Bu çalışmanın amacı; lisansüstü
öğrencilerin, etkili ve nitelikli geri bildirim almalarına yönelik var olan
beklentilerinin belirlenmesidir. Bu sayede özelde öğretim
üyelerinin genelde ise bütün eğitimci ve öğretmenlerin geribildirim kavramının
eğitim öğretim süreci açısından sahip olduğu potansiyeli ortaya çıkarabilecek
uygulamalar ve geribildirim tasarlamalarına katkı sunması beklenmektedir.
Ayrıca çalışma sonucunda etkili ve nitelikli geri bildirim tasarlanması ve
verilmesine yönelik eğitimcilere yol gösterici ipuçları elde edilecektir.
Çalışmanın en önemli katkılarından bir diğeri ise eğitim açısından
kritik öneme sahip geri bildirimin hangi bileşenleri kapsaması ve nasıl
kullanılması gerektiğine yönelik yeni bakış açıları ortaya koyabilecek
olmasıdır. Bu amaçla 19 farklı devlet üniversitesinde 59 doktora 29
yüksek lisans öğrencisi ile 4’lü likert tipi “Lisansüstü eğitimde
geri bildirim ölçeği” kullanılarak veriler elde edilmiştir. Kullanılan ölçek,
geri bildirimin sahip olması gereken özellikler, öz değerlendirmenin
kolaylaştırması ve geliştirilmesine etkisinin, öğrenmeleri hakkında yüksek
kalitede bilgi sağlayıp sağlamadığı, akran ve konuşmacı diyaloglarının
teşviki, motivasyonel inançları ve öz saygılarını teşvik edip etmediği, mevcut ve
istenen performans arasındaki boşluğu doldurabilmesini belirlemeye yönelik 6
kısım ve 32 maddeden oluşmaktadır. Veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak
analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda iyi bir
geri bildirimde bulunması gereken özellikler ile ilgili; iyi bir geri
bildirimin öğrenciye ne yapması gerektiğini açıkça ifade etmesi, değerlendirme
kriterleri ile ilişkili olması ve işi bütün yönleriyle kapsaması gerektiği
ifade edilmiştir. Bunların dışında geri bildirimin anlaşılır olması ve işin
belirli yönlerinin kapsaması öncelikli özellikler arasında gösterilmemiştir.
Alınan geri bildirimlerin öz değerlendirmeyi kolaylaştırma ve geliştirmenin
özellikleri ile ilgili; geri bildirimin mevcut durumu iyileştirilmesi ve
gelecekteki işler için eylem planları geliştirilmesi için fırsatlar sunması
gerektiği ifade edilmiştir. Ayrıca yapıcı, kişisel gelişim için ipuçları sunan
ve kişiye özel geri bildirimler etkili ve nitelikli geri bildirim özellikleri
içerisinde ifade edilmiştir. Geribildirimlerin öğrencilere öğrenmeyle ilgili
yüksek kaliteli bilgileri tanıtması ile ilgili; genellikle okunması kolay,
doğru ve öğrenenin yanlışları ile ilgili ayrıntılı bilgi veren ve kişisel
gelişim için ipuçları sunması gerektiği yönünde bir beklenti olduğu
görülmüştür. Akran ve öğretmen diyalogu ile ilgili ise geri bildirim sonrasında
yapılabilecek tartışmalar geri bildirimin amaçlarına daha çok hizmet
edebileceği sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrenilecek konuya yönelik fazla
rehberlik edilmesi, değerlendirme çalışmalarının tutarlı bir şekilde
gerçekleştirilmesi ve geri bildirim sonrası eğitim ihtiyacı öğrencilerin diğer
beklentileri arasında olduğu görülmüştür. Öğrencilerin geri bildirimlerin
olumlu motivasyonel inançları teşvik etmesi ve benlik saygısı geliştirilmesi
noktasında yapıcı, motive edici desenler içeren geri bildirimler almayı tercih
ettikleri görülmüştür. Geri bildirimlerin öğrencilerin mevcut ve istenen
performans arasındaki boşluğu kapatmak için fırsatlar sağlaması noktasında
genel olarak geri bildirimi zamanında ve her görevden sonra alınması
gerekliliği ile karşılaşılmıştır. Bu durum bir sonraki görevler öncesi
hataların düzeltilmesine imkânı bulanabilmesi ile gerekçelendirilmiştir.
The aim of this research is to determine the expectations
of graduate students about effective and qualified feedback. By revealing the
actual potential of feedbacks in improvement of the educational process, we
expect to contribute to the quality of designing and applying effective
feedbacks prepared by specifically university lecturers and other
educationalist in general. The result of this research is expected to
provide important insights and guiding principles for designing and delivering
effective and qualified feedbacks. Another important contribution of the
study is that it can reveal new perspectives on which components of effective
feedbacks should be covered and how they should be used. For this purpose, the
relevant data is gathered by applying a survey to 59 doctoral and 29 masters
students in 19 different state universities with a 4-point Likert-type
“Feedback Scale in Graduate Education” The scale we used consists of 6 parts
and 32 items which include whether the feedback has the properties it should
have, the effect on the facilitation and development of self-assessment,
whether it provides high quality information about their learning, encourages
peer and speaker dialogues, encourages motivational beliefs and self-esteem,
and fills the gap between current and desired performance. The data were
analyzed by using descriptive analysis method.
According
to the results of the research the features of a good feedback include;
expressing clearly to the students what they should do, being relevant to the
criteria of evaluation, covering all aspects of the questions at hand. Apart
from these, the comprehensibility of the feedback and the coverage of certain
aspects of the work are not shown among the priority characteristics. As for
facilitating and improving self-evaluation; Feedbacks should provide
opportunities for improving the current situation and developing action plans
for future tasks. In addition, constructive, personal development tips and
personal feedbacks are stated as the features of effective and qualified
feedback. As for the role of feedbacks as providers of high-quality
information, there is an expectation that feedbacks should be easy to read,
accurate, and that it should provide detailed information about the mistakes of
the learner and provide clues for personal development. In terms of peer and
teacher dialogue, it can be concluded that after the feedback the discussions
can serve to the purposes of feedback more effectively. Moreover, we observed
that students expect a high level of guidance about the subject to be learned,
they look for consistency of the evaluation processes and they express the need
for post-feedback training. It has been observed that the students prefer to
have positive motivational beliefs and to get feedback that includes
constructive, motivating patterns in the development of self-esteem. In
general, students prefer taking feedbacks on time and after each task in order
to close the gap between current and desired performance. This is justified by
the possibility of correcting the mistakes before the next tasks.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Nineteenth Volume |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |