Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Return-Oriented Mathematics Teaching on the Success of Eighth Grade Students and the Opinions of Students on Practice

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 24, 01.06.2025
https://doi.org/10.47157/jietp.1497492

Öz

The aim of this research is to determine the effect of feedback-focused mathematics teaching on the achievements of 8th-grade students and to identify students' opinions on the applied practice. The Mixed Embedded Experimental Design, one of the mixed research designs, was used in the study. In the research, the "pre-test-post-test traditional group experimental design" method, one of the quantitative research methods, was used to determine the effects of the feedback-focused mathematics teaching on students' achievements in the topic of "Probability". The sample of the research consists of 8th-grade students studying in a public school in the 2022-2023 academic year. A total of 24 students participated in the study, forming the experimental and control groups with 12 students each. The "Probability Achievement Test" and the "Semi-Structured Interview Form" were used to collect data in the research. When the quantitative and qualitative findings obtained from the research were examined, it was concluded from the quantitative findings that the feedback-focused mathematics teaching applied to the experimental group had a positive effect on students' achievement. In support of the quantitative data, the qualitative findings also indicated that feedback-focused mathematics teaching improved students' learning, understanding, self-assessment, recognition of deficiencies, attention, and participation in the lessons. Considering the qualitative findings obtained from the students during the implementation process, it was emphasized by the students in the experimental group that the feedback-focused mathematics teaching made the lessons enjoyable, increased their self-confidence, motivated them to engage in the lesson, and made them love the subject.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğretmen ve öğrenci açısından uygulama dönütleri (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ayar, Ö. (2003). Sosyal Bilgiler dersinde öğretim hizmetlerinin niteliğini belirleyen öğelerin (ipucu, öğrenci katılımı, pekiştirme, dönüt-düzeltme) kullanımı (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Beydoğan, H. Ö. (2018). Ortaokul Matematik öğretmenlerinin dönütün kullanımına ilişkin görüşleri. İnternationlaJournal of Assessment Tools in Education, 5(1), 33-49.
  • Bilen, M. V. (2014). Akran dönütünün öğrencilerin yazı becerilerine ve yazı dersine olan tutumlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Büyükalan Filiz, S. (2014). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. (3. Baskı, s. 125) içinde. Pegem Akademi.
  • Çalışkan, M. (2015). Etkili dönüt verme yolları. Turkish Studies International Periodical for the Languages, 10(11), 417-430.
  • Can, S. (2021). Dilbilgisi hatalarına yönelik sözel düzeltici dönütler: öğrenci inançları ve sınıf içi uygulamalarının analizi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çamur, H. (2001). Basketbolda dribling ve turnike becerilerinin öğretiminde canlı, videolu ve canlı + videolu dönütün başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çelebi, M. (2021). Nitel araştırma yöntemleri. (1.Baskı, s. 132) içinde. Pegem Akademi.
  • Çetin, M. F. (2014). Etkili dönütün akademik başarı, derse yönelik tutum ve üstbilişsel farkındalığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çetinkaya, G., & Köğce, D. (2014). Ortaokul Türkçe ve Matematik öğretmenlerinin öğrencilere verdikleri sözel geribildirimlerin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 113-136.
  • Çevikbaş, M. (2013). Matematik öğretmenlerinin yanlışa verdikleri dönütlerin öğrenci özgüvenleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çevikbaş, M., & Argün, Z. (2016). Matematik öğretmenlerinin yanlış cevaplara verdikleri dönütün öğrenci özsaygıları üzerindeki rolü. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 523-555.
  • Çevikbaş, M. (2018). Lise Matematik öğretmenlerinin dönüt verme süreçlerinin ve dönüt algılarının incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 98-125.
  • Çiftçi, A. (2011). Akran dönüt eğitiminin yazma başarısı üzerine etkisi (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çubuk, Y. (2013). Ortaöğretim Matematik öğretmenlerinin öğrenci yanlışlarına verdiği dönütlerin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, F. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kullandıkları dönüt türleri (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, Y. (2016). Anadili İngilizce olan ve ana dili İngilizce olmayan İngilizce öğretmenlerinin sözel düzeltici dönütleri: Yabancı Dil öğretmeni eğitimi için kavrayışlar (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, S. (2019). Yabancı Dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin yazma derslerindeki akran dönütü uygulamalarının etkililiği: Türkiye’de bir devlet üniversitesinde durum çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Demirçubuk, K. (2018). Bir Yabancı Dil eğitim sınıfında, yazılı ve sözlü dönüt ile ilgili öğretmen algılarını ve öğrenci tepkilerini araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Demiraslan Çevik, Y. (2014). Dönüt alan mı memnun veren mi? Çevrimiçi akran dönütü ile ilgili öğrenci görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 3(1), 10-23.
  • Dursun, F., & Aykan, A. (2021). Öğretim ilke ve yöntemleri. (1. Baskı, s. 27) içinde. Pegem Akademi.
  • Engin, A. O., & Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119.
  • Ergünay, O. (2008). Yazılı düzeltici geribildirimin türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin durum fiillerini kullanmalarına etkisi: deneysel çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gülüşen, A. (2011). Akran dönütünün ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerisine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Gürbüz, R., & Çatlioğlu, H. & Birgin, O. (2010). Etkinlik temelli öğretimin 5. sınıf öğrencilerinin bazı olasılık kavramlarındaki gelişimlerine etkisi: yarı deneysel bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2), 1021-1069.
  • Hashemi, A. (2022). Türkiye’de İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretildiği konuşma sınıflarındaki öğretmenlerin ve öğrencilerin düzeltici dönüte yönelik görüşleri ve tercihleri (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Kangalgil, M. (2008). Beden Eğitimi derslerinde kullanılan farklı tür dönütlerin erişi, kalıcılık ve transfere etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kanyılmaz Gönenç, F. (1998). İlköğretim 1. kademe 1. devre 3. sınıflarda dönüt ve düzeltmelerin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kara, Z. (1991). Farklı dönütlerin başarı ve hatırda tutma üzerindeki etkileri (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Karatay, H., Dolunay, S. K., & Savaş, Ö. (2014). Türkçe öğretmenlerinin etkin dinleme ve dönüt durumları. Ana Dili Eğitim Dergisi, 2(4), 85-106.
  • Karip, E. (2015). Ölçme ve değerlendirme. (7. Baskı, s. 313) içinde. Pegem Akademi.
  • Kayacan, A. (2017). Yabancı dil olarak İngilizce öğrenen Türk lise öğrencilerinin dijital ortamda yazma ödevleriyle ilgili kendilerine ve akranlarına verdikleri dönütün etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Kaynak, M. (2017). Akran dönütü uygulamasının İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yabancı dilde yazma kaygısı üzerindeki etkisi ve öğrencilerin akran dönütü uygulaması hakkındaki fikirleri (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kıratlı, H. (2022). Fen Bilgisi uygulama öğrencisinin klinik danışmanlık modeline göre aldığı dönütlerin türü ile mesleki performansı arasındaki ilişkinin betimlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Konaçoğlu, E. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazılı metinlerine yanlış çözümleme yaklaşımına göre verilen dönütlerin öğrenenlerin yazma başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kontaş, H. (2022). Etkili öğretim becerileri. (1.Baskı, s. 54) içinde. Pegem Akademi.
  • Memnun, D. S. (2008). Olasılık kavramlarının öğrenilmesinde karşılaşılan zorluklar, bu kavramların öğrenilememe nedenleri ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
  • Mertkan, Ş. (2015). Karma araştırma tasarımı. (1. Baskı, s. 13) içinde. Pegem Akademi.
  • Moran, B. (2003). Yanlış düzeltmenin ve dönüt sunumunun öğrenci katılımına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ocak, G. (Ed). (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (1. Baskı, s. 168) içinde. Pegem Akademi.
  • Oğuz, A. (1993). Fen öğretiminde ipuçları ve dönüt-düzeltme işlemlerinin erişi düzeyine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Oral, B. (2020). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. (6. Baskı, s. 387) içinde. Pegem Akademi.
  • Özbaş, F. (2009). Bilgisayar destekli İngilizce kelime alıştırmalarında dönüt türlerinin öğrenci öğrenmesi üzerindeki etkinliğinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Öztürk, M. S. (2012). İngiliz dili eğitiminde sınıf içi söylemde metafor kullanılarak verilen dönütün etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pehlivan, Z. (2012). Beden Eğitimi derslerinde istenmeyen öğrenci davranışları, öğretmenlerin sözlü dönüt biçimi ve dönüt biçiminin öğrenci başarı güdüsüne etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 144-158.
  • Sağlamel, H. (2018). Yabancı dil olarak ingilizce öğrenen öğrencilere yakınsal gelişim alanı gözetilerek ve gözetilmeyerek verilen öğretmen dönütünün etkisinin karşılaştırılması (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Selvi, K. (2022). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. (4. Baskı, s. 64) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Serpen, M. N., & Üstten, A. U. (2023). Dönüt verme uygulamalarının yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yazma becerisine etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (34), 69-87.
  • Şahan, H. H. (2011). Öğretmenlerin öğretim hizmetinin niteliğini etkileyen değişkenler açısından kendilerini değerlendirmeleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(26), 31-46.
  • Şengün, D. (2002). Eğitimin süreç yaklaşımında akran geri bildirimi üzerindeki etkisi uygulanan İngilizce yazma sınıfları: bir örnek olay incelemesi (Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Şolt Bakıcı, E. (2019). 6. sınıf öğrencilerinin paragraf yazma becerilerine yönelik etkili dönüt verebilme: bir eylem araştırması [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Topal, T. (2020). Öğretmen adaylarının bakış açısından sınıf öğretmenlerinin öğretim sürecinde gösterdikleri dönüt ve düzeltme davranışları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 6150-6166.
  • Tural, F. (2021). Fen Bilgisi öğretmeni eğitimindeki çevrimiçi öz, akran ve öğretim öğesi dönütlerinin amaç, işlev ve sunuş yolu açısından zamanla değişiminin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Türkdoğan, A. (2011). Yanlışın anatomisi: ilköğretim matematik sınıflarında öğrencilerin yaptıkları yanlışlar ve öğretmenlerin dönütlerinin analitik incelenmesi (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Uçar, B. (2018). Akran dönütü ile desteklenmiş argüman haritalarının öğrencilerin argümantasyon becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, B. (2015). Eğitsel oyun ve dönüt-düzeltmenin öğrenme düzeyi ve kalıcılığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Yıldırım, C. (2018). İngilizce yabancı dil sınıfı öğrencilerinin sözlü dönüte ilişkin tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Yiğit, M. F. (2020). Video dönüt uygulamasının algılanan dönüt kalitesi, dönüt kullanım düzeyi ve motivasyonuna etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Dönüt Odaklı Matematik Öğretiminin 8.Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına Etkisi ve Öğrencilerin Uygulamaya İlişkin Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 24, 01.06.2025
https://doi.org/10.47157/jietp.1497492

Öz

Yapılan bu araştırmanın amacı, dönüt odaklı matematik öğretiminin 8. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisini ve öğrencilerin yapılan uygulamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında karma araştırma desenlerinden Karma Gömülü Deneysel Desen kullanılmıştır. Araştırmada deneysel uygulamanın dönüt odaklı matematik öğretiminin “Olasılık” konusunda öğrencilerin başarıları üzerindeki etkilerini saptamak için nicel araştırma yöntemlerinden “ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında bir devlet okulunda sekizinci sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya deney ve kontrol grubu oluşturan 12’şer öğrenci olmak üzere toplam 24 öğrenci katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için “Olasılık Başarı Testi” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel ve nitel bulgular incelendiğinde; nicel bulgularda deney grubu ile uygulanan dönüt odaklı matematik öğretiminin öğrencilerin başarısına olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Nicel verileri destekler şekilde nitel bulgular sonucunda da dönüt odaklı matematik öğretiminin öğrencilerin öğrenmelerini, anlamalarını, kendilerini değerlendirmelerini, eksiklerini görmelerini, dikkatlerinin artmasını ve derse katılmalarını sağladığı görülmüştür. Uygulama sürecinde öğrencilerden alınan nitel bulgular göz önünde bulundurulduğunda uygulanan dönüt odaklı matematik öğretimi sayesinde derslerin eğlenceli geçtiği, özgüvenlerini arttırdığı, derse motive olmalarını ve dersi sevmelerini sağladığı deney grubundaki öğrenciler tarafından vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğretmen ve öğrenci açısından uygulama dönütleri (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ayar, Ö. (2003). Sosyal Bilgiler dersinde öğretim hizmetlerinin niteliğini belirleyen öğelerin (ipucu, öğrenci katılımı, pekiştirme, dönüt-düzeltme) kullanımı (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Beydoğan, H. Ö. (2018). Ortaokul Matematik öğretmenlerinin dönütün kullanımına ilişkin görüşleri. İnternationlaJournal of Assessment Tools in Education, 5(1), 33-49.
  • Bilen, M. V. (2014). Akran dönütünün öğrencilerin yazı becerilerine ve yazı dersine olan tutumlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Büyükalan Filiz, S. (2014). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. (3. Baskı, s. 125) içinde. Pegem Akademi.
  • Çalışkan, M. (2015). Etkili dönüt verme yolları. Turkish Studies International Periodical for the Languages, 10(11), 417-430.
  • Can, S. (2021). Dilbilgisi hatalarına yönelik sözel düzeltici dönütler: öğrenci inançları ve sınıf içi uygulamalarının analizi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çamur, H. (2001). Basketbolda dribling ve turnike becerilerinin öğretiminde canlı, videolu ve canlı + videolu dönütün başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çelebi, M. (2021). Nitel araştırma yöntemleri. (1.Baskı, s. 132) içinde. Pegem Akademi.
  • Çetin, M. F. (2014). Etkili dönütün akademik başarı, derse yönelik tutum ve üstbilişsel farkındalığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çetinkaya, G., & Köğce, D. (2014). Ortaokul Türkçe ve Matematik öğretmenlerinin öğrencilere verdikleri sözel geribildirimlerin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 113-136.
  • Çevikbaş, M. (2013). Matematik öğretmenlerinin yanlışa verdikleri dönütlerin öğrenci özgüvenleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çevikbaş, M., & Argün, Z. (2016). Matematik öğretmenlerinin yanlış cevaplara verdikleri dönütün öğrenci özsaygıları üzerindeki rolü. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 523-555.
  • Çevikbaş, M. (2018). Lise Matematik öğretmenlerinin dönüt verme süreçlerinin ve dönüt algılarının incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 98-125.
  • Çiftçi, A. (2011). Akran dönüt eğitiminin yazma başarısı üzerine etkisi (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çubuk, Y. (2013). Ortaöğretim Matematik öğretmenlerinin öğrenci yanlışlarına verdiği dönütlerin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, F. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kullandıkları dönüt türleri (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, Y. (2016). Anadili İngilizce olan ve ana dili İngilizce olmayan İngilizce öğretmenlerinin sözel düzeltici dönütleri: Yabancı Dil öğretmeni eğitimi için kavrayışlar (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, S. (2019). Yabancı Dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin yazma derslerindeki akran dönütü uygulamalarının etkililiği: Türkiye’de bir devlet üniversitesinde durum çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Demirçubuk, K. (2018). Bir Yabancı Dil eğitim sınıfında, yazılı ve sözlü dönüt ile ilgili öğretmen algılarını ve öğrenci tepkilerini araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Demiraslan Çevik, Y. (2014). Dönüt alan mı memnun veren mi? Çevrimiçi akran dönütü ile ilgili öğrenci görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 3(1), 10-23.
  • Dursun, F., & Aykan, A. (2021). Öğretim ilke ve yöntemleri. (1. Baskı, s. 27) içinde. Pegem Akademi.
  • Engin, A. O., & Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119.
  • Ergünay, O. (2008). Yazılı düzeltici geribildirimin türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin durum fiillerini kullanmalarına etkisi: deneysel çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gülüşen, A. (2011). Akran dönütünün ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerisine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Gürbüz, R., & Çatlioğlu, H. & Birgin, O. (2010). Etkinlik temelli öğretimin 5. sınıf öğrencilerinin bazı olasılık kavramlarındaki gelişimlerine etkisi: yarı deneysel bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2), 1021-1069.
  • Hashemi, A. (2022). Türkiye’de İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretildiği konuşma sınıflarındaki öğretmenlerin ve öğrencilerin düzeltici dönüte yönelik görüşleri ve tercihleri (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Kangalgil, M. (2008). Beden Eğitimi derslerinde kullanılan farklı tür dönütlerin erişi, kalıcılık ve transfere etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kanyılmaz Gönenç, F. (1998). İlköğretim 1. kademe 1. devre 3. sınıflarda dönüt ve düzeltmelerin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kara, Z. (1991). Farklı dönütlerin başarı ve hatırda tutma üzerindeki etkileri (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Karatay, H., Dolunay, S. K., & Savaş, Ö. (2014). Türkçe öğretmenlerinin etkin dinleme ve dönüt durumları. Ana Dili Eğitim Dergisi, 2(4), 85-106.
  • Karip, E. (2015). Ölçme ve değerlendirme. (7. Baskı, s. 313) içinde. Pegem Akademi.
  • Kayacan, A. (2017). Yabancı dil olarak İngilizce öğrenen Türk lise öğrencilerinin dijital ortamda yazma ödevleriyle ilgili kendilerine ve akranlarına verdikleri dönütün etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Kaynak, M. (2017). Akran dönütü uygulamasının İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yabancı dilde yazma kaygısı üzerindeki etkisi ve öğrencilerin akran dönütü uygulaması hakkındaki fikirleri (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kıratlı, H. (2022). Fen Bilgisi uygulama öğrencisinin klinik danışmanlık modeline göre aldığı dönütlerin türü ile mesleki performansı arasındaki ilişkinin betimlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Konaçoğlu, E. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazılı metinlerine yanlış çözümleme yaklaşımına göre verilen dönütlerin öğrenenlerin yazma başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kontaş, H. (2022). Etkili öğretim becerileri. (1.Baskı, s. 54) içinde. Pegem Akademi.
  • Memnun, D. S. (2008). Olasılık kavramlarının öğrenilmesinde karşılaşılan zorluklar, bu kavramların öğrenilememe nedenleri ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
  • Mertkan, Ş. (2015). Karma araştırma tasarımı. (1. Baskı, s. 13) içinde. Pegem Akademi.
  • Moran, B. (2003). Yanlış düzeltmenin ve dönüt sunumunun öğrenci katılımına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ocak, G. (Ed). (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (1. Baskı, s. 168) içinde. Pegem Akademi.
  • Oğuz, A. (1993). Fen öğretiminde ipuçları ve dönüt-düzeltme işlemlerinin erişi düzeyine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Oral, B. (2020). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. (6. Baskı, s. 387) içinde. Pegem Akademi.
  • Özbaş, F. (2009). Bilgisayar destekli İngilizce kelime alıştırmalarında dönüt türlerinin öğrenci öğrenmesi üzerindeki etkinliğinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Öztürk, M. S. (2012). İngiliz dili eğitiminde sınıf içi söylemde metafor kullanılarak verilen dönütün etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pehlivan, Z. (2012). Beden Eğitimi derslerinde istenmeyen öğrenci davranışları, öğretmenlerin sözlü dönüt biçimi ve dönüt biçiminin öğrenci başarı güdüsüne etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 144-158.
  • Sağlamel, H. (2018). Yabancı dil olarak ingilizce öğrenen öğrencilere yakınsal gelişim alanı gözetilerek ve gözetilmeyerek verilen öğretmen dönütünün etkisinin karşılaştırılması (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Selvi, K. (2022). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. (4. Baskı, s. 64) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Serpen, M. N., & Üstten, A. U. (2023). Dönüt verme uygulamalarının yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yazma becerisine etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (34), 69-87.
  • Şahan, H. H. (2011). Öğretmenlerin öğretim hizmetinin niteliğini etkileyen değişkenler açısından kendilerini değerlendirmeleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(26), 31-46.
  • Şengün, D. (2002). Eğitimin süreç yaklaşımında akran geri bildirimi üzerindeki etkisi uygulanan İngilizce yazma sınıfları: bir örnek olay incelemesi (Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Şolt Bakıcı, E. (2019). 6. sınıf öğrencilerinin paragraf yazma becerilerine yönelik etkili dönüt verebilme: bir eylem araştırması [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Topal, T. (2020). Öğretmen adaylarının bakış açısından sınıf öğretmenlerinin öğretim sürecinde gösterdikleri dönüt ve düzeltme davranışları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 6150-6166.
  • Tural, F. (2021). Fen Bilgisi öğretmeni eğitimindeki çevrimiçi öz, akran ve öğretim öğesi dönütlerinin amaç, işlev ve sunuş yolu açısından zamanla değişiminin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Türkdoğan, A. (2011). Yanlışın anatomisi: ilköğretim matematik sınıflarında öğrencilerin yaptıkları yanlışlar ve öğretmenlerin dönütlerinin analitik incelenmesi (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Uçar, B. (2018). Akran dönütü ile desteklenmiş argüman haritalarının öğrencilerin argümantasyon becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, B. (2015). Eğitsel oyun ve dönüt-düzeltmenin öğrenme düzeyi ve kalıcılığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Yıldırım, C. (2018). İngilizce yabancı dil sınıfı öğrencilerinin sözlü dönüte ilişkin tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Yiğit, M. F. (2020). Video dönüt uygulamasının algılanan dönüt kalitesi, dönüt kullanım düzeyi ve motivasyonuna etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğrenme Analitiği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürbüz Ocak 0000-0001-8568-0364

Fatma Nurcan Pınar 0000-0002-3140-8047

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2024
Kabul Tarihi 16 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ocak, G., & Pınar, F. N. (2025). Dönüt Odaklı Matematik Öğretiminin 8.Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına Etkisi ve Öğrencilerin Uygulamaya İlişkin Görüşleri. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 7(1), 1-24. https://doi.org/10.47157/jietp.1497492

 JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.