Aim: There are many factors affecting the consumer decision system such as age, gender, family structure, income, marital status. In addition to these, there are emotional factors, the importance of which is increasing day by day. Emotional factors affect the purchasing decision processes of consumers and cause them to make decisions in a way to provide emotional benefits as well as functional benefits of products. Sometimes a purchase may even be made for the emotional benefit of a product regardless of the functional benefit. This situation brings along the necessity of examining the emotional states of consumers. In this study, childhood experiences, which are among the most important factors affecting the emotional states of consumers, were studied together with anthropomorphic product designs (product designs with humanized features) which is a product design that can meet the emotional needs of consumers. The aim of the study is to determine whether childhood experience levels differ on anthropomorphically designed products.
Method: In parallel with this purpose, a questionnaire form was developed and this questionnaire form was applied to 306 online volunteer participants. A 2x2 experimental design was made with the data set obtained and five hypotheses were developed. Within the scope of the hypotheses, it was aimed to examine with SPSS the effect of anthropomorphically designed products according to the 2x2 combination of two different conditions: a) anthropomorphically designed product-normal designed product and b) low-high positive childhood experiences. The products are generally designated as table clocks, which are a product group that everyone can use in daily life.
Results: The study demonstrates that childhood experiences are one of the factors influencing the demand for these products. The hypotheses developed suggest that today's adults who were happy in childhood have a positive attitude toward anthropomorphic products. However, childhood experiences do not provide a decisive influence on purchase intentions.
Conclusion: As a result of the analyzes, it was concluded that childhood experience levels are effective in attitudes towards anthropomorphic designed products in general. Thus, it has been proven on the basis of anthropomorphic products that childhood experiences are effective in the attitudes of individuals that affect their purchasing decision processes in adulthood.
Originality: Although there are many products in the market for anthropomorphic designed products, which are as the sub-dimension of cute designed products, there are not enough studies in the marketing literature. For this reason, this study is unique and contributes to the literature both by determining the factors affecting consumer attitudes psychologically and by going to the roots of consumer behavior towards differences in design.
Anthropomorphic products attitudes towards cuteness childhood.
Amaç: Duygusal faktörler tüketicilerin satın alma karar süreçlerine etki ederek tüketicilerin ürünlerin fonksiyonel faydalarının yanında duygusal fayda da sağlayacak şekilde karar vermelerine sebep olmaktadır. Hatta bazen de fonksiyonel faydaya bakmaksızın bir ürünün sağladığı duygusal fayda için bile satın alma yapılabilmektedir. Bu durum tüketicilerin duygusal durumlarının incelenmesi gerekliliğini de beraberinde getirmektedir. Bu çalışmada tüketicilerin duygusal durumlarına etki eden en önemli faktörlerden olan çocukluk çağı yaşantıları yine tüketicilerin duygusal ihtiyaçlarına cevap verebilecek bir ürün tasarımı olan antropomorfik ürün tasarımları (insansılaştırılmış özelliklere sahip ürün tasarımları) ile beraber çalışılmıştır. Çalışmanın temel amacını olumlu çocukluk dönemi geçiren yetişkin bireylerin antropomorfik ürünlere yönelik tutumlarını belirlemek oluşturmaktadır.
Yöntem: Çalışma amacı paralelinde bir anket formu geliştirilmiş ve bu anket formu çevrimiçi 306 gönüllü katılımcıya uygulanmıştır. Elde edilen veri seti ile 2x2 deneysel tasarım yapılmış ve araştırılmak istenen beş adet hipotez geliştirilmiştir. Hipotezler kapsamında antropomorfik tasarımlı ürünlere yönelik etkiyi a) antropomorfik tasarımlı ürün-normal tasarımlı ürün ve b) düşük-yüksek olumlu çocukluk çağı deneyimleri olmak üzere iki farklı koşulun 2x2 şeklinde bir araya gelmesine göre SPSS’ de analiz edilmiştir. Ürünler genellikle herkesin günlük hayatta kullanabilecekleri bir ürün grubu olan masa saati olarak belirlenmiştir.
Bulgular: Yapılan çalışma göstermektedir ki, çocukluk çağı yaşantıları bu ürünlere yönelik talepte de etki eden faktörlerden birisidir. Geliştirilen hipotezlerin sonucunda çocukluk çağında mutlu olan günümüz yetişkinleri antropomorfik ürünlere olumlu yaklaşmaktadır. Ancak satın alma niyeti konusunda çocukluk çağı yaşantıları belirleyici bir sonuç vermemektedir.
Sonuç: Genel olarak antropomorfik tasarlanmış ürünlere yönelik tutumda çocukluk çağı yaşantı düzeylerinin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Böylelikle bireylerin yetişkinlik çağındaki satın alma karar süreçlerine etki eden tutumlarında çocukluk çağı yaşantılarının etkili olduğu, antropomorfik ürünler bazında da kanıtlanmıştır.
Özgünlük: Sevimli tasarımlı ürünlerin de alt boyutu olan antropomorfik tasarımlı ürünlere yönelik pazarda birçok ürün bulunmasına rağmen pazarlama literatüründe yeterli sayıda çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu nedenle bu çalışma hem tüketici tutumlarına etki eden faktörlerin psikolojik yönden belirlenmesi hem de tasarımdaki farklılıklara karşı tüketici davranışlarının köklerine inilmesi nedeniyle özgün ve literatüre katkı sağlamaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tüketici Davranışı, Tüketici Odaklı Ürün veya Hizmet Geliştirme |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |