Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 49 - 57, 31.12.2014

Öz

Bu çalışma üstün yetenekli öğrencilerin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmaya üstün yetenekli olduğu WISC-R zeka testi ile tespit edilmiş 28 üstün yetenekli öğrenci katılmıştır. Çalışmada öğrencilerle odak grup görüşmeleri yürütülmüştür. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin 16 farklı metafora sahip olduğu ortaya çıkarılmıştır. Bu metaforlardan en sık kullanılanı kainat metaforudur. Öğrencilerin ürettikleri metaforların arkasında yatan gerekçeler incelendiğinde matematiğin insana etkileri, doğanın matematiğe etkileri ve matematiğin doğasından kaynaklı gerekçelerle öğrencilerin matematiği algıladıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin sınıf düzeylerine göre matematik algılarının incelenmesi sonucu öğrencilerin sınıf düzeyleri yükseldikçe matematik kavramını daha çok matematiğin doğasıyla ilişkilendirdiklerini, küçük sınıf düzeylerinde ise matematik kavramını insan ihtiyaçlarına bağlı durumlarla ilişkilendirmektedirler.

Kaynakça

  • Aksu, H.H. ve Keşan, C. (2011). İlköğretimde aktif öğrenme modeli ile geometri öğretiminin başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 94-113
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6., 7. ve 8. Sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi 6-8. Sınıflar (1. Baskı), Ankara: Pegem Akademi
  • Bodner, G.M. & Orgil, M.K. (2007). Theoretical frameworks for research in chemistry/science education. Upper Sadle River: Pearson
  • Boz, N. (2008). Matematik neden zor? Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 52-65
  • Brooks, E. (1880). Philosophy of arithmetic as developed from the three fundamental processes containing also a history of arithmetic. Lancaster PA: Normal Publishing Company
  • Cajori, F. (1919). A history of mathematics (Second edition). New York: The Macmillan Company
  • Calik, B. & Birgili, B. (2013). Multiple Intelligence Theory for Gifted Education: Criticisms and Implications. Genç Bilim İnsanı Eğitimi ve Üstün Zeka Dergisi, 1(2), 1-12
  • Cengiz, N. (2013). Doğal sayılarla dört işlem tarihçesi. İ.Ö. Zembat, M.F. Özmantar, E. Bingölbali, H. Şandır & A.Delice (Eds.) Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar İçinde (4. Bölüm). (ss. 59-80).
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çeviri Editörleri: M.Bütün & S.B.Demir) Ankara: Siyasal kitabevi
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon: Yazarın kendi yayını
  • Ernest, P. (1993). The philosophy of mathematics education. London: The Falmer press
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd Edition). London: Sage
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: A.Ersoy & P.Yalçınoğlu) Ankara: Anı yayıncılık
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güler, G., Akgün, L., Öçal, M.F. ve Doruk, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 25-29.
  • Güveli, E., İpek, A.S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159
  • Kaplan, A., Öztürk, M. & Doruk, M. (2013). Reflective thinking skill toward problem solving of gifted students. International Symposium on Changes and New Trends in Education, Konya
  • Kuloğlu, S. & Uzel, D. (2013). The analysis of gifted students' mathematical attitudes according to different variables: Manisa science and art center example. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 97-107
  • Leana-Tasçılar, M.Z. (2014). Üstün zekalı çocuklarda mükemmelliğin geliştirilmesi için üstünlüğün Aktiotop Modeli’nin Türkiye’ye uyarlanması için öneriler. Genç Bilim İnsanı Eğitimi ve Üstün Zeka Dergisi, 2(1), 18-32
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çeviri Editörü: S.Turan) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mertol, H. (2014). ABD ve Türkiye’de Üstün Zekalı Çocuklara Sosyal Bilgiler Dersi Veren Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamaları (Hope Projesi ve Bilsem Örneği). Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2012). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (5. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi (4. Baskı). Ankara: Sempati yayınları
  • Renzulli, J. S. (1977). The Enrichment Triad Model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Saxe, G.B., Dawson, V., Fall, R. & Sharon, H. (1996). Culture and children's mathematical thinking. In R.J. Sternberg & T.B. Zeev (Eds.) The Nature of Mathematical Thinking (pp. 119-144), Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Sert, H. (2012). Normal ve üstün zekalı öğrencilerin aldıkları matematik eğitimlerinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi.
  • Sertöz, S. (1996). Matematiğin aydınlık dünyası. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları
  • Şengül, S. ve Katrancı, Y. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin “Matematik” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 355-369
  • TC. Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Online: http://mevzuat.meb.gov.tr/
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 49 - 57, 31.12.2014

Öz

Kaynakça

  • Aksu, H.H. ve Keşan, C. (2011). İlköğretimde aktif öğrenme modeli ile geometri öğretiminin başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 94-113
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6., 7. ve 8. Sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi 6-8. Sınıflar (1. Baskı), Ankara: Pegem Akademi
  • Bodner, G.M. & Orgil, M.K. (2007). Theoretical frameworks for research in chemistry/science education. Upper Sadle River: Pearson
  • Boz, N. (2008). Matematik neden zor? Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 52-65
  • Brooks, E. (1880). Philosophy of arithmetic as developed from the three fundamental processes containing also a history of arithmetic. Lancaster PA: Normal Publishing Company
  • Cajori, F. (1919). A history of mathematics (Second edition). New York: The Macmillan Company
  • Calik, B. & Birgili, B. (2013). Multiple Intelligence Theory for Gifted Education: Criticisms and Implications. Genç Bilim İnsanı Eğitimi ve Üstün Zeka Dergisi, 1(2), 1-12
  • Cengiz, N. (2013). Doğal sayılarla dört işlem tarihçesi. İ.Ö. Zembat, M.F. Özmantar, E. Bingölbali, H. Şandır & A.Delice (Eds.) Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar İçinde (4. Bölüm). (ss. 59-80).
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çeviri Editörleri: M.Bütün & S.B.Demir) Ankara: Siyasal kitabevi
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon: Yazarın kendi yayını
  • Ernest, P. (1993). The philosophy of mathematics education. London: The Falmer press
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd Edition). London: Sage
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: A.Ersoy & P.Yalçınoğlu) Ankara: Anı yayıncılık
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güler, G., Akgün, L., Öçal, M.F. ve Doruk, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 25-29.
  • Güveli, E., İpek, A.S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159
  • Kaplan, A., Öztürk, M. & Doruk, M. (2013). Reflective thinking skill toward problem solving of gifted students. International Symposium on Changes and New Trends in Education, Konya
  • Kuloğlu, S. & Uzel, D. (2013). The analysis of gifted students' mathematical attitudes according to different variables: Manisa science and art center example. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 97-107
  • Leana-Tasçılar, M.Z. (2014). Üstün zekalı çocuklarda mükemmelliğin geliştirilmesi için üstünlüğün Aktiotop Modeli’nin Türkiye’ye uyarlanması için öneriler. Genç Bilim İnsanı Eğitimi ve Üstün Zeka Dergisi, 2(1), 18-32
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çeviri Editörü: S.Turan) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mertol, H. (2014). ABD ve Türkiye’de Üstün Zekalı Çocuklara Sosyal Bilgiler Dersi Veren Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamaları (Hope Projesi ve Bilsem Örneği). Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2012). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (5. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi (4. Baskı). Ankara: Sempati yayınları
  • Renzulli, J. S. (1977). The Enrichment Triad Model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Saxe, G.B., Dawson, V., Fall, R. & Sharon, H. (1996). Culture and children's mathematical thinking. In R.J. Sternberg & T.B. Zeev (Eds.) The Nature of Mathematical Thinking (pp. 119-144), Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Sert, H. (2012). Normal ve üstün zekalı öğrencilerin aldıkları matematik eğitimlerinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi.
  • Sertöz, S. (1996). Matematiğin aydınlık dünyası. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları
  • Şengül, S. ve Katrancı, Y. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin “Matematik” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 355-369
  • TC. Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Online: http://mevzuat.meb.gov.tr/
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Teaching Techniques and Activities for Gifted
Yazarlar

Mesut Öztürk

Yaşar Akkan

Abdullah Kaplan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, M., Akkan, Y., & Kaplan, A. (2014). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 2(2), 49-57.
AMA Öztürk M, Akkan Y, Kaplan A. Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi. JEGYS. Aralık 2014;2(2):49-57.
Chicago Öztürk, Mesut, Yaşar Akkan, ve Abdullah Kaplan. “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 2, sy. 2 (Aralık 2014): 49-57.
EndNote Öztürk M, Akkan Y, Kaplan A (01 Aralık 2014) Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 2 2 49–57.
IEEE M. Öztürk, Y. Akkan, ve A. Kaplan, “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi”, JEGYS, c. 2, sy. 2, ss. 49–57, 2014.
ISNAD Öztürk, Mesut vd. “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 2/2 (Aralık 2014), 49-57.
JAMA Öztürk M, Akkan Y, Kaplan A. Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi. JEGYS. 2014;2:49–57.
MLA Öztürk, Mesut vd. “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, c. 2, sy. 2, 2014, ss. 49-57.
Vancouver Öztürk M, Akkan Y, Kaplan A. Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematik Kavramına Yönelik Algılarının İncelenmesi. JEGYS. 2014;2(2):49-57.
By introducing the concept of the "Gifted Young Scientist," JEGYS has initiated a new research trend at the intersection of science-field education and gifted education.