Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Sanat Okuryazarlığı Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2019, , 204 - 214, 31.12.2019
https://doi.org/10.34137/jilses.605559

Öz

Sanat
okuryazarlığının diğer okuryazarlık kavramları arasında güzel sanatlar eğitimi
alan öğrenciler için farklı bir önem taşıdığı söylenebilir. Güzel sanatlar
fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin alana özgü sanat okuryazarlığı
kazanmış olmaları aynı zamanda bireysel donanımları açısından istenilen
özelliklerdendir. Güzel sanatlar fakülteleri müzik bölümü öğrencilerinin sanat
okuryazarlık durumlarını belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmanın örneklemini
2018-2019 eğitim öğretim yılında Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Neşet Ertaş
Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü 1 ve 2. sınıflarında öğrenim gören 45,
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü 1
ve 2.sınıflarında öğrenim gören 57 olmak üzere toplam 102 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın modeli nicel araştırmalar içinde yer alan tarama modelidir.
Çalışmada veri toplama aracı olarak Yücetoker (2014) tarafından geliştirilen ve
dört faktörden oluşan “Sanat okuryazarlığı ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin
güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) .912’dir. Veriler analizinde SPSS
programı kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda araştırma grubundaki
öğrencilerin sanat okuryazarlığı durumlarının cinsiyet, öğrenim gördükleri
üniversite, sanat kitapları okumaktan hoşlanma ve kütüphanede araştırma yapmayı
sevme değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sanat
okuryazarlığı durumunun sınıf seviyesine göre değişmediği ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş, & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler ve teknikler (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.Mentiş, Köksoy, A. (2018). Investigation of art literacy levels of fine arts education students. Educational Research and Reviews, 13(8), 319-327.Okan Akın, N & Yücetoker, İ. (2016). Sanat okur-yazarlığı ölçeğinin resim-iş eğitimi anabilim dalında uygulanması. VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 5-6 Mayıs, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özer, B. (2018). Güzel sanatlar fakültelerindeki öğrencilerin sanat okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma Ekev Akademi Dergisi, Sayı 73, 441-450.San, İ. (1982). Sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(1), 215-226. Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi (2. Basım), Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 112-126.Yücetoker,İ. (2015). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin sanat okuryazarlığı düzeylerinin değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi, 62, 669-676.

Examination of Art Literacy Situations of Students of Fine Arts Faculty Music Department

Yıl 2019, , 204 - 214, 31.12.2019
https://doi.org/10.34137/jilses.605559

Öz

Among the other
literacy concepts of art literacy, it can be said that it has a different  importance for the students who receive fine
arts education.
The fact that
students studying in the faculties of fine arts have acquired art literacy
specific to the area is also a desired feature in terms of individual
equipment.
This study was
carried out to determine the art literacy status of the music faculty students
of Fine Arts Faculties. In 2018-2019 academic year, Kırşehir Ahi Evran
University Neşet Ertaş Fine Arts Faculty Music Department 1 and 2 classes. A
total of 102 students, 57 of whom are in the 1st and 2nd grades of the
department.
The model of the study
is the screening model included in quantitative research. As the data
collection to “Art literacy scale”developed by Yücetoker (2014) was used in the
study.The cronbach alpha reliability of the scale was calculated to be .912. In
the statistical analysis of the data, SPSS was used. As a result of the study,
it was determined that the art literacy status of the students in the research
group showed a significant difference in terms of gender, liking reading
university, art books and liking to do research in the library.
It was found that the status of art literacy did not
change according to class level.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş, & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler ve teknikler (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.Mentiş, Köksoy, A. (2018). Investigation of art literacy levels of fine arts education students. Educational Research and Reviews, 13(8), 319-327.Okan Akın, N & Yücetoker, İ. (2016). Sanat okur-yazarlığı ölçeğinin resim-iş eğitimi anabilim dalında uygulanması. VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 5-6 Mayıs, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özer, B. (2018). Güzel sanatlar fakültelerindeki öğrencilerin sanat okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma Ekev Akademi Dergisi, Sayı 73, 441-450.San, İ. (1982). Sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(1), 215-226. Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi (2. Basım), Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 112-126.Yücetoker,İ. (2015). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin sanat okuryazarlığı düzeylerinin değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi, 62, 669-676.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenol Afacan 0000-0001-7564-1695

Emin Erdem Kaya 0000-0003-0548-9864

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 14 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Afacan, Ş., & Kaya, E. E. (2019). Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Sanat Okuryazarlığı Durumlarının İncelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(2), 204-214. https://doi.org/10.34137/jilses.605559
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.