlikten
kaçınma ve bireysellik değerlerine sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmada
ayrıca cinsiyet, yaş ve eğitim durumu değişkenlerine göre Trabzon ve
Şanlıurfa’da otel işletmelerinde çalışanların kültürel boyutları arasında da
anlamı farklılıklar belirlenmiştir.
There are different subcultures according to ethnicity, religions (or
sects) and regions in every society. These ethnic or regional cultural
differences may lead to differences in the way employees manage
their jobs, relationships with customers, organizational culture and
organizational behaviour. The main aim of this study is to determine whether the cultural dimensions of Hofstede varies regionally. To this end, an empirical study was conducted
on 373 employees working in the tourism industry in the provinces of Şanlıurfa and Trabzon that represent
different regional cultures, using Hofstede’s Values Survey Module (VSM 2013). The values determined in two
cities were calculated using the formulas developed by Geert Hofstede and were interpreted comparatively.
In addition, the values were compared with Hofstede’s national values. In the research, it was concluded that
there were significant differences between the cultural values of the employees of Trabzon and Şanlıurfa in all
dimensions, and these differences are very significant in terms of individualism/collectivism and uncertainty
avoidance. It was determined that Şanlıurfa’s values are higher than Trabzon in terms of uncertainty
avoidance and individualism. Moreover, significant differences were found in the cultural dimensions in
Trabzon and Şanlıurfa, depending on the gender, age and educational status of the employees.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 61 |