Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Foreign Language Teaching Activities at Primary School Level

Yıl 2024, , 217 - 225, 31.08.2024
https://doi.org/10.57135/jier.1475505

Öz

Nowadays it is emphazed that foreign language education must be started as early as possible. However, it is necessary to apply different training methods and techniques at different level, to prepare activities considering the age groups. It must be determined that whether the activities, which can also be called as bringing foreign language teaching programs to life in the classroom, are effective. In this study, which is planned with this requirement, is aimed to examine effectiveness of foreign language learning activities applied to primary school students. 156 students( 58 girls/98 boys) who studied at primary school in Sivas city center in the fall semesterof 2022-2023 academic year, got involved in the research. "Foreign Language Instructional Activities Scale" developed by Şad (2011) was applied to the participants in this study, where the descriptive survey research model was used. Scale consists of two sub-dimension which are teacher centered activities(Teaching=6 items) and student centered activities(Learning=15items) and 21 items. Scales reliability was found .855 in this study. Analisis of normality was applied to obtained data and it was determined that normality was defined. Then independent t-test and one-way ANOVA were applied. Tukey test was used for values at which differences were determined in ANOVA test. Pearson correlation analisis was used to determine the total score and sub-dimensions and their relationship with each other. According to finding; it was determined that the mean scores of primary school students from the scale differed according to gender and grade level variables (p<.05) but didn’t differ according to mother and father education level variables(p>.05). In addition, there was a pozitive and high level significant correlation between mean scores and both sub-dimensions and a moderate pozitive correlation between subdimensions each other.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Demiral, İ. O. S., & Merkezi, E. Ö. D. E. (2002). Türkiyede yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 312-329.
  • Agulló, G. L. (2006). Overcoming age-related differences. ELT Journal, 60(4), 365-373. https://doi.org/10.1093/elt/ccl027
  • Aslan, N. (2008). Dünyada erken yaşta yabancı dil öğretimi uygulamaları ve Türkiye’deki durum. Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 1-9.
  • Aydoğmuş, M., & Kurnaz, A. (2017). Ortaokul İngilizce dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 2(2), 14-24.
  • Batumlu, D., & Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi yabancı diller yüksek okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri ile İngilizce dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 166-180.
  • Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2004). The primary English teacher’s guide (New Edition). England: Pearson Education Limited.
  • Çakır, İ. (2004). Designing activities for young learners in EFL classrooms. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 101-112.
  • Çubukçu, F. (2008). Yabancı dil öğrenme endişesi ile öz-yeterlik arasındaki korelasyon üzerine bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 148-158.
  • Doyé, P., & Hurrell, A. (1997). Foreign language learning in primary schools. Strasbourg: The Council of Europe.
  • Ekmekyermezoğlu, N. (2010) İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki akademik başarı durumlarına etki eden sosyo-kültürel faktörler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ellis, G. (2004). Developing intercultural competence with children in the English language class. Tresholds, 1, 14-17.
  • Er, K. O. (2006). Evaluation of English curricula in 4th and 5th grade primary schools. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 39(2), 1-25.
  • Genç, A. (2004). Türkiye’de ilk ve ortaöğretim okullarında yabancı dil öğretimi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 107-111.
  • Genç-İlter, B., & Er, S. (2007). Erken yaşta yabancı dil öğretimi üzerine veli ve öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 21-30.
  • Gordon, T. (2007). Teaching young children a second language. USA: Praeger Publisher.
  • Gökler, R., Kalafat, S., Koçak, R., Yazar, O. Z., & Türkoğlu, E. (2012). Üniversite öğrencilerinin yabancı dil dersine karşı tutumları ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişkinin farklı değişkenler bakımından incelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 247-265.
  • Hamarat, H. (2019). İkinci dil eğitimi almayan tek dilli okul öncesi dönem çocukları ile iki dilli veya ikinci dil eğitimi alan okul öncesi dönem çocuklarının alıcı ve ifade edici dil gelişim düzeylerinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış yüksek Lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. (4. Edition). Harlow: Pearson Longman Limited.
  • Hasselgreen, A. (2005). Assessing the language of young learners. Language Testing, 22, 337-354. https://doi.org/10.1191/0265532205lt312oa
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kartal, M., & Bardakçı, S. (2019). Tutum ölçekleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Katsuyama, H., Nishigaki, C., & Wang, J. (2008). The effectiveness of English teaching in Japanese elementary schools: Measured by proficiency tests administered to seventh-year students. RELC Journal, 39(3), 359-80. https://doi.org/10.1177/0033688208096846
  • Komorowska, H. (1997). Organisation, integration and continuity. P. Doyé ve A. Hurrell (Eds.), Foreign language learning in primary schools (s. 51-62). Strasbourg: The Council of Europe.
  • Krashen, S. D., & Terrell, T. D. (2000). The natural approach. England: Pearson Education Limited.
  • Küçüktepe, C., Küçüktepe, S. E., & Baykin, Y. (2014). İkinci sınıf İngilizce dersi ve programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 11(2), 55-78.
  • Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan Heinemann.
  • Rantz, F., & Horan, P. (2005). Exploring intercultural awareness in the primary modern language classroom: The potential of the new model of European language portfolio developed by the Irish modern languages in primary schools initiative (MLPSI). Language and Intercultural Communication, 5(3), 209-221. https://doi.org/10.1080/14708470508668896
  • Sharma, G. (2017). Pros and cons of different sampling techniques. International Journal of Applied Research, 3(7), 749-752.
  • Shin, J. K. (2006). Ten helpful ideas for teaching English to young learners. English Teaching Forum, 44(2), 2-13. https://eric.ed.gov/?id=EJ1107890
  • Şad, S. N. (2011). İlköğretim birinci kademe İngilizce öğretim programının çocuklara yabancı dil öğretiminin duyuşsal hedeflerini gerçekleştirme düzeyi (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Şevik, M. (2008). Avrupa ülkelerinde ilköğretim birinci kademe zorunlu yabancı dil öğretiminin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 135-162.
  • Tuncer, M., & Doğan, Y. (2015). Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil ders kaygıları ve akademik öz-yeterlikleri arasındaki ilişki. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, (14), 153-167.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçeye yönelik kaygı ve kaygının yabancı dil başarısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1987-2003.
  • Wiley, P. D. (1984). High school foreign language study and college academic performance. The Classical Outlook, 62(2), 33-36. https://www.jstor.org/stable/43935694
  • Ytreberg, L. (1997). Methods. P. Doyé and A. Hurrell (Eds.), Foreign language learning in primary schools (s. 25-34). Strasbourg: The Council of Europe.
  • Zehir-Topkaya, E., & Küçük, Ö. (2009). An evaluation of 4th and 5th grade English language teaching program. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 9(1), 52-65.

İlkokul Düzeyindeki Yabancı Dil Öğretimi Etkinliklerinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 217 - 225, 31.08.2024
https://doi.org/10.57135/jier.1475505

Öz

Günümüzde yabancı dil eğitiminin mümkün olduğu kadar erken yaşta başlatılması gerektiği vurgulanmaktadır. Ancak farklı kademelerde farklı eğitim yöntem ve tekniklerinin uygulanması, etkinliklerin yaş grupları dikkate alınarak hazırlanması gerekmektedir. Yabancı dil öğretim programlarının sınıfta yaşam bulması olarak da adlandırılabilecek etkinliklerin etkili olup olmadığının belirlenmesi gerekmektedir. Bu gereklilikten hareketle yapılması planlanan bu çalışmada ilkokul öğrencilere uygulanan yabancı dil öğrenme etkinliklerinin etkililiği farklı değişenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Sivas il merkezinde ilkokul düzeyinde öğrenim gören 312 (116 kzı-196 erkek) öğrenci dâhil olmuştur. Betimsel tarama araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmada katılımcılara Şad (2011) tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Öğretim Etkinlikleri Ölçeği” uygulanmıştır. Ölçek; Öğretmen Merkezli Etkinlikler (ÖĞRTNME = 6 madde) ve Öğrenci Merkezli Etkinlinler (ÖĞRNCME= 15 madde) olmak üzere iki alt boyuttan ve 21 maddeden oluşmaktadır. Ölçek güvenirliği bu çalışmada .855 olarak tespit edilmiştir. Elde edilen verilere normallik analizi uygulanmış ve normalliğin karşılandığı belirlenmiştir. Sonrasında bağımsız t testi ve tek yönlü ANOVA uygulanmıştır. ANOVA testinde farklılık belirlenen değerler içinse Tukey analizi kullanılmıştır. Toplam puan ve alt boyutlar, alt boyutların birbirleri ile ilişkisinin belirlenmesi içinse Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; ilkokul öğrencilerin ölçekten aldıkları puan ortalamalarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine farklılaştığı (p<.05) ancak anne ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir (p>.05). Ayrıca toplam puan ile her iki alt boyut arasında pozitif yönde yüksek düzeyde, alt boyutların kendi arasında ise pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Demiral, İ. O. S., & Merkezi, E. Ö. D. E. (2002). Türkiyede yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 312-329.
  • Agulló, G. L. (2006). Overcoming age-related differences. ELT Journal, 60(4), 365-373. https://doi.org/10.1093/elt/ccl027
  • Aslan, N. (2008). Dünyada erken yaşta yabancı dil öğretimi uygulamaları ve Türkiye’deki durum. Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 1-9.
  • Aydoğmuş, M., & Kurnaz, A. (2017). Ortaokul İngilizce dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 2(2), 14-24.
  • Batumlu, D., & Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi yabancı diller yüksek okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri ile İngilizce dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 166-180.
  • Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2004). The primary English teacher’s guide (New Edition). England: Pearson Education Limited.
  • Çakır, İ. (2004). Designing activities for young learners in EFL classrooms. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 101-112.
  • Çubukçu, F. (2008). Yabancı dil öğrenme endişesi ile öz-yeterlik arasındaki korelasyon üzerine bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 148-158.
  • Doyé, P., & Hurrell, A. (1997). Foreign language learning in primary schools. Strasbourg: The Council of Europe.
  • Ekmekyermezoğlu, N. (2010) İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki akademik başarı durumlarına etki eden sosyo-kültürel faktörler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ellis, G. (2004). Developing intercultural competence with children in the English language class. Tresholds, 1, 14-17.
  • Er, K. O. (2006). Evaluation of English curricula in 4th and 5th grade primary schools. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 39(2), 1-25.
  • Genç, A. (2004). Türkiye’de ilk ve ortaöğretim okullarında yabancı dil öğretimi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 107-111.
  • Genç-İlter, B., & Er, S. (2007). Erken yaşta yabancı dil öğretimi üzerine veli ve öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 21-30.
  • Gordon, T. (2007). Teaching young children a second language. USA: Praeger Publisher.
  • Gökler, R., Kalafat, S., Koçak, R., Yazar, O. Z., & Türkoğlu, E. (2012). Üniversite öğrencilerinin yabancı dil dersine karşı tutumları ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişkinin farklı değişkenler bakımından incelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 247-265.
  • Hamarat, H. (2019). İkinci dil eğitimi almayan tek dilli okul öncesi dönem çocukları ile iki dilli veya ikinci dil eğitimi alan okul öncesi dönem çocuklarının alıcı ve ifade edici dil gelişim düzeylerinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış yüksek Lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. (4. Edition). Harlow: Pearson Longman Limited.
  • Hasselgreen, A. (2005). Assessing the language of young learners. Language Testing, 22, 337-354. https://doi.org/10.1191/0265532205lt312oa
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kartal, M., & Bardakçı, S. (2019). Tutum ölçekleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Katsuyama, H., Nishigaki, C., & Wang, J. (2008). The effectiveness of English teaching in Japanese elementary schools: Measured by proficiency tests administered to seventh-year students. RELC Journal, 39(3), 359-80. https://doi.org/10.1177/0033688208096846
  • Komorowska, H. (1997). Organisation, integration and continuity. P. Doyé ve A. Hurrell (Eds.), Foreign language learning in primary schools (s. 51-62). Strasbourg: The Council of Europe.
  • Krashen, S. D., & Terrell, T. D. (2000). The natural approach. England: Pearson Education Limited.
  • Küçüktepe, C., Küçüktepe, S. E., & Baykin, Y. (2014). İkinci sınıf İngilizce dersi ve programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 11(2), 55-78.
  • Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan Heinemann.
  • Rantz, F., & Horan, P. (2005). Exploring intercultural awareness in the primary modern language classroom: The potential of the new model of European language portfolio developed by the Irish modern languages in primary schools initiative (MLPSI). Language and Intercultural Communication, 5(3), 209-221. https://doi.org/10.1080/14708470508668896
  • Sharma, G. (2017). Pros and cons of different sampling techniques. International Journal of Applied Research, 3(7), 749-752.
  • Shin, J. K. (2006). Ten helpful ideas for teaching English to young learners. English Teaching Forum, 44(2), 2-13. https://eric.ed.gov/?id=EJ1107890
  • Şad, S. N. (2011). İlköğretim birinci kademe İngilizce öğretim programının çocuklara yabancı dil öğretiminin duyuşsal hedeflerini gerçekleştirme düzeyi (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Şevik, M. (2008). Avrupa ülkelerinde ilköğretim birinci kademe zorunlu yabancı dil öğretiminin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 135-162.
  • Tuncer, M., & Doğan, Y. (2015). Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil ders kaygıları ve akademik öz-yeterlikleri arasındaki ilişki. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, (14), 153-167.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçeye yönelik kaygı ve kaygının yabancı dil başarısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1987-2003.
  • Wiley, P. D. (1984). High school foreign language study and college academic performance. The Classical Outlook, 62(2), 33-36. https://www.jstor.org/stable/43935694
  • Ytreberg, L. (1997). Methods. P. Doyé and A. Hurrell (Eds.), Foreign language learning in primary schools (s. 25-34). Strasbourg: The Council of Europe.
  • Zehir-Topkaya, E., & Küçük, Ö. (2009). An evaluation of 4th and 5th grade English language teaching program. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 9(1), 52-65.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Aysel Arslan 0000-0002-8775-1119

Songül Kimsesiz Bu kişi benim 0000-0001-5838-2361

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2024
Kabul Tarihi 25 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Arslan, A., & Kimsesiz, S. (2024). İlkokul Düzeyindeki Yabancı Dil Öğretimi Etkinliklerinin İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(18), 217-225. https://doi.org/10.57135/jier.1475505

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education