Amaç: Araştırma, kent markalaşması sürecinde dijitalleşmenin etkisini grafik tasarım bağlamında incelemesi açısından önemlidir. Araştırmanın amacı, kent markalaşması kapsamında kamu kurumları tarafından geliştirilen mobil uygulamaları grafik tasarım açısından incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini, ulusal ve uluslararası ölçekte kamu kurumları tarafından geliştirilen dört adet marka kent mobil uygulaması oluşturmaktadır. Seçilen bu uygulamaların benzer uygulamaları temsil ettiği varsayılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde literatür taraması gerçekleştirilmiş, seçilen marka kent mobil uygulamaları betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmada uygulamaların kullanıcı arayüz ekran görüntüleri grafik tasarım ilkeleri doğrultunda belirlenen kategoriler ile incelenmiştir. Bu bağlamda arayüz tasarımları grafik tasarım ilkeleri doğrultusunda kent marka kimliği, logonun görsel temsili, tipografi tercihleri, renk kullanımının şehir kimliğiyle ilişkisi, kültürel simgeler, görsel anlatım dili, etkileşim tasarımı gibi kategorilere göre sınıflandırılarak incelenmiştir.
Bulgular: Mobil uygulama tasarımlarında grafik tasarım ilkelerinin etkin şekilde kullanımı uygulamanın sayfa tasarımı açısından önemlidir. Arayüz tasarımlarının görsel olarak etkili olması adına seçilen görseller ve tipografinin görsel bütünlük oluşturması kullanıcı deneyimi açısından önemlidir. Kent markalaşması için mobil uygulamalar küresel ölçekte çok çeşitlidir. Bu uygulamalar, şehirlerin dijital kimliklerini destekler ve kullanıcı katılımını artırır. Ancak Türkiye'de büyük şehirler için geliştirilen mobil uygulama sayısı sınırlıdır ve mevcut uygulamaların bir kısmı güncel değildir ya da etkili bir şekilde çalışmamaktadır.
Sonuç: Ülkemizde marka şehir mobil uygulamalarına yönelik çalışmalar sınırlıdır. Mevcut uygulamaların önemli bir kısmı grafik tasarım ilkeleri açısından değerlendirildiğinde sınırlı düzeyde nitelik taşımaktadır. Yeni medya çağında mobil uygulamalar oldukça etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu bağlamda tasarımcıların grafik tasarım ilkelerini etkin bir şekilde kullandığı marka kent mobil uygulama tasarımlarının şehirlerin tanıtımına katkı saylayacağı düşünülmektedir. Şehirlerin dijital kimlik kazanmasına fayda sağlamak amacıyla mobil uygulama tasarımlarına yönelik çalışmaların artırılması, hem şehirlerin tanıtımına olumlu katkılar sunacak hem de grafik tasarım alanında yeni çalışma alanları geliştirilmesine imkân tanıyacaktır.
Özgünlük: Araştırma, seçilen marka şehir mobil uygulama örneklemi, içerik ve grafik tasarım ilkeleri açısından betimsel analiz çözümlemesi ile alanda yapılan yenilikçi bir çalışma olması açısından özgündür.
Aim: The research is important in terms of examining the impact of digitalisation on the city branding process in the context of graphic design. The purpose of this study is to examine mobile applications developed by public institutions within the scope of city branding in terms of graphic design principles.
Method: The sample of the research consists of four brand city mobile applications developed by public institutions at national and international levels. It is assumed that these selected applications represent similar applications. In the research, a literature review was conducted within the framework of qualitative research methods, and the brand chosen city mobile applications were evaluated using descriptive analysis methods. In the study, the user interface screenshots of the applications were examined according to categories determined in line with graphic design principles. In this context, the interface designs were classified and examined according to categories such as city brand identity, visual representation of the logo, typography preferences, the relationship between colour usage and city identity, cultural symbols, visual narrative language, and interaction design, in line with graphic design principles.
Results: The effective use of graphic design principles in mobile application design is important in terms of page design. The visual consistency of the images and typography selected for interface designs is important for the user experience. Mobile applications for city branding are highly diverse on a global scale. These applications support cities' digital identities and increase user engagement. However, the number of mobile applications developed for major cities in Turkey is limited, and some of the existing applications are outdated or do not function effectively.
Conclusion: In our country, efforts aimed at brand city mobile applications are limited. When evaluated in terms of graphic design principles, a significant portion of existing applications are of limited quality. In the age of new media, mobile applications are used quite effectively. In this context, it is believed that brand city mobile application designs that effectively utilise graphic design principles will contribute to the promotion of cities. Increasing efforts in mobile application design with the aim of helping cities gain a digital identity will both contribute positively to the promotion of cities and provide opportunities for the development of new areas of work in the field of graphic design.
Originality: The originality of this research lies in its innovative application of descriptive analysis to the content and graphic design principles of a selected sample of city-branding mobile applications.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ekran ve Dijital Medya (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |