Bu araştırmanın temel amacı, AB ülkelerindeki öğretmen
yetiştirme modelleri ile Türkiye’deki Öğretmen yetiştirme modellerinin
karşılaştırması sonucunda elde edilen veriler ve eğitim fakültesi öğretim
elemanlarının görüşleri doğrultusunda Türkiye için bir model önerisi
belirlemektir. Bu modelde, öğretmen adaylarının üniversitelerdeki eğitim
fakültelerine seçilmeleri, eğitim fakültelerinde alacakları eğitimin
düzenlenmesi ve öğretmen atama kriterlerinin belirlenmesi olmak üzere üç farklı
alan belirlenmiştir.
Araştırma, genel tarama türünde betimsel ve doküman
analizini bir arada kullandığından çeşitleme de denilen zenginleştirilmiş desen
(triangulation design) modeli kullanılmıştır. Bu amaçla tarama boyutuyla ilgili
verileri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen “Öğretmen Yetiştirme
Sistemi İle İlgili Görüş Anketi“ yardımıyla, 2010-2011 öğretim yılında 12
farklı üniversitenin eğitim fakültelerinde görev yapan 368 öğretim elemanının
görüşleri alınmıştır. Nitel boyutla ilgili olarak, 6 farklı AB ülkesinin
öğretmen yetiştirme sistem dokümanları içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde
edilen veriler öğretmen adaylarının üniversitelerdeki eğitim fakültelerine
seçilmeleri, eğitim fakültelerinde alacakları eğitimin düzenlenmesi ve öğretmen
atama kriterleri olmak üzere üç başlık altında toplanmıştır.
Araştırmanın
sonucunda öğretmen adaylarının seçimi için yapılacak sınavlar merkezi bir yapı
yerine, eğitim fakülteleri tarafından düzenlenmeli ve yapılmalıdır. Bu sınavda
yazılı ya da test sınavlarının yanında mülakat teknikleri de uygulanmalıdır.
Öğretmen yetiştirme programında işlenecek dersler ve derslerin içerikleri
eğitim fakülteleri, MEB’e ait okullar, sivil toplum kuruluşlarının işbirliği
ile belirlenmelidir. Özellikle ders içerikleri belirlenirken öğretmenlerle
sürekli işbirliği içinde olunmalıdır. Eğitim fakültelerine başvuran öğretmen
adaylarının ilk yılı deneme süresi olmalıdır. Öğretmen adayları dört yıllık
lisans eğitimi sonrasında iki yıl süren staj eğitiminden sonra öğretmen olarak atanmalıdırlar.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 7 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education