Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilir Eğitimde Teknoloji Kullanımı: İçerik Analizi ile Eğilimlerin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 71 - 81, 31.03.2025

Öz

Bu çalışma, sürdürülebilir eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin akademik eğilimleri içerik analizi yöntemiyle incelemektedir. Web of Science (WoS) ve Scopus veri tabanlarından elde edilen akademik yayınlar üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiş, eğitimde dijital teknolojilerin ve sürdürülebilirlik odaklı yaklaşımların zaman içindeki değişimi değerlendirilmiştir. Anahtar kelimeler, özetler ve başlıklar MAXQDA yazılımı ile kodlanarak, sürdürülebilir eğitimde teknoloji kullanımına dair öne çıkan konular belirlenmiştir. Bulgular, eğitim teknolojilerinin sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda pedagojik süreçleri dönüştürme potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir. Özellikle 2010 sonrası dönemde dijital eğitim araçlarının sürdürülebilir öğrenme ortamlarına entegrasyonu hız kazanmış, 2020 sonrası dönemde ise bu entegrasyonun daha yaygın hale geldiği tespit edilmiştir. Bu çalışma, sürdürülebilir eğitimde teknoloji kullanımına yönelik eğilimleri analiz ederek, gelecekteki araştırmalar ve eğitim politikaları için kapsamlı bir çerçeve sunmaktadır.

Kaynakça

  • Altomonte, S., Logan, B., Feisst, M., Rutherford, P., & Wilson, R. (2016). Interactive and situated learning in education for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 17(3), 417–443. https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2015-0003
  • Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • González-Sosa, J. V., & Zavala-Osorio, Y. (2023). Sustainability at UAM-azcapotzalco for academic programs with virtual classroom methodologies. Journal of Sustainability Perspectives, 3(1), 76–82. https://doi.org/10.14710/jsp.2023.19966
  • González-Zamar, M.-D., Abad-Segura, E., López-Meneses, E., & Gómez-Galán, J. (2020). Managing ICT for sustainable education: Research analysis in the context of higher education. Sustainability, 12(19), 8254. https://doi.org/10.3390/su12198254
  • Guo, X., Guo, Y., & Liu, Y. (2021). The development of extended reality in education: Inspiration from the research literature. Sustainability, 13(24), 13776. https://doi.org/10.3390/su132413776
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications. https://www.google.com/books?hl=tr&lr=&id=nE1aDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Krippendorff,+K.+(2004).+Content+Analysis:+An+Introduction+to+Its+Methodology.+Sage+Publications.&ots=y_anXrdKbA&sig=MWZ6wEVI03YxbzTeRGhFSIoCtiI
  • Li, Y., Zhang, H., Padua, S., Zhou, X., Ma, X., & Li, X. (2024). The current status and trend analysis of the application of artificial intelligence technology in ecological civilization education for primary school students in China western regions: Leading a new direction in future educational innovation. 685–692. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-271-2_83
  • Mongeon, P., & Paul-Hus, A. (2016). The journal coverage of web of science and scopus: A comparative analysis. Scientometrics, 106(1), 213–228. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1765-5
  • Othman, W., Makrakis, V., Kostoulas-Makrakis, N., Hamidon, Z., Keat, O. C., Abdullah, M. L., Shafie, N., & Mat, H. (2024). Predictors of motivation and barriers to ICT-enabling education for sustainability. Sustainability, 16(2), 749. https://doi.org/10.3390/su16020749
  • Shudueva, Z., Budnikov, D., & Akhmadov, A. (2023). Problems and opportunities for introducing educational technologies for the sustainable development of the quality of education. E3S Web of Conferences, 451, 6010. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202345106010
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Nitel Araştırmanın Temelleri: Grounded Theory Procedures and Techniques. Sage.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 10. Baskı). Seçkin Yayınevi; 9789750239991.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Hasan Celal Balıkçı 0000-0002-1539-1863

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2025
Kabul Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Balıkçı, H. C. (2025). Sürdürülebilir Eğitimde Teknoloji Kullanımı: İçerik Analizi ile Eğilimlerin İncelenmesi. Fen, Matematik Ve Bilgisayar Eğitiminde Yenilikler Dergisi, 1(1), 71-81.



Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.