Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevrimiçi Derslerde Öğrenci Konsantrasyonunu Bozan Etmenler

Yıl 2022, , 461 - 472, 30.12.2022
https://doi.org/10.57135/jier.1207990

Öz

Çevrimiçi derslerde öğrencinin derse konsantrasyonu, dersi dinlemesi, dersi takip etmesi akademik başarı için önemli bir etken olarak görülebilir. Bu nedenle çevrimiçi derslerde öğrencilerin konsantrasyonlarını bozan etmenlerin ortaya çıkarılması önemlidir. Bu araştırmada çevrimiçi derslerde örğencilerin konsantrasyonlarını bozan etmenler karma yöntem araştırmalarından eşzamanlı üçgenleme tasarımı ile ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu tasarımda aynı anda hem nitel hem de nicel veriler toplanır ve daha sonra tartışma kısmında bu iki farklı veri türü birleştirilerek sonuçlar ortaya konulur. Bu çalışmada öğrencilerin çevrimiçi senkron derslerde konsantrasyonlarını bozan etmenler ortaya çıakrılmaya çalışılmıştır. Araştırmada nicel veriler yüzde frekans ile nitel veriler ise kodlanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda çevrimiçi derslerde konsantrasyonu bozan etmenler dört ana tema altında toplanmıştır. Bunlar çevre, öğretmen, altyapı ve ders şeklinde isimlendirilmiştir. Bu temalar altında konsatrasyonu bozan etmenler şöyle sıralanmıştır: çevrimiçi dersin ciddiye alınmaması, kopya çekmenin kolay olması, öğretmenin derste kontrolünün zayıf olması ve nitelikli içerik hazırlamaması, çevresel seslerin ve gürültünün olması, İnternetin kesilmesi, kotanın dolması ve araç-gereçlerin pahalı olması.

Kaynakça

  • Aksoy, T. (2014). Odaklanmak Başarının Önkoşuludur, https://www.temelaksoy.com/odaklanmak-basarinin-onkosuludur/
  • Avcı, F. ve Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) Salgını ve Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar Konusunda Öğretmenlerin Değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi – USBED Cilt/Volume 3, Sayı/Issue 4, 117-154. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbed
  • Bağçeci, B., Döş, B. & Sarıca, R. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri İle Akademik Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi/An Analysis Of Metacognitive Awareness Levels And Academic Achievement Of Primary School Students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (16), 551-566. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/mkusbed/issue/19554/208364
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Volume:11 Issue:42
  • Balkıs, M., Duru, E. , Buluş, M. & Duru, S. (2006). Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Eğiliminin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7 (2), 57-73 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4915/67280
  • Bonds, C. W., Bonds, L. G., & Peach, W. (1992). Metacognition: Developing Independence in Learning. The Clearing House, 66(1), 56–59. http://www.jstor.org/stable/30188971
  • Bayrakçeken, S. Oktay, Ö. Samanci, O. Canpolat, N. (2021). Motivasyon Kuramları Çerçevesinde Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonlarının Arttırılması: Bir Derleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 677-698
  • Bonds, C.W., Bonds., L.G & Peach, W. (1992) Metacognition: Developing Independence in Learning, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 66:1, 56-59, DOI: 10.1080/00098655.1992.9955930
  • Brennan, R. L. (1998). Misconceptions at the intersection of measurement theory and practice. Educational Measurement: Issues and Practice, 17(1), 5–9.
  • Ersoy, Mustafa & Toprakcı, Erdal. (2008). Uzaktan Öğretimde Öğretmen Rolleri. 10.13140/RG.2.1.4447.4400.
  • Erzen, E., & Ceylan, M. (2020). Covid-19 Salgını Ve Uzaktan Eğitim: Uygulamadaki Sorunlar. EKEV Akademi Dergisi, (84), 229-248.
  • Fox, E., Riconscente, M. Metacognition and Self-Regulation in James, Piaget, and Vygotsky. Educ Psychol Rev 20, 373–389 (2008). https://doi.org/10.1007/s10648-008-9079-2
  • Gürer, M., Tekinarslan, E. & Yavuzalp, N. (2016). Opinions of Instructors Who Give Lectures Online About Distance Education . Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry , 7 (1) , 47-78 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tojqi/issue/21410/229459
  • Hassanbeigi, A. et al. (2011). The relationship between study skills and academic performance of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 30. 1416-1424.
  • Indeed (2020). Metacognitive Skills: Definition and Examples, https://www.indeed.com/career-advice/resumes-cover-letters/metacognitive-skills
  • Kamata, A. (2001). Item analysis by the hierarchical generalized linear model. Journal of Educational Measurement, 38(1), 79–93. doi:10.1111/j.1745-3984.2001.tb01117.x
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020). Covıd-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, COVID-19 ÖZEL SAYISI 2, 66-77. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/54658/725503 Lang, Q.C. (2010). Developing an asynchronous computer mediated communication tool for project-based learning, in: Proceedings of the 4th International Conference on Distance Learning and Education (ICDLE), 2010, pp. 222–225.
  • Lewis, S., Whiteside, A., & Dikkers, A. G. (2014). Autonomy and responsibility: Online learning as a solution for at-risk high school students. Journal of Distance Education (Online), 29(2), 1–11.
  • Maldonado E, Zamarripa J, Ruiz-Juan F, Pacheco R, Delgado M. (2019). Teacher Autonomy Support in Physical Education Classes as a Predictor of Motivation and Concentration in Mexican Students. Front Psychol. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02834. PMID: 31920867; PMCID: PMC6932968.
  • Nuthana, P & Yenagi, G. (2009). Influence of study habits, self-concept on academic achievement of boys and girls. Karnataka J. Agric. Sci., 22 (5) (1135-1138).
  • Park, C., Kang, T., & Wollack, J. A. (2007, April). Application of multilevel IRT to multiple-form linking when common items are drifted. Paper presented at the 2007 annual meeting of the National Council on Measurement in Education, Chicago, IL.
  • Polat, S., & Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82.
  • Thorndike R. L., & Hagen, E. (1961). Measurement and evaluation in psychology and education. Newyork: John Wiley and sons.
  • Orçanlı, K., Bekmezci, M., ve Boztoprak, H. (2021). Üniversite Öğrencileri İçin Akademik Başarı Envanteri Ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(37), 3999-4026. https://doi.org/10.26466/opus.879645
  • Ozturk C, Muslu GK, Dicle A. A comparison of problem-based and traditional education on nursing students’ critical thinking dispositions. Nurse Educ Today. 2008;
  • Pastor, D. A. (2003). The use of multilevel ıtem response theory modeling in applied research: an illustration. Applied Measurement in Education, 16(3), 223–243. doi:10.1207/ S15324818AME1603_4
  • Plummer, L. (2012). Assuring a virtual second chance. T H E Journal, 39(2), 20–22.
  • Rahiminia E, Yazdani S, Rahiminia H. Factors Affecting Concentration and Attendance in the Classroom from Students' Point of View in Qom University of Medical Sciences (2018). Educ Res Med Sci. 2019;8(2):e93075. doi: 10.5812/erms.93075.
  • Sharma, P., Esengönül, M., Khanal, S.R., Khanal, T.T., Filipe,V., Reis, M.J.(2018). Student concentration evaluation index in an elearning context using facial emotion analysis. In: International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education, pp. 529–538. Springer, Berlin (2018)
  • Sobral, S. R., & Menezes, N. D. C. A. P. (2012). Motivação de alunos com e sem utilização das TIC em sala de aula.
  • Turhan, A. (2006). Multilevel 2PL item response model vertical equating with the presence of differential item functioning (Doctoral Dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3216552)
  • Weinstein, C. E., Palmer, D., & Schulte, A. C. (1987). Learning and Study Strategies Inventory (LASSI). Clearwater, FL: H & H Publishing.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice , 41(2), 64-70.
  • https://sozluk.gov.tr/
  • https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/concentration
  • http://www.open-science-repository.com/study-habits-and-attitudes-the-road-to-academic-success.html
Yıl 2022, , 461 - 472, 30.12.2022
https://doi.org/10.57135/jier.1207990

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, T. (2014). Odaklanmak Başarının Önkoşuludur, https://www.temelaksoy.com/odaklanmak-basarinin-onkosuludur/
  • Avcı, F. ve Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) Salgını ve Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar Konusunda Öğretmenlerin Değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi – USBED Cilt/Volume 3, Sayı/Issue 4, 117-154. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbed
  • Bağçeci, B., Döş, B. & Sarıca, R. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri İle Akademik Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi/An Analysis Of Metacognitive Awareness Levels And Academic Achievement Of Primary School Students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (16), 551-566. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/mkusbed/issue/19554/208364
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Volume:11 Issue:42
  • Balkıs, M., Duru, E. , Buluş, M. & Duru, S. (2006). Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Eğiliminin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7 (2), 57-73 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4915/67280
  • Bonds, C. W., Bonds, L. G., & Peach, W. (1992). Metacognition: Developing Independence in Learning. The Clearing House, 66(1), 56–59. http://www.jstor.org/stable/30188971
  • Bayrakçeken, S. Oktay, Ö. Samanci, O. Canpolat, N. (2021). Motivasyon Kuramları Çerçevesinde Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonlarının Arttırılması: Bir Derleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 677-698
  • Bonds, C.W., Bonds., L.G & Peach, W. (1992) Metacognition: Developing Independence in Learning, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 66:1, 56-59, DOI: 10.1080/00098655.1992.9955930
  • Brennan, R. L. (1998). Misconceptions at the intersection of measurement theory and practice. Educational Measurement: Issues and Practice, 17(1), 5–9.
  • Ersoy, Mustafa & Toprakcı, Erdal. (2008). Uzaktan Öğretimde Öğretmen Rolleri. 10.13140/RG.2.1.4447.4400.
  • Erzen, E., & Ceylan, M. (2020). Covid-19 Salgını Ve Uzaktan Eğitim: Uygulamadaki Sorunlar. EKEV Akademi Dergisi, (84), 229-248.
  • Fox, E., Riconscente, M. Metacognition and Self-Regulation in James, Piaget, and Vygotsky. Educ Psychol Rev 20, 373–389 (2008). https://doi.org/10.1007/s10648-008-9079-2
  • Gürer, M., Tekinarslan, E. & Yavuzalp, N. (2016). Opinions of Instructors Who Give Lectures Online About Distance Education . Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry , 7 (1) , 47-78 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tojqi/issue/21410/229459
  • Hassanbeigi, A. et al. (2011). The relationship between study skills and academic performance of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 30. 1416-1424.
  • Indeed (2020). Metacognitive Skills: Definition and Examples, https://www.indeed.com/career-advice/resumes-cover-letters/metacognitive-skills
  • Kamata, A. (2001). Item analysis by the hierarchical generalized linear model. Journal of Educational Measurement, 38(1), 79–93. doi:10.1111/j.1745-3984.2001.tb01117.x
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020). Covıd-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, COVID-19 ÖZEL SAYISI 2, 66-77. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/54658/725503 Lang, Q.C. (2010). Developing an asynchronous computer mediated communication tool for project-based learning, in: Proceedings of the 4th International Conference on Distance Learning and Education (ICDLE), 2010, pp. 222–225.
  • Lewis, S., Whiteside, A., & Dikkers, A. G. (2014). Autonomy and responsibility: Online learning as a solution for at-risk high school students. Journal of Distance Education (Online), 29(2), 1–11.
  • Maldonado E, Zamarripa J, Ruiz-Juan F, Pacheco R, Delgado M. (2019). Teacher Autonomy Support in Physical Education Classes as a Predictor of Motivation and Concentration in Mexican Students. Front Psychol. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02834. PMID: 31920867; PMCID: PMC6932968.
  • Nuthana, P & Yenagi, G. (2009). Influence of study habits, self-concept on academic achievement of boys and girls. Karnataka J. Agric. Sci., 22 (5) (1135-1138).
  • Park, C., Kang, T., & Wollack, J. A. (2007, April). Application of multilevel IRT to multiple-form linking when common items are drifted. Paper presented at the 2007 annual meeting of the National Council on Measurement in Education, Chicago, IL.
  • Polat, S., & Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82.
  • Thorndike R. L., & Hagen, E. (1961). Measurement and evaluation in psychology and education. Newyork: John Wiley and sons.
  • Orçanlı, K., Bekmezci, M., ve Boztoprak, H. (2021). Üniversite Öğrencileri İçin Akademik Başarı Envanteri Ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(37), 3999-4026. https://doi.org/10.26466/opus.879645
  • Ozturk C, Muslu GK, Dicle A. A comparison of problem-based and traditional education on nursing students’ critical thinking dispositions. Nurse Educ Today. 2008;
  • Pastor, D. A. (2003). The use of multilevel ıtem response theory modeling in applied research: an illustration. Applied Measurement in Education, 16(3), 223–243. doi:10.1207/ S15324818AME1603_4
  • Plummer, L. (2012). Assuring a virtual second chance. T H E Journal, 39(2), 20–22.
  • Rahiminia E, Yazdani S, Rahiminia H. Factors Affecting Concentration and Attendance in the Classroom from Students' Point of View in Qom University of Medical Sciences (2018). Educ Res Med Sci. 2019;8(2):e93075. doi: 10.5812/erms.93075.
  • Sharma, P., Esengönül, M., Khanal, S.R., Khanal, T.T., Filipe,V., Reis, M.J.(2018). Student concentration evaluation index in an elearning context using facial emotion analysis. In: International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education, pp. 529–538. Springer, Berlin (2018)
  • Sobral, S. R., & Menezes, N. D. C. A. P. (2012). Motivação de alunos com e sem utilização das TIC em sala de aula.
  • Turhan, A. (2006). Multilevel 2PL item response model vertical equating with the presence of differential item functioning (Doctoral Dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3216552)
  • Weinstein, C. E., Palmer, D., & Schulte, A. C. (1987). Learning and Study Strategies Inventory (LASSI). Clearwater, FL: H & H Publishing.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice , 41(2), 64-70.
  • https://sozluk.gov.tr/
  • https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/concentration
  • http://www.open-science-repository.com/study-habits-and-attitudes-the-road-to-academic-success.html
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Bülent Döş 0000-0002-8000-9595

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2022
Kabul Tarihi 23 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Döş, B. (2022). Çevrimiçi Derslerde Öğrenci Konsantrasyonunu Bozan Etmenler. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(13), 461-472. https://doi.org/10.57135/jier.1207990

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education