Cilt: 5 Sayı: 1, 27.06.2023

Yıl: 2023
Prof. Dr. Ayşe Nesibe ÖNDER GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0001-7677-8861
Fen Bilgisi Eğitimi
Ezgi GÜVEN YILDIRIM GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması
Prof. Dr. İsmail ÖNDER Sakarya University
Eğitim, Fen Bilgisi Eğitimi, Kişilik ve Bireysel Farklılıklar

Eğitim, bireysel farklılıkları beraberinde getiren önemli bir faktördür. Bireysel farklılıklar, öğretme ve öğrenme süreçlerinde öğrenenleri birbirinden ayıran kişisel özellikler olarak tanımlanabilir. Eğitimde bireysel farklılıkların önemi uzun zamandır bilinmektedir. Öğrenme ortamını öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına göre ayarlamak ve öğretim programlarını bu bireysel farklılıkları dikkate alarak hazırlamak bireylerin gelişimine yardımcı olacaktır. 

Eğitimde Bireysel Farklılıklar Dergisi bu bağlamada eğitim ve öğretim ortamlarında bireysel farklılıkları konu edinen makaleleri yayınlamayı amaç edinmiş bilimsel bir araştırma dergisidir. Dergi, alana katkı sağlayan uygulamalı ve teorik içeriğe sahip orijinal çalışmalara odaklanmaktadır. Eğitimde Bireysel Farklılıklar Dergisi 10000 kelimeyi aşmayan özgün araştırmaları yayınlamaktadır. Dergide çift-kör hakemlik süreci kullanılır; bu durum inceleme süreci boyunca hem hakem hem de yazar kimliklerinin hakemlerden gizlendiği ve bunun tersi olduğu anlamına gelir.

Yazarlar, makalelerini JIDE'ye gönderirken aşağıdaki talimatlara sıkı sıkıya uymalıdır: 

  • Makaleler için yayın stili olarak APA'6 American Psychological Association'ın Yayın Kılavuzu (http://www.apa.org) kullanılmalıdır.

  • Gönderilen çalışmalar İngilizce veya Türkçe olmalıdır.

  • Makalelerin özetleri 120 ile 250 kelime arasında olmalıdır.

  • Makalenin başlığı olabildiğince kısa olmalı ve 15 kelimeyi geçmemelidir.

  • 3 ila 5 anahtar kelime yazılmalıdır.

  • Makale Türkçe ise, beş ana başlık altında (Amaç, Yöntem, Bulgular, Tartışma ve Sonuç) 600-1000 kelimeden oluşan genişletilmiş İngilizce bir özet makaleden önce yazılmalıdır.

  • Makale İngilizceyse kısa ya da uzun Türkçe özet eklenmesine gerek yoktur.

  • Makale 10.000 kelimeyi geçmemelidir (Makale Türkçe ise özet ve genişletilmiş özet kısımları hariç tutulmalıdır).

  • Giriş bölümünde araştırmanın problemi açıkça belirtilmelidir. Makaleler JIDE_Makale Formatına göre hazırlanmalı ve makale üzerinde yazar adı ve adresi olmadan sisteme yüklenmelidir.

  • Gönderilen tüm çalışmaların değerlendirme süreci tamamlandıktan sonra, çalışmanın intihal raporunun sorumlu yazar tarafından editöre platform üzerinden iletilmesi zorunludur.
  • Makale bir etik beyanı, çıkar beyanı ve bilgilendirilmiş onam içermelidir.

Journal of Individual Differences in Education (JIDE), Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından geliştirilen Yayın Etiği yönergelerini kabul etmektedir.
JIDE'ye yayın gönderen yazarlar aşağıdaki kurallara uymalıdır:
• Gönderilen makaleler, yazar(lar)ın özgün çalışması olmalıdır.
• Gönderilen makaleler daha önce yayınlanmamış olmalıdır.
• Bir makalenin eşzamanlı olarak birden fazla dergiye yayınlanmak üzere gönderilmesi etik değildir.
• Olası herhangi bir çıkar çatışması açıkça belirtilmelidir.
• Makalenin geliştirilmesinde kullanılan veri kaynakları hakkında JIDE bilgilendirilmelidir.
• Makale yayınlanmak üzere yollandıktan sonra yazar tarafından herhangi bir hata bulunursa, yazar (lar) yapılan düzeltmeleri derhal Editöre bildirmelidir(ler).
JIDE'nin hakemleri aşağıdaki kurallara uymalıdır:
• Bütün makaleleri, makalenin entelektüel içeriğini temel alarak, yazarın cinsiyet, ırk, etnisite, din, vatandaşlık veya siyasi değerlerine bakmaksızın adil şekilde değerlendirmelidirler.
• Değerlendirmelerini, düşmanca veya kışkırtıcı olmaktan uzak, ürkütücü veya küçümseyici kişisel yorumlar yapmaktan kaçınacak şekilde objektif ve yapıcı yapmalıdırlar.
• Doğru bir değerlendirme yapmak için gereken uzmanlık yeterliliğine sahiptirler ve makaleleri kendilerine verilen süre içinde değerlendirirler.
• Gözden geçirme işlemi sırasında çıkar çatışması gözlemliyorlarsa, durumu Editör'e bildirmelidirler.
• Makaleyle ilgili tüm bilgileri gizli tutmalıdırlar.
• Değerlendirme süreci sırasında elde ettikleri bilgileri, kendi veya başkalarının veya başka kuruluşların avantajına veya başkalarını dezavantajlı duruma düşürmek veya itibarını zayıflatmak için kullanamazlar.
• Makalenin yayınlanmasının reddine neden olabilecek herhangi bir bilgi varsa Editöre bildirmelidirler.
JIDE'nin editörleri aşağıdaki kurallara uymalıdır:
• Bütün makaleleri, makalenin entelektüel içeriğini temel alarak, yazarın cinsiyet, ırk, etnisite, din, vatandaşlık veya siyasi değerlerine bakmaksızın adil şekilde değerlendirmelidirler.
• Makaleler ile ilgili bilgileri gizli tutmalıdırlar.
• Makaleler ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması gözlemledilerse, bunları açıklanmalıdırlar.
• Yayın Kurulu, yayınlanmak üzere gönderilen makalenin hakem değerlendirmelerine dayalı olarak yayınlanması kararının verilmesinden, derginin yayın kurulu politikalarından ve intihal, hakaret ve telif hakkı ihlaline karşı yasal tedbirlerin alınmasından sorumludur.

Journal of Individual Differences in Education (JIDE) makale değerlendirme ve yayınlama vb. hiçbir süreç için herhangi bir ücret talep etmemektedir.