Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Teacher's Attitudes towards Teaching National Values in Terms of Different Variables

Yıl 2023, , 1 - 13, 27.06.2023
https://doi.org/10.47156/jide.1291321

Öz

This research was carried out to examine teacher attitudes towards teaching national values in terms of different variables. Descriptive survey model was used in the research. The study group of this research consists of a total of 331 (57% female, 43% male) teachers working at different school levels in different provinces of Turkey. “Attitude Scale towards Teaching National Values” consisting of 16 items was used as data collection tool. The data collected with this data collection tool were subjected to the necessary statistical processes for the purpose of the research. As a result of the research, it was determined that the general attitudes of the teachers towards the teaching of national values were positive. It was determined that there was a significant difference in the general attitudes of the teachers towards the teaching of national values according to the "school level" variable, and there was no significant difference in the "gender" and "occupational working year" variables.

Kaynakça

  • Abdulraheem, Y., Bolanle, B. H., Abdulrahman, A. U. & Ezecheal, O. K. (2016). Transforming nigeria to a changed nation using religious and national value education: basic school teachers’ Perspective. Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities and Arts, 16(2), 93-113.
  • Atubi, O. F. (2021). Appraisal of social studies theme in the national value education curriculum for national transformation in Nigeria. Rivers State University Journal of Education, 24(1), 104-113.
  • Bayburt, B. & Duman, D. (2020). Değerler eğitimi açısından milli mücadele’yi anlatmanın ve aktarmanın önemi. Belgi Dergisi, 2(19), 1704-1719.
  • Benoot, C., Hannes, K. & Bilsen, J. (2016). The use of purposeful sampling in a qualitative evidence synthesis: A worked example on sexual adjustment to a cancer trajectory. BMC Medical Research Methodology, 16(1), 21-22.
  • Biter, M. & Çalışkan, H. (2019). Sosyal bilgiler derslerinde eğitsel oyunlarla değerler eğitimi: bir eylem araştırması. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 1(1), 1-28.
  • Çetin, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının milli değerlerin öğretimine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 1733-1744.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Yayıncılık: İstanbul.
  • Fazilah I., Zaharah, H., Azizah, Y., Saran, K. G. & Noor, A. M. A. (2012). The role of education in shaping youth’s national identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, 443-450.
  • Geçgel, Ş. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının aktif yurttaşlık öz yeterlikleri ve milli değerlerin öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Gökalp, Z. (1975). Türkçülüğün esasları. Sebil Matbaacılık.
  • Ho, W. C. (2021). Teachers’ perspectives on cultural and national values in school music education between multiculturalism and nationalism in Taiwan. Asia Pacific Journal of Education, 20, 1-14.
  • Karaca, A., & Kurtuluş, M A. (2017). Pedagojik formasyon öğrencilerinin milli değerlere ilişkin düşüncelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 1-10.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaseyfioğlu, F. & Çalışkan, H. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kültürel değerlere yönelik duyarlılıklarının incelenmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 5(3), 88-101.
  • Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/ adresinden 22 Mayıs 2022 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6,7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden 22 Mayıs 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Muluka, W. & Kaira, Z. (2021). Cross-examining ıntegration level of national values and principles in classroom practice. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 5(2), 534-537.
  • Piaget, J. (2019). Ergenlikten yetişkinliğe bilişsel gelişim. (Çev. Sinem Kavsaoğlu). Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (JFES), 24(1), 264-265.
  • Rahaman, S. (2019). Role of Teacher to Promote National Values: A Perspective. International Journal of Research in Engineering, IT and Social Sciences, 9(5), 136-138.
  • Suri H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2):63-75.
  • Turan, O. (1980), Tarihî akış içinde din ve medeniyet. Nakışlar Yayınevi.
  • Veyis, F. (2019). Millî değerlerin aktarımında türk dili ve edebiyatı ders kitaplarının yeri: yürürlükteki kitaplar üzerine bir içerik analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 141-157.
  • Yıldırım, Y. & Çalışkan, H. (2017). The teachers opinions about values education and values in the 2005 with 2017 teaching programme of social studies lesson. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 1(1), 7-23.
  • Zhanat, A., Kunimzhan, A., Aigul, A., Agabekkyzy, B, R., & Nurziya, A., (2022). Teachers' views on teaching modern Kazakh stories over national values. Cypriot Journal of Educational Science, 17(1), 205-216.

Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Öğretmen Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2023, , 1 - 13, 27.06.2023
https://doi.org/10.47156/jide.1291321

Öz

Bu araştırma milli değerlerin öğretimine yönelik öğretmen tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin farklı illerinin farklı okul kademelerinde görev yapan toplam 331(%57’si kadın, %43’ü erkek) öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 16 maddeden oluşan “Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu veri toplama aracı ile toplanan veriler araştırmanın amacı mahiyetinde gerekli istatistiki işlemlere tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin milli değerlerin öğretimine ilişkin genel tutumlarının olumlu olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin milli değerlerin öğretimine ilişkin genel tutumlarında “çalıştığı okul kademesi’’ değişkenine göre anlamlı bir fark oluştuğu, ‘‘cinsiyet’’ ve ‘‘meslekteki çalışma yılı’’ değişkenlerinde anlamlı bir fark oluşmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abdulraheem, Y., Bolanle, B. H., Abdulrahman, A. U. & Ezecheal, O. K. (2016). Transforming nigeria to a changed nation using religious and national value education: basic school teachers’ Perspective. Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities and Arts, 16(2), 93-113.
  • Atubi, O. F. (2021). Appraisal of social studies theme in the national value education curriculum for national transformation in Nigeria. Rivers State University Journal of Education, 24(1), 104-113.
  • Bayburt, B. & Duman, D. (2020). Değerler eğitimi açısından milli mücadele’yi anlatmanın ve aktarmanın önemi. Belgi Dergisi, 2(19), 1704-1719.
  • Benoot, C., Hannes, K. & Bilsen, J. (2016). The use of purposeful sampling in a qualitative evidence synthesis: A worked example on sexual adjustment to a cancer trajectory. BMC Medical Research Methodology, 16(1), 21-22.
  • Biter, M. & Çalışkan, H. (2019). Sosyal bilgiler derslerinde eğitsel oyunlarla değerler eğitimi: bir eylem araştırması. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 1(1), 1-28.
  • Çetin, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının milli değerlerin öğretimine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 1733-1744.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Yayıncılık: İstanbul.
  • Fazilah I., Zaharah, H., Azizah, Y., Saran, K. G. & Noor, A. M. A. (2012). The role of education in shaping youth’s national identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, 443-450.
  • Geçgel, Ş. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının aktif yurttaşlık öz yeterlikleri ve milli değerlerin öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Gökalp, Z. (1975). Türkçülüğün esasları. Sebil Matbaacılık.
  • Ho, W. C. (2021). Teachers’ perspectives on cultural and national values in school music education between multiculturalism and nationalism in Taiwan. Asia Pacific Journal of Education, 20, 1-14.
  • Karaca, A., & Kurtuluş, M A. (2017). Pedagojik formasyon öğrencilerinin milli değerlere ilişkin düşüncelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 1-10.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaseyfioğlu, F. & Çalışkan, H. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kültürel değerlere yönelik duyarlılıklarının incelenmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 5(3), 88-101.
  • Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/ adresinden 22 Mayıs 2022 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6,7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden 22 Mayıs 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Muluka, W. & Kaira, Z. (2021). Cross-examining ıntegration level of national values and principles in classroom practice. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 5(2), 534-537.
  • Piaget, J. (2019). Ergenlikten yetişkinliğe bilişsel gelişim. (Çev. Sinem Kavsaoğlu). Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (JFES), 24(1), 264-265.
  • Rahaman, S. (2019). Role of Teacher to Promote National Values: A Perspective. International Journal of Research in Engineering, IT and Social Sciences, 9(5), 136-138.
  • Suri H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2):63-75.
  • Turan, O. (1980), Tarihî akış içinde din ve medeniyet. Nakışlar Yayınevi.
  • Veyis, F. (2019). Millî değerlerin aktarımında türk dili ve edebiyatı ders kitaplarının yeri: yürürlükteki kitaplar üzerine bir içerik analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 141-157.
  • Yıldırım, Y. & Çalışkan, H. (2017). The teachers opinions about values education and values in the 2005 with 2017 teaching programme of social studies lesson. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 1(1), 7-23.
  • Zhanat, A., Kunimzhan, A., Aigul, A., Agabekkyzy, B, R., & Nurziya, A., (2022). Teachers' views on teaching modern Kazakh stories over national values. Cypriot Journal of Educational Science, 17(1), 205-216.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Çalışkan 0000-0001-6849-1318

Ersin Mazak 0000-0003-2715-7449

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çalışkan, H., & Mazak, E. (2023). Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Öğretmen Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Journal of Individual Differences in Education, 5(1), 1-13. https://doi.org/10.47156/jide.1291321