Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halk Eğitimi Merkezinde Görev Yapmakta Olan Personelin Halk Eğitim Yönetimine İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 235 - 248, 31.12.2020
https://doi.org/10.34137/jilses.817658

Öz

Bu araştırmada Halk Eğitim Merkezinde görev yapmakta olan kurum personelinin yönetim hakkındaki metaforlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma alanını 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında İzmir ili Buca ilçesine bağlı Halk Eğitim Merkezi’nde görev yapmakta olan 33 kurum personeli oluşturmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın deseni olarak da olgu bilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, nitel araştırma yönteminde kullanılan ve araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Çalışma bulgularına göre, araştırmaya katılan halk eğitim merkezi personeli, halk eğitim yönetimine ilişkin 24 farklı metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlar temalar halinde gruplandırılmıştır. Halk eğitim merkezi personelinin üretmiş olduğu metaforlar, “lider, aile, besleyici, birleştirici, sorun çözücü, fedakârlık ve çalışkanlık” olmak üzere toplam 6 adet temada toplanmıştır. Araştırmanın katılımcıları en fazla “birleştirici” teması altında metafor üretmişlerdir. Halk eğitim personellerinin ürettiği metaforlara göre kurum personelleri halk eğitim yönetimini en fazla sırasıyla, ağaç, aile ve ev metaforları ile temsil etmişlerdir. Halk eğitim yönetimine ilişkin üretilen metaforların olumlu olduğu belirlenmiştir. Halk eğitim personeli halk eğitim yönetimini kendi ailesinden biri gibi, fedakâr, birleştirici, besleyici bir kurum olarak görmektedirler. Ayrıca toplumsal sorunları çözme bakımından birçok unsuru bir araya getirerek sorunları çözen, çalışkan bir lider olarak gördükleri tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan personellerin yönetime ilişkin üretmiş oldukları metaforlar cinsiyetleri, meslek türleri ve yaşları açısından farklılaştığı sonucu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S., & Yıldırım, İ. (2014). “Okul müdürü” kavramına ilişkin öğretmenlerin metaforik algıları. İlköğretim Online, 13(1), 169‐179.
  • Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Altun, S. A., & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 329-354.
  • Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 40(181), 363-384.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin “öğretmen” kavramı ile ilgili algılarının metaforik incelenmesi. Turkish Studies, 8(6), 43-59.
  • Aydeş, S. S., & Akın, U. (2016). Okul yöneticilerinin öğretmenlere yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 20-39.
  • Aykaç, N., & Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Bayata, G. (2017). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin demokratik tutumları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum: T.C. Atatürk üniversitesi.
  • Boylu, Y., Pelit, E., ve Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerine bir araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(511), 55-74.
  • Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (2018, 10 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 1). Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/19.5.1.pdf.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Öner, Ü. (2012). Metaphorical perceptions of elementary school students toward social studies course. Erzincan University Journal of Education Faculty, 14(2), 419- 436.
  • Kaya, H. (2005). Türkiye'de Halk Eğitim Merkezleri. International Journal of Science Culture and Sport, 3, 268-277.
  • Koç, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980), Metaphors We Live By, Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327-358.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96-109.
  • Özdemir, S. M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 369-393.
  • Polat, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile yaratıcılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şan, B. Ç. (2017). Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılıklarına ilişkin algıları. Denizli: T.C. Pamukkale Üniversitesi.
  • Şenel , T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Turan, M., Yıldırım , E., & Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı temel kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4), 217-242.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229-256.

Metaphoric Perceptions of Personnel Working in Public Education Center Regarding Public Education Center Management

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 235 - 248, 31.12.2020
https://doi.org/10.34137/jilses.817658

Öz

In this research, it was aimed to reveal the metaphors of the institution personnel working in the Public Education Center about the management. The study group of the research consists of the personnel of 33 institutions working in the Public Education Center of İzmir province Buca district in 2018-2019 Education Year. Phenomenology was used as the design of this research, in which qualitative research method was used. The data of the research were obtained by the semi-structured interview form used in the qualitative research method and developed by the researcher. According to the findings of the study, the public education center personnel who participated in the study produced 24 different metaphors about public education management. The metaphors produced are grouped into themes. The metaphors produced by the staff of the public education center are gathered under 7 themes: "diligence, family, leader, nurturing, problem solver, sacrifice, unifying". Participants of the study mostly produced metaphors under the "unifying" theme. According to the metaphors produced by the public education personnel, the personnel of the institution represented the public education management mostly with the metaphors of tree, family and house, respectively. It has been determined that the metaphors produced regarding public education management are positive. Public education personnel see the public education administration as a self-sacrificing, unifying and nurturing institution, like one of their own family. In addition, it has been determined that they see them as a hardworking leader who solves problems by bringing together many elements in terms of solving social problems. It was concluded that the metaphors that the personnel.

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S., & Yıldırım, İ. (2014). “Okul müdürü” kavramına ilişkin öğretmenlerin metaforik algıları. İlköğretim Online, 13(1), 169‐179.
  • Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Altun, S. A., & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 329-354.
  • Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 40(181), 363-384.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin “öğretmen” kavramı ile ilgili algılarının metaforik incelenmesi. Turkish Studies, 8(6), 43-59.
  • Aydeş, S. S., & Akın, U. (2016). Okul yöneticilerinin öğretmenlere yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 20-39.
  • Aykaç, N., & Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Bayata, G. (2017). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin demokratik tutumları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum: T.C. Atatürk üniversitesi.
  • Boylu, Y., Pelit, E., ve Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerine bir araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(511), 55-74.
  • Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (2018, 10 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 1). Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/19.5.1.pdf.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Öner, Ü. (2012). Metaphorical perceptions of elementary school students toward social studies course. Erzincan University Journal of Education Faculty, 14(2), 419- 436.
  • Kaya, H. (2005). Türkiye'de Halk Eğitim Merkezleri. International Journal of Science Culture and Sport, 3, 268-277.
  • Koç, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980), Metaphors We Live By, Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327-358.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96-109.
  • Özdemir, S. M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 369-393.
  • Polat, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile yaratıcılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şan, B. Ç. (2017). Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılıklarına ilişkin algıları. Denizli: T.C. Pamukkale Üniversitesi.
  • Şenel , T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Turan, M., Yıldırım , E., & Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı temel kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4), 217-242.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229-256.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsa Polat 0000-0002-5686-5631

Musa Polat 0000-0001-8664-2511

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2020
Kabul Tarihi 24 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Polat, İ., & Polat, M. (2020). Halk Eğitimi Merkezinde Görev Yapmakta Olan Personelin Halk Eğitim Yönetimine İlişkin Metaforik Algıları. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(2), 235-248. https://doi.org/10.34137/jilses.817658
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.