Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile mesleki kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Çalışma ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini Türkiye’de bir devlet üniversitenin eğitim fakültesinde 2016-2017 öğretim yılında eğitim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan katılımcılar uygun örnekleme seçme yöntemiyle seçilmiştir. Katılımcıların 172’ si (%68) kız ve 82’ si ise (%32) erkektir. Araştırmada veriler; “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeği” ve “Öğretmen Adayları İçin Mesleki Kaygı Ölçeği” aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS paket programı yardımıyla Pearson Momentler Çarpımı ve Basit ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi gibi istatistiksel yöntemler kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının mesleki kaygı puanları ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkilere bakıldığında öğrenmeye isteklilik ile uyum merkezli kaygı arasında pozitif yönde en yüksek düzeyde ilişki belirlenirken (r=.26), en düşük düzeyde ilişki ise ekonomik ve sosyal kaygı ile öğrenmeye isteklilik alt boyutları arasında olduğu (r=.15) belirlenmiştir. Ayrıca regresyon analizi sonuçlarına göre yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleki kaygı düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu söylenebilir. Elde edilen sonuçlar alan yazında mevcut olan diğer çalışmaların bulguları ile tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
The purpose of this study is to determine the relationship between lifelong learning tendencies and occupational anxiety of the prospective teachers. It was conducted with the correlational survey design. The study group consist of 254 prospective teachers (172=male, 82=female) who are studying in the faculty of education at a state university during 2016-2017 academic year. The participants were selected through the convenience sampling technique. The data were collected by using "Lifelong Learning Tendency Scale" and "Occupational Anxiety Scale for Prospective Teachers". The collected data were analysed using the statistical techniques such as Product-Moment Correlation Coefficient, simple and multiple linear regression means in the SPSS package program. According to the results of the study; when the relationships between the prospective teachers' occupational anxiety scores and lifelong learning tendencies were examined, it was found that while there was a strong and positive relationship between willingness to learn and harmony-centred anxiety (r = .26), the lowest relationship was between economic and social anxiety and willingness to learn sub-dimensions(r = .15). In addition, according to the results of regression analysis, it can be said that lifelong learning tendencies are significant predictors of occupational anxiety levels. The results obtained were discussed with the findings of other studies in the literature and suggestions were put forth.
Lifelong learning, occupational anxiety, prospective teachers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim, Eğitim Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 1, Sayı 1 |