This study was conducted to investigate the agression levels
of high school students in
terms of perceived social support and subjective well-being. The research was carried out on
totally 548 high school students, 293 female and 255 male, who study at various
Anatolian high schools in Niğde. In the research it wasused, “Agression Scale”
in order to determine students agression states, “Multi-Dimensional Perceived Social
Support Scale” so as to identify their perceived social support states and“Subjective
Well-Being Scale” to determine their subjective well-being situations. The data
obtained in there search was analysed by using correlation technique and regression
analysis. As a result of the resarch, it was determined that there was a negative
directed relation between agression with perceived social support and subjective
well-being. Moreover, it also concluded that subjektive well-being is the predictor
of agression.
Bu araştırma
ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin, algılanan sosyal destek
ve öznel iyi oluş açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma Niğde
ilindeki farklı Anadolu liselerinde öğrenim gören 293’ü kız ve 255’i erkek
olmak üzere toplam 548 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada
öğrencilerin saldırganlık durumlarını belirlemek için “Saldırganlık Ölçeği”,
algılanan sosyal destek durumlarını belirlemek için “Çok Boyutlu Algılanan
Sosyal Destek Ölçeği” ve öznel iyi oluş durumlarını belirlemek için “Öznel İyi
Oluş Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, korelasyon
tekniği ve regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda saldırganlık ile algılanan sosyal destek ve öznel iyi oluş arasında
negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, öznel iyi oluşun saldırganlığı
yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |