Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE REVIEW OF THE TEXTS IN THE CONTEXT OF THE VALUES IN “TURKISH TEXT BOOK FOR SEVENTH-GRADE” PUBLISHED BY THE MINISTRY OF NATIONAL EDUCATION

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 277 - 287, 30.12.2018

Öz

In the present study, the existence
of values in texts of Turkish text book prepared by the Ministry of National
Education for seventh grade students is analyzed. In the opening chapter of the
study section contains definition, classification and functions of value,
values education, place of value in syllabuses texts in the book, values
studied and findings regarding these values. In the research, eighteen texts in
the six themes in Turkish text book prepared by the Ministry of National
Education for seventh grade students are examined. As a result of this
examination, it is determined that which values are present in the texts and
which ones are not. As a result of the review, the values determined in the
abovementioned text book are modesty, determination, peace, success,
scientificity, unity, bravery, diligence, friendship, sensitiveness, honesty,
aesthetics, equity, self-sacrifice, geniality, tolerance, mercy, kindness, hospitality,
respect, love, responsibility, cleanliness, patriotism. However, the justice,
as a value, could not be determined in this book. The most mentioned value in
the texts is aesthetics. After this, the order of other values is as follows:
sensitiveness, patriotism, success, kindness, scientificity, diligence,
friendship, unity, bravery, love, self-sacrifice, geniality, respect,
responsibility, determination, honesty, modesty, peace, equity, mercy,
cleanliness and tolerance.

Kaynakça

  • Akbaş O, 2004. Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aral D, 2008. Milli Eğitim Bakanlığı’nın Hazırladığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Yer Alan Değerler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Aydin Z, Gürler Ş, 2014. Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Bacanli H, 1999. Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erdem AR, 2002. Pamukkale Üniversitesi’nin bugünü ve geleceğine ilişkin önemli iç ve dış paydaşlarının (ilgi gruplarının) algıları. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Gungor E, 1993. Degerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Turk Akademisyenler Bilgi Vakfi Publ. Güven Z, 2014. Değerler eğitimi ve türkçe derslerinde değerlerin kullanılması. Konya: Palet Yayınları. Hökelekli H, 2013. Değerler psikolojisi ve eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları. Kağıtçıbaşı Ç, Kuşdil ME, 2000. Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve schwartz değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59–76. Köylü M, 2016. Teoriden pratiğe değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Milli Eğitim Bakanlığı, 2006. İlköğretim Türkçe dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü. Millî Eğitim Bakanlığı, 2007. Türkçe ders kitabı ilköğretim 7, Ed.: Murat ÖZBAY, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. Özbay M, 2006. Türkçe özel öğretim yöntemleri. Ankara: Öncü Kitap Basımevi. Özensel E, 2003. Sosyolojik bir olgu olarak değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, I(3), 217-240. Somuncu S, 2008. İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Edebi Metinlerin Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Türk Dil Kurumu, 2005. Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu. Ulusoy K, Dilmaç B, 2015. Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. 2006. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

TÜRKÇE 7. SINIF DERS KİTABINDAKİ METİNLERİN DEĞERLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 277 - 287, 30.12.2018

Öz

Bu çalışmada Milli Eğitim
Bakanlığının hazırladığı 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan metinlerde
belirlenen değerlerin varlığı incelenmiştir. Araştırmanın giriş  bölümünde değerin tanımı, snıflandırılması,
işlevleri, değerler eğitimi, programda değerin yeri ve kitaptaki metinler,
incelenen değerler, bu değerlere ait bulgular yer almıştır.

Araştırmada Milli Eğitim
Bakanlığının hazırladığı 7. sınıf Türkçe kitabındaki altı tema içerisinde
bulunan on sekiz metin incelenmiştir. Bu inceleme neticesinde metinlerde yer
alan değerler ve yer almayan değerler belirlenmiştir.

İncelemenin sonucunda; Millî Eğitim
Bakanlığının hazırladığı 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı’nda alçakgönüllülük, azim,
barış, başarı, bilimsellik, birlik-beraberlik, cesaret, çalışkanlık, dostluk,
duyarlık, dürüstlük, estetik, eşitlik, fedakarlık, güleryüz-tatlı dil, hoşgörü,
merhamet, misafirperverlik, nezaket, saygı, sevgi, sorumluluk, temizlik,
vatanseverlik değerleri tespit edilmiştir. Adalet değeri ise tespit
edilememiştir.







Metinlerde en çok işlenen değer
estetiktir. Estetik değerini sırası ile  
duyarlık, vatanseverlik, başarı, nezaket, bilimsellik, çalışkanlık,
dostluk, birlik-beraberlik, cesaret, sevgi, fedakârlık, güleryüz-tatlı dil, saygı,
sorumluluk, azim, dürüstlük, alçakgönüllülük, barış, eşitlik, merhamet,
temizlik, hoşgörü değeri takip etmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş O, 2004. Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aral D, 2008. Milli Eğitim Bakanlığı’nın Hazırladığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Yer Alan Değerler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Aydin Z, Gürler Ş, 2014. Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Bacanli H, 1999. Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erdem AR, 2002. Pamukkale Üniversitesi’nin bugünü ve geleceğine ilişkin önemli iç ve dış paydaşlarının (ilgi gruplarının) algıları. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Gungor E, 1993. Degerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Turk Akademisyenler Bilgi Vakfi Publ. Güven Z, 2014. Değerler eğitimi ve türkçe derslerinde değerlerin kullanılması. Konya: Palet Yayınları. Hökelekli H, 2013. Değerler psikolojisi ve eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları. Kağıtçıbaşı Ç, Kuşdil ME, 2000. Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve schwartz değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59–76. Köylü M, 2016. Teoriden pratiğe değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Milli Eğitim Bakanlığı, 2006. İlköğretim Türkçe dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü. Millî Eğitim Bakanlığı, 2007. Türkçe ders kitabı ilköğretim 7, Ed.: Murat ÖZBAY, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. Özbay M, 2006. Türkçe özel öğretim yöntemleri. Ankara: Öncü Kitap Basımevi. Özensel E, 2003. Sosyolojik bir olgu olarak değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, I(3), 217-240. Somuncu S, 2008. İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Edebi Metinlerin Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Türk Dil Kurumu, 2005. Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu. Ulusoy K, Dilmaç B, 2015. Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. 2006. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nejla Ecerkale

Özcan Bayrak

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2018
Kabul Tarihi 22 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ecerkale, N., & Bayrak, Ö. (2018). TÜRKÇE 7. SINIF DERS KİTABINDAKİ METİNLERİN DEĞERLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(2), 277-287.
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.