Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 2 Ek:A Sayı: 2 Sp:A, 27 - 32, 30.06.2012

Öz

Bu çalışmada, matematik öğretmen adaylarının türev kavramındaki matematik konu alan bilgileri, hatalı çözülmüş sorulara yaklaşımları dikkate alınarak incelenmiştir. Çalışma amacına yönelik olarak adaylara, hatalı çözülmüş açık uçlu sorulardan oluşan test uygulanmıştır. Yazılı cevapların analizi, matematik öğretmen adaylarının türev kavramı ile ilgili işlem sorularını genelde yapabilmelerine karşın bu soruların benzerlerinin çözümlerinde yapılan hataları konu alan bilgisi bağlamında açıklayamadıklarını göstermiştir. Dolayısıyla adayların konu alan bilgi yeterliliklerinin göstergelerinden birisi hatayı doğru tespit edebilme bileşenidir

Kaynakça

  • Ball, D.L., Thames, M.H., Phelps, G., 2008. Content knowledge for teaching: What makes ıt special. Journal of Teacher Educati- on 59 (5), 389-407.
  • Boz, N., 2004. Öğrencilerin hatasını tespit etme ve nedenlerini irde- leme. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi, Malatya. 04.01.2012 tarihinde http:// www.pegema.net/dosya/dokuman/236.pdf. adresinden indiril- miştir.
  • Brown, C., Borko, H., 1992. Becoming a mathematics teacher. In Douglas A. Grouws (Ed.) Handbook of Research on Mathe- matics Teaching and Learning. pp. 209-239, New York: Mac- Millan.
  • Burton, M.E., 2006. Effects of a combined mathematics methods and content course on mathematical content knowledge and teacher efficacy of elementary preservices teachers. The Uni- versity of Alabama, Alabama: Doctoral Theses.
  • Capraro, R.M., Capraro, M.M., Parker, D., Kulm, G., Raulerson, T., 2005. The mathematics content knowledge role in developing preservice teachers’ pedagogical content knowledge. Journal of Research in Childhood Education, 20 (2), 108-124.
  • Cochran, K.F., DeRuiter, J. A., King, R. A., 1993. Pedagogical con- tent knowing: An integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4), 263- 272.
  • Cooney, T.J., 1999. Conceptualizing teachers’ ways of knowing, Educational Studies in Mathematics 38 (1-3), 163–187.
  • Even, R., 1993. Subject-matter knowledge and pedagogical con- tent knowledge: Prospective secondary teachers and the func- tion concept. Journal for Research in Mathematics Educati- on, 24(2), 94-116.
  • Even, R., Markovitz, Z., 1995. Some aspects of teachers’ and stu- dents’ views on student reasoning and knowledge constructi- on. International Journal of Mathematics Education in Scien- ce Technology, 26, 531-544.
  • Even, R., Tirosh, D., 1995. Subject-matter knowledge and know- ledge about students as sources of teacher presentations of the subject matter. Educational Studies in Mathematics, 29, 1-20.
  • Hill, H.C., Ball, L.D., 2004. Learning mathematics for teaching: re- sults from California’s mathematics professional development institutes. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 330-351.
  • Hill, H.C., Rowan, B., Ball D.L., 2005. Effects of teachers mathe- matical knowledge for teaching on student achievement. Ame- rican Educational Research Journal, 42 (2), 371-406.
  • Hill, H.C., Ball, D.L., Schilling, S. G., 2008. Unpacking pedagogi- cal content knowledge: Conceptualizing and measuring teac- hers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Rese- arch in Mathematics Education, 39 (4), 372-400.
  • Konyalıoğlu, A.C., Aksu, Z., Şenel, E.Ö., Tortumlu, N., 2010. Ma- tematik Öğretmen Adaylarının Matematik Soru Çözümlerinde Yapılan Hataların Nedenlerini Sorgulama Becerilerinin İnce- lenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve So- runları Sempozyumu II. Hacettepe Üniversitesi, Mayıs 2010, Ankara.
  • Konyalıoğlu, A.C., Tortumlu, N.,Durkaya, M.,Hızarcı,S., 2011a. Matematik Öğretmen Adaylarının Limit Kavramını Kavram- sal Anlamaları Üzerine. K.K.Eğitim Fakültesi Dergisi. 23, 279-290.
  • Konyalıoğlu, A.C., Kaplan, A., Selvitopu, H.,Işık, A., Tortumlu, N., 2011b. Türev Kavramının Kavramsal Öğrenimi Üzerine Bazı Tespitler. K.K.Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 317-328.
  • Leinhardt, G., Smith, D.A., 1985. Expertise in mathematics ins- truction: Subject matter knowledge. Journal of Educational Psychology, 77 (3) , 247-271.
  • Lucus, C. A. 2006. Is subject matter knowledge affected by experi- ence? The case of composition of functions. In Novotná, J., Moraová, H., Krátká, M. & Stehlíková, N. (Eds.). Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psycho- logy of Mathematics Education, 4, pp. 97-104. Prague: PME.
  • Ma, L., 1999. Knowing and teaching elementary mathematics: Te- achers’ understanding of fundamental mathematics in China and the Unite States. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum As- sociates.
  • Reston, V., 2000. National Council of Teachers of Mathematics. Professional standards for teaching mathematics, A: Author, NCTM.
  • Shulman, L., 1986. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Rersearcher, 15(2), 4–14.
  • Tirosh, D., 2000. Enhancing prospective teachers’ knowledge of children’s conceptions: The case of division of fractions. Jo- urnal for Research in Mathematics Education 31 (1), 5–25.
  • Tsamir, P., 2007. When intuition beats logic: prospective teachers’ awareness of their same sides–same angles solutions. Educa- tional Studies in Mathematics, 65, 255–279.
  • Türnüklü, E.B., 2005. Matematik öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgileri ile matematiksel alan bilgileri arasındaki ilişki. Eurasian Journal of Educational Research, 21, 234 – 247.

Investigation of Pre-Service Mathematics Teachers’ Subject- Matter Knowledge in terms of Their Approaches to Errors

Yıl 2012, Cilt: 2 Ek:A Sayı: 2 Sp:A, 27 - 32, 30.06.2012

Öz

In this study considering pre-service mathematics teachers’ approaches to the questions solved incorrectly,

their subject-matter knowledge in the concept of derivative was investigated. In the accordance with this

purpose, a test that consisted of open-ended questions resolved incorrectly, was carried out. Analysis of written

response showed that although pre-service mathematics teachers usually solved the operational questions about the

concept of derivative, they did not explain errors made in solution of questions like these in terms of their subject

matter knowledge. Consequently one of indicators of the pre-service teachers’ subject matter knowledge sufficiency

is determining the errors correctly.

Kaynakça

  • Ball, D.L., Thames, M.H., Phelps, G., 2008. Content knowledge for teaching: What makes ıt special. Journal of Teacher Educati- on 59 (5), 389-407.
  • Boz, N., 2004. Öğrencilerin hatasını tespit etme ve nedenlerini irde- leme. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi, Malatya. 04.01.2012 tarihinde http:// www.pegema.net/dosya/dokuman/236.pdf. adresinden indiril- miştir.
  • Brown, C., Borko, H., 1992. Becoming a mathematics teacher. In Douglas A. Grouws (Ed.) Handbook of Research on Mathe- matics Teaching and Learning. pp. 209-239, New York: Mac- Millan.
  • Burton, M.E., 2006. Effects of a combined mathematics methods and content course on mathematical content knowledge and teacher efficacy of elementary preservices teachers. The Uni- versity of Alabama, Alabama: Doctoral Theses.
  • Capraro, R.M., Capraro, M.M., Parker, D., Kulm, G., Raulerson, T., 2005. The mathematics content knowledge role in developing preservice teachers’ pedagogical content knowledge. Journal of Research in Childhood Education, 20 (2), 108-124.
  • Cochran, K.F., DeRuiter, J. A., King, R. A., 1993. Pedagogical con- tent knowing: An integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4), 263- 272.
  • Cooney, T.J., 1999. Conceptualizing teachers’ ways of knowing, Educational Studies in Mathematics 38 (1-3), 163–187.
  • Even, R., 1993. Subject-matter knowledge and pedagogical con- tent knowledge: Prospective secondary teachers and the func- tion concept. Journal for Research in Mathematics Educati- on, 24(2), 94-116.
  • Even, R., Markovitz, Z., 1995. Some aspects of teachers’ and stu- dents’ views on student reasoning and knowledge constructi- on. International Journal of Mathematics Education in Scien- ce Technology, 26, 531-544.
  • Even, R., Tirosh, D., 1995. Subject-matter knowledge and know- ledge about students as sources of teacher presentations of the subject matter. Educational Studies in Mathematics, 29, 1-20.
  • Hill, H.C., Ball, L.D., 2004. Learning mathematics for teaching: re- sults from California’s mathematics professional development institutes. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 330-351.
  • Hill, H.C., Rowan, B., Ball D.L., 2005. Effects of teachers mathe- matical knowledge for teaching on student achievement. Ame- rican Educational Research Journal, 42 (2), 371-406.
  • Hill, H.C., Ball, D.L., Schilling, S. G., 2008. Unpacking pedagogi- cal content knowledge: Conceptualizing and measuring teac- hers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Rese- arch in Mathematics Education, 39 (4), 372-400.
  • Konyalıoğlu, A.C., Aksu, Z., Şenel, E.Ö., Tortumlu, N., 2010. Ma- tematik Öğretmen Adaylarının Matematik Soru Çözümlerinde Yapılan Hataların Nedenlerini Sorgulama Becerilerinin İnce- lenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve So- runları Sempozyumu II. Hacettepe Üniversitesi, Mayıs 2010, Ankara.
  • Konyalıoğlu, A.C., Tortumlu, N.,Durkaya, M.,Hızarcı,S., 2011a. Matematik Öğretmen Adaylarının Limit Kavramını Kavram- sal Anlamaları Üzerine. K.K.Eğitim Fakültesi Dergisi. 23, 279-290.
  • Konyalıoğlu, A.C., Kaplan, A., Selvitopu, H.,Işık, A., Tortumlu, N., 2011b. Türev Kavramının Kavramsal Öğrenimi Üzerine Bazı Tespitler. K.K.Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 317-328.
  • Leinhardt, G., Smith, D.A., 1985. Expertise in mathematics ins- truction: Subject matter knowledge. Journal of Educational Psychology, 77 (3) , 247-271.
  • Lucus, C. A. 2006. Is subject matter knowledge affected by experi- ence? The case of composition of functions. In Novotná, J., Moraová, H., Krátká, M. & Stehlíková, N. (Eds.). Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psycho- logy of Mathematics Education, 4, pp. 97-104. Prague: PME.
  • Ma, L., 1999. Knowing and teaching elementary mathematics: Te- achers’ understanding of fundamental mathematics in China and the Unite States. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum As- sociates.
  • Reston, V., 2000. National Council of Teachers of Mathematics. Professional standards for teaching mathematics, A: Author, NCTM.
  • Shulman, L., 1986. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Rersearcher, 15(2), 4–14.
  • Tirosh, D., 2000. Enhancing prospective teachers’ knowledge of children’s conceptions: The case of division of fractions. Jo- urnal for Research in Mathematics Education 31 (1), 5–25.
  • Tsamir, P., 2007. When intuition beats logic: prospective teachers’ awareness of their same sides–same angles solutions. Educa- tional Studies in Mathematics, 65, 255–279.
  • Türnüklü, E.B., 2005. Matematik öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgileri ile matematiksel alan bilgileri arasındaki ilişki. Eurasian Journal of Educational Research, 21, 234 – 247.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Matematik / Mathematics
Yazarlar

Alper Cihan Konyalıoğlu

Merve Özkaya

Solmaz Damla Gedik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2011
Kabul Tarihi 3 Mayıs 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Ek:A Sayı: 2 Sp:A

Kaynak Göster

APA Konyalıoğlu, A. C., Özkaya, M., & Gedik, S. D. (2012). Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology, 2 Ek:A(2 Sp:A), 27-32.
AMA Konyalıoğlu AC, Özkaya M, Gedik SD. Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. Eylül 2012;2 Ek:A(2 Sp:A):27-32.
Chicago Konyalıoğlu, Alper Cihan, Merve Özkaya, ve Solmaz Damla Gedik. “Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology 2 Ek:A, sy. 2 Sp:A (Eylül 2012): 27-32.
EndNote Konyalıoğlu AC, Özkaya M, Gedik SD (01 Eylül 2012) Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology 2 Ek:A 2 Sp:A 27–32.
IEEE A. C. Konyalıoğlu, M. Özkaya, ve S. D. Gedik, “Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi”, Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der., c. 2 Ek:A, sy. 2 Sp:A, ss. 27–32, 2012.
ISNAD Konyalıoğlu, Alper Cihan vd. “Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology 2 EK:A/2 Sp:A (Eylül 2012), 27-32.
JAMA Konyalıoğlu AC, Özkaya M, Gedik SD. Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2012;2 Ek:A:27–32.
MLA Konyalıoğlu, Alper Cihan vd. “Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology, c. 2 Ek:A, sy. 2 Sp:A, 2012, ss. 27-32.
Vancouver Konyalıoğlu AC, Özkaya M, Gedik SD. Matematik Öğretmen Adaylarının Konu Alan Bilgilerinin Hataya Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2012;2 Ek:A(2 Sp:A):27-32.