Bu araştırmada, ortaöğretim
matematik öğretmen adaylarının “Özel öğretim yöntemleri” dersinde matematik
ders planı bilgilerini nasıl geliştirdiklerini incelemek amaçlanmıştır. Bu
nitel araştırma Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin beş yıllık matematik
öğretmenliği programına devam etmekte olan sekiz öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri katılımcıların eğitimlerinin
sekizinci döneminde aldıkları “Özel öğretim yöntemleri” dersinde toplanmıştır.
Dersin başlangıcında toplam 60 öğretmen adayına matematik dersini planlama ile
ilgili sorular yöneltilmiştir. Araştırmacılar katılımcıları belirlemek için
öğretmen adaylarının cevaplarını analiz etmişlerdir. Belirlenen sekiz öğretmen
adayıyla bireysel görüşmeler yapılmıştır. Bu ders boyunca öğretmen adayları
ikişerli gruplar halinde, dersin yürütücüsünün belirlediği ve öğretim
programında yer alan kazanımlar doğrultusunda ders planları hazırlamışlardır.
Öğretim yöntemleri dersinin sonunda ders planlarını ikişerli hazırlayan
öğretmen adayları ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında
dersin başında, bazı öğretmen adaylarının matematik ders planı ile öğretim
programı arasındaki farkları ayırt edemedikleri görülmüştür. Dersin başında
öğretmen adaylarının ders planı bileşenleri bilgisi ile öğrencilerin anlamaları
ve motivasyonları bilgisine sahip oldukları belirlenmiştir. Dersin bitiminde
ise öğretmenin kendini değerlendirme bilgisi yeni bir kategori olarak ortaya
çıkmıştır. Öğretmen adaylarının ders planı bilgilerinin yapısal düzeyden
öğretimsel düzeye dönüştüğü görülmüştür. Özel öğretim yöntemleri dersinin
başında öğretmen adaylarının bir ders planın bölümleri, öğretim sürecinin
elemanları ve sınıf ortamından bahsettikleri belirlenmiştir. Dersin sonunda ise
öğrencilerin anlamaları ve motivasyonlarını göz önünde bulundurarak öğretimsel
süreci nasıl organize edeceklerine dair detaylı açıklamalarda bulunmuşlardır.
Öğretmen adayları ayrıca kazanımları, ders planının merkezine
yerleştirmişlerdir. Öğretim yöntemleri dersini almadan önce matematiksel
içerikten bahsetmemişlerdir. Ancak bu
dersle birlikte ders planı tasarlarken, kendi matematiksel içerik bilgilerinin
önemini fark etmişlerdir.
pedagojik alan bilgisi ortaöğretim öğretmen adayları matematik eğitimi ortaöğretim seviyesi ders planı
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 12 |