The aim of this research is to determine the effect of feedback-focused mathematics teaching on the achievements of 8th-grade students and to identify students' opinions on the applied practice. The Mixed Embedded Experimental Design, one of the mixed research designs, was used in the study. In the research, the "pre-test-post-test traditional group experimental design" method, one of the quantitative research methods, was used to determine the effects of the feedback-focused mathematics teaching on students' achievements in the topic of "Probability". The sample of the research consists of 8th-grade students studying in a public school in the 2022-2023 academic year. A total of 24 students participated in the study, forming the experimental and control groups with 12 students each. The "Probability Achievement Test" and the "Semi-Structured Interview Form" were used to collect data in the research. When the quantitative and qualitative findings obtained from the research were examined, it was concluded from the quantitative findings that the feedback-focused mathematics teaching applied to the experimental group had a positive effect on students' achievement. In support of the quantitative data, the qualitative findings also indicated that feedback-focused mathematics teaching improved students' learning, understanding, self-assessment, recognition of deficiencies, attention, and participation in the lessons. Considering the qualitative findings obtained from the students during the implementation process, it was emphasized by the students in the experimental group that the feedback-focused mathematics teaching made the lessons enjoyable, increased their self-confidence, motivated them to engage in the lesson, and made them love the subject.
Yapılan bu araştırmanın amacı, dönüt odaklı matematik öğretiminin 8. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisini ve öğrencilerin yapılan uygulamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında karma araştırma desenlerinden Karma Gömülü Deneysel Desen kullanılmıştır. Araştırmada deneysel uygulamanın dönüt odaklı matematik öğretiminin “Olasılık” konusunda öğrencilerin başarıları üzerindeki etkilerini saptamak için nicel araştırma yöntemlerinden “ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında bir devlet okulunda sekizinci sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya deney ve kontrol grubu oluşturan 12’şer öğrenci olmak üzere toplam 24 öğrenci katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için “Olasılık Başarı Testi” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel ve nitel bulgular incelendiğinde; nicel bulgularda deney grubu ile uygulanan dönüt odaklı matematik öğretiminin öğrencilerin başarısına olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Nicel verileri destekler şekilde nitel bulgular sonucunda da dönüt odaklı matematik öğretiminin öğrencilerin öğrenmelerini, anlamalarını, kendilerini değerlendirmelerini, eksiklerini görmelerini, dikkatlerinin artmasını ve derse katılmalarını sağladığı görülmüştür. Uygulama sürecinde öğrencilerden alınan nitel bulgular göz önünde bulundurulduğunda uygulanan dönüt odaklı matematik öğretimi sayesinde derslerin eğlenceli geçtiği, özgüvenlerini arttırdığı, derse motive olmalarını ve dersi sevmelerini sağladığı deney grubundaki öğrenciler tarafından vurgulanmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğrenme Analitiği |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2024 |
| Kabul Tarihi | 16 Ocak 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.