BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Views on Using Creative Drama as a Method in Social Studies Education

Yıl 2014, Sayı: 6, 43 - 58, 12.08.2015

Öz

In today’s world, scientific and technological developments are on the rise every day. These changes are reflected on the perspective towards education and lead to radical changes and updates in the education systems. As a result of these changes which are based on the reformation of the elements of the education and teaching processes, new approaches, methods and techniques have come out. Education system in Turkey was re-built on the basis of restructuring approach by being affected by these developments in the year 2005. Within this scope, there were many important changes that took place in social sciences education programs.  Within the concept of fields and facts such as history, geography, economy, human’s rights, civics, law and democracy, raising individuals that can be aware of their physical, emotional features as well as their interest, need and capabilities as free individuals was determined as the main purpose. In conformity with this purpose, the need to provide the individual with a learning environment, where the individual can feel safe inside, release emotions with control, develop decision making and problem solving abilities has come out.

The purpose of this paper is to investigate the social studies teachers’ views on using drama as a teaching method in social studies education. In order to achieve this purpose, interviews had been made with 22 social studies teachers. The method of this research is qualitative and the research design of this research is phenomenology. The research data were collected wtih a semi-structured interview form. Collected data were analyzed with descriptive analysis. The views of the participants about the use of creative drama were presented in the graphics with frequency and percentages. The findings of the study prove that the teachers don’t use creative drama method enough level and they have some problems about implementation of the method.

Keywords: Social studies education, creative drama, teachers’ views.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2001) Yaratıcı dramanın sosyal bilgiler öğretiminde kullanımı.Sosyal Bilgiler Öğretiminde Alternatif Teknik ve Yöntemler, İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yayınları,21-24.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 749-772.
  • Sever, R. & Yalçınkaya, E., & Mazman, F. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Etkili Bir Öğretim Yöntemi: Dramatizasyon. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 155-166.
  • Atar, G. (2003). Eğitici dramanın sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde kullanmanın öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Aylıkçı, Şimşek E. (2001). Sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin kalıcılığın artırılmasında kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Başbuğ, S. (2008). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgileröğretiminde yaratıcı drama yöntemininkullanılmasının başarıya etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans projesi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Debre, İ. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde ders anlatım stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılmasının öğrencinin başarı düzeyine etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Göncüoğlu, Ö. G. (2010).6.sınıf sosyal bilgiler dersi demokrasinin serüveni ünitesinin öğretiminde drama ve işbirlikli öğretim yöntemlerinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde: Niğde Üniversitesi.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Gürel, Çelik F. (2004). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin erişiye ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Güven, İ. (2006). Sosyal bilgiler dersinin yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesi. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Hasırcı, Kaf, Ö. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘Sosyal Bilgilerde Yaratıcı Drama’ Dersine Yönelik Tutumları ve Sürece İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Hayoğlu, G. (2012). Yaratıcı drama yönteminin 5. Sınıf sosyal bilgiler dersi “gerçekleşen düşler” ünitesinin işlenişine etkisi. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Kartal, T. (2009). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi ilkçağ tarihi konularının öğretiminde drama yönteminin öğrenci başarısına etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Koç, F. (1999). Yaratıcı dramanın öğrenmeye etkisi- Sosyal bilgiler öğretiminde bir yöntem olarak-. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Nayci, Ö. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi (Şırnak ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Özcan, H. (2004). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde drama yönteminin kullanılması (Kazan ilçesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Özer, M. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı drama yönteminin demokratik tutumlara ve ders başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Taşkaya, S. M. & Bal, T. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 173-185.
  • Taşkıran, S. (2005). Drama yöntemi ile ilköğretim dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinin işlenişinin öğrenme ve öğrencilerin benlik kavramına etkisi yönünden değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yalçın, M. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin yaratıcı drama yöntemi ile verilmesinin dersin öğrenilmesine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2011). Sosyal bilgiler dersinde iletişim ve insan ilişkileri teması’nın işlenmesinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Yurtalan, E. (2005). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde drama tekniğinin kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Zayimoğlu, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “coğrafya ve dünyamız” ünitesinde yaratıcı drama yöntemi kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.

Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yaratıcı Dramanın Bir Yöntem Olarak Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2014, Sayı: 6, 43 - 58, 12.08.2015

Öz

Günümüz dünyasında bilimsel ve teknolojik gelişmeler her geçen gün hızla artmaktadır. Bu değişimler, eğitime bakış açısına yansımakta, eğitim sistemlerinde köklü değişikliklere gidilmesine, güncellemeler yapılmasına neden olmaktadır. Temelde eğitim ve öğretim süreçlerinin ögelerinin yeniden düzenlenmesine dayanan bu değişimler sonucunda yeni yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler ortaya çıkmıştır. Türkiye’deki eğitim sistemi de 2005 yılında bu gelişmelerden etkilenerek yapılandırmacı yaklaşım temelinde yeniden kurgulanmıştır. Bu kapsamda, sosyal bilgiler eğitim programlarında da önemli değişiklikler yapılmıştır. Tarih, coğrafya, ekonomi, insan hakları, yurttaşlık bilgisi, hukuk, demokrasi gibi alan ve olgular bağlamında Özgür bir birey olarak fiziksel, duygusal özelliklerinin; ilgi, istek ve yeteneklerinin farkına varabilecek bireylerin yetiştirilmesi temel amaç olarak belirlenmiştir. Bu amaca uygun olarak, bireye kendini güven içinde hissedebileceği, yaratıcılığını ortaya koyabileceği, denetimli duygu boşalımı sağlayabileceği, karar verme ve problem çözme becerisini geliştirebileceği bir öğrenme ortamı sunulması gerekliliği ortaya çıkmaktadır

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2001) Yaratıcı dramanın sosyal bilgiler öğretiminde kullanımı.Sosyal Bilgiler Öğretiminde Alternatif Teknik ve Yöntemler, İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yayınları,21-24.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 749-772.
  • Sever, R. & Yalçınkaya, E., & Mazman, F. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Etkili Bir Öğretim Yöntemi: Dramatizasyon. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 155-166.
  • Atar, G. (2003). Eğitici dramanın sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde kullanmanın öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Aylıkçı, Şimşek E. (2001). Sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin kalıcılığın artırılmasında kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Başbuğ, S. (2008). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgileröğretiminde yaratıcı drama yöntemininkullanılmasının başarıya etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans projesi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Debre, İ. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde ders anlatım stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılmasının öğrencinin başarı düzeyine etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Göncüoğlu, Ö. G. (2010).6.sınıf sosyal bilgiler dersi demokrasinin serüveni ünitesinin öğretiminde drama ve işbirlikli öğretim yöntemlerinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde: Niğde Üniversitesi.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Gürel, Çelik F. (2004). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin erişiye ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Güven, İ. (2006). Sosyal bilgiler dersinin yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesi. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Hasırcı, Kaf, Ö. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘Sosyal Bilgilerde Yaratıcı Drama’ Dersine Yönelik Tutumları ve Sürece İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Hayoğlu, G. (2012). Yaratıcı drama yönteminin 5. Sınıf sosyal bilgiler dersi “gerçekleşen düşler” ünitesinin işlenişine etkisi. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Kartal, T. (2009). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi ilkçağ tarihi konularının öğretiminde drama yönteminin öğrenci başarısına etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Koç, F. (1999). Yaratıcı dramanın öğrenmeye etkisi- Sosyal bilgiler öğretiminde bir yöntem olarak-. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Nayci, Ö. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi (Şırnak ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Özcan, H. (2004). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde drama yönteminin kullanılması (Kazan ilçesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Özer, M. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı drama yönteminin demokratik tutumlara ve ders başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Taşkaya, S. M. & Bal, T. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 173-185.
  • Taşkıran, S. (2005). Drama yöntemi ile ilköğretim dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinin işlenişinin öğrenme ve öğrencilerin benlik kavramına etkisi yönünden değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yalçın, M. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin yaratıcı drama yöntemi ile verilmesinin dersin öğrenilmesine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2011). Sosyal bilgiler dersinde iletişim ve insan ilişkileri teması’nın işlenmesinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Yayımlanmamış dernek projesi, Ankara: T. C. MEB Özel Doğaç.
  • Yurtalan, E. (2005). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde drama tekniğinin kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Zayimoğlu, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “coğrafya ve dünyamız” ünitesinde yaratıcı drama yöntemi kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil En
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İhsan Metinnam

Serkan Keleşoğlu

Zeki Özen

Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Metinnam, İ., Keleşoğlu, S., & Özen, Z. (2015). Teachers’ Views on Using Creative Drama as a Method in Social Studies Education. Journal of Education and Future(6), 43-58.
AMA Metinnam İ, Keleşoğlu S, Özen Z. Teachers’ Views on Using Creative Drama as a Method in Social Studies Education. JEF. Ağustos 2015;(6):43-58.
Chicago Metinnam, İhsan, Serkan Keleşoğlu, ve Zeki Özen. “Teachers’ Views on Using Creative Drama As a Method in Social Studies Education”. Journal of Education and Future, sy. 6 (Ağustos 2015): 43-58.
EndNote Metinnam İ, Keleşoğlu S, Özen Z (01 Ağustos 2015) Teachers’ Views on Using Creative Drama as a Method in Social Studies Education. Journal of Education and Future 6 43–58.
IEEE İ. Metinnam, S. Keleşoğlu, ve Z. Özen, “Teachers’ Views on Using Creative Drama as a Method in Social Studies Education”, JEF, sy. 6, ss. 43–58, Ağustos 2015.
ISNAD Metinnam, İhsan vd. “Teachers’ Views on Using Creative Drama As a Method in Social Studies Education”. Journal of Education and Future 6 (Ağustos 2015), 43-58.
JAMA Metinnam İ, Keleşoğlu S, Özen Z. Teachers’ Views on Using Creative Drama as a Method in Social Studies Education. JEF. 2015;:43–58.
MLA Metinnam, İhsan vd. “Teachers’ Views on Using Creative Drama As a Method in Social Studies Education”. Journal of Education and Future, sy. 6, 2015, ss. 43-58.
Vancouver Metinnam İ, Keleşoğlu S, Özen Z. Teachers’ Views on Using Creative Drama as a Method in Social Studies Education. JEF. 2015(6):43-58.
Gereken durumlarda baş editör ile iletişim kurmak için jef.editor@gmail.com adresine e-posta gönderebilirsiniz.