“Academic Turkish Is Like…”: International Students' Perceptions About Academic Turkish Concept
Yıl 2022,
, 88 - 103, 28.04.2022
Gürkan Moralı
,
Leyla Çimen
Öz
The aim of this study is to reveal international students' perceptions of academic Turkish through metaphors. The participants of the study consist of international students who study academic Turkish at Erciyes University Continuing Education Center. The data of the research were obtained by filling the gaps in the expression given as "Academic Turkish, in my opinion, is like… Because… ” " by international students. This research was carried out by using a phenomenological research design and the data obtained were analyzed by content analysis. The findings of the study show that there are more positive and valid metaphors formed by international students towards the concept of academic Turkish. Positive metaphors reveal that international students perceive academic Turkish as a need and that academic Turkish prepares a substructure. Besides academic Turkish guides, and improves. Negative metaphors reflect that Academic Turkish is seen as a waste of time.
Kaynakça
- Akkaya, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin konuşmaya ilişkin algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 1-9.
- Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 179-190.
- Ariogul, S., & Uzun, T. (2011). Metaphorical conceptualizations of Arab learners of Turkish. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2088–2091.
- Arnheim, R. (2007). Görsel düşünme (R. Öğdül Çev.). Metis Yayınları.
- Aylin, G. (2018). Analysis of perceptions of people learning Turkish as a foreign language about Turkey and Turkish (ADÜ-TÖMER sampling). Journal of Awareness, 2(3), 141-164.
- Biçer, N., & Alan, Y. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Suriyelilerin ihtiyaçlarına yönelik bir eylem araştırması. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 862 - 878.
- Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29(4), 431-444.
- Boylu, E. ve Işık, Ö. F. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçeye yönelik algılarının metaforlar aracılığı ile belirlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 450-471.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (13. bs.). Pegem Akademi.
- Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows? Research in nursing & health, 31(3), 274-282.
- Cameron, L. (2003). Metaphor in educational discourse. Continuum.
- Cameron, L., & Maslen, R. (Eds.) (2010). Metaphor analysis: Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Equinox.
- Çalışkan, N. ve Çangal, Ö. (2013). Yabancilara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 310-334.
- Deignan, A. (2003) Metaphorical expressions and culture: An indirect link. Metaphor and Symbol, 18(4), 255-271.
- Demir, D. (2017). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçları. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
- Demir, G. Y. (2015). Çevirenin önsözü: Metafora dönüş. Lakoff, G. ve Johnson, M. (Yaz.), Metaforlar: Hayat, anlam ve dil içinde (ss. 9-23). İthaki Yayınları.
- Dilek, İ. (2016). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen uluslararası öğrencilerde ve eğitim dili Türkçe olan üniversitelere gidenlerde Türkçe algısı. Aydın Tömer Dil Dergisi, 1(2), 17-32.
- Göçen, G. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin “Türkçenin dil bilgisi”ne yönelik metaforik algısı. Başkent University Journal of Education, 6(1), 28-45.
- Gömleksiz, M. N. (2013). Öğretmen adaylarının yabancı dil kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies, 8(8), 649-664.
- Güneş, C. ve Tezcan, R. (2017). Metafor nedir, ne değildir? B. Kılcan (Ed.), Metafor ve eğitimde metaforik çalışma için bir uygulama rehberi İçinde (ss. 1-15). Pegem Akademi.
- Hasırcı Aksoy, S. (2021). Lisansüstü öğrenim gören yabancı öğrencilerin akademik Türkçe özyeterliklerine ilişkin görüşleri. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1705-1728.
- İmer, K., Kocaman, A. ve Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim Sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
- Jensen, D. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 36-54.
- Kalenderoğlu, İ. ve Armut, M. (2019). Türkiye’de Türkçe öğrenen yabancıların Türkçe öğretmenleri, Türkçe, TÖMER’ler ve Türkiye hakkında geliştirdikleri metaforlar. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 55-72.
- Koro-Ljungberg, M. (2001). Metaphors as a way to explore qualitative data. International Journal of Qualitative Studies in Education, 14(3), 367-379.
- Kövecses, Z. (2011). Methodological issues in conceptual metaphor theory. In S. Handl & H. Schmid (Eds.), In Windows to the mind: Metaphor, metonymy and conceptual blending (pp. 23–40). Mouton de Gruyter.
- Lakoff, G. ve Johnson, M. (2015). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (G. Y. Demir Çev.). İthaki Yayınları.
- Levine, P. M. (2005) Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
- Low, G. D. (1988). On teaching metaphor. Applied Linguistics, 9(2), 125-147.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi (A. Akbaba Altun ve A. Ersoy Çev. Ed.). Pegem Akademi.
- Morey, C. M. (2011). Visual metaphor, embodied knowledge and the epistemological indefinite. Wacana Seni Journal of Arts Discourse, 10, 15-28.
- Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Sfard, A. (2009). Metaphors in education. In H. Daniels, H. Lauder, & J. Porter (Eds.), In Educational theories, cultures and learning: A critical perspective (pp. 39-49). Routledge.
- Saban, A. (2010). Prospective teachers' metaphorical conceptualizations of learner. Teaching and Teacher Education, 26(2), 290-305.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 509-522.
- Uçak, S. (2017). Irak’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkiye, Türkler ve Türkçe algısı. Turkish Studies, 12(14), 491-512.
- Yahşi Cevher, Ö. ve Güngör, C. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik Türkçenin önemine ilişkin uygulamalı bir araştırma: Türk dili öğretimi uygulama ve araştırma merkezi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 2267-2274.
- Yazar, T., Özekinci, B. ve Lala, Ö. (2017). Öğretmen ve okul yöneticilerinin değerler eğitimi kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 245-269.
- Whitney, P., Budd, D., & Mio, J. (1996). Individual differences in metaphoric facilitation of comprehension. In J. Mio & A. Katz (Eds.), Metaphor: Implications and applications (pp. 203–214). Erlbaum.
: “Akademik Türkçe… Gibidir”: Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe Kavramına İlişkin Agıları
Yıl 2022,
, 88 - 103, 28.04.2022
Gürkan Moralı
,
Leyla Çimen
Kaynakça
- Akkaya, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin konuşmaya ilişkin algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 1-9.
- Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 179-190.
- Ariogul, S., & Uzun, T. (2011). Metaphorical conceptualizations of Arab learners of Turkish. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2088–2091.
- Arnheim, R. (2007). Görsel düşünme (R. Öğdül Çev.). Metis Yayınları.
- Aylin, G. (2018). Analysis of perceptions of people learning Turkish as a foreign language about Turkey and Turkish (ADÜ-TÖMER sampling). Journal of Awareness, 2(3), 141-164.
- Biçer, N., & Alan, Y. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Suriyelilerin ihtiyaçlarına yönelik bir eylem araştırması. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 862 - 878.
- Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29(4), 431-444.
- Boylu, E. ve Işık, Ö. F. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçeye yönelik algılarının metaforlar aracılığı ile belirlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 450-471.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (13. bs.). Pegem Akademi.
- Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows? Research in nursing & health, 31(3), 274-282.
- Cameron, L. (2003). Metaphor in educational discourse. Continuum.
- Cameron, L., & Maslen, R. (Eds.) (2010). Metaphor analysis: Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Equinox.
- Çalışkan, N. ve Çangal, Ö. (2013). Yabancilara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 310-334.
- Deignan, A. (2003) Metaphorical expressions and culture: An indirect link. Metaphor and Symbol, 18(4), 255-271.
- Demir, D. (2017). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçları. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
- Demir, G. Y. (2015). Çevirenin önsözü: Metafora dönüş. Lakoff, G. ve Johnson, M. (Yaz.), Metaforlar: Hayat, anlam ve dil içinde (ss. 9-23). İthaki Yayınları.
- Dilek, İ. (2016). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen uluslararası öğrencilerde ve eğitim dili Türkçe olan üniversitelere gidenlerde Türkçe algısı. Aydın Tömer Dil Dergisi, 1(2), 17-32.
- Göçen, G. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin “Türkçenin dil bilgisi”ne yönelik metaforik algısı. Başkent University Journal of Education, 6(1), 28-45.
- Gömleksiz, M. N. (2013). Öğretmen adaylarının yabancı dil kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies, 8(8), 649-664.
- Güneş, C. ve Tezcan, R. (2017). Metafor nedir, ne değildir? B. Kılcan (Ed.), Metafor ve eğitimde metaforik çalışma için bir uygulama rehberi İçinde (ss. 1-15). Pegem Akademi.
- Hasırcı Aksoy, S. (2021). Lisansüstü öğrenim gören yabancı öğrencilerin akademik Türkçe özyeterliklerine ilişkin görüşleri. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1705-1728.
- İmer, K., Kocaman, A. ve Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim Sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
- Jensen, D. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 36-54.
- Kalenderoğlu, İ. ve Armut, M. (2019). Türkiye’de Türkçe öğrenen yabancıların Türkçe öğretmenleri, Türkçe, TÖMER’ler ve Türkiye hakkında geliştirdikleri metaforlar. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 55-72.
- Koro-Ljungberg, M. (2001). Metaphors as a way to explore qualitative data. International Journal of Qualitative Studies in Education, 14(3), 367-379.
- Kövecses, Z. (2011). Methodological issues in conceptual metaphor theory. In S. Handl & H. Schmid (Eds.), In Windows to the mind: Metaphor, metonymy and conceptual blending (pp. 23–40). Mouton de Gruyter.
- Lakoff, G. ve Johnson, M. (2015). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (G. Y. Demir Çev.). İthaki Yayınları.
- Levine, P. M. (2005) Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
- Low, G. D. (1988). On teaching metaphor. Applied Linguistics, 9(2), 125-147.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi (A. Akbaba Altun ve A. Ersoy Çev. Ed.). Pegem Akademi.
- Morey, C. M. (2011). Visual metaphor, embodied knowledge and the epistemological indefinite. Wacana Seni Journal of Arts Discourse, 10, 15-28.
- Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Sfard, A. (2009). Metaphors in education. In H. Daniels, H. Lauder, & J. Porter (Eds.), In Educational theories, cultures and learning: A critical perspective (pp. 39-49). Routledge.
- Saban, A. (2010). Prospective teachers' metaphorical conceptualizations of learner. Teaching and Teacher Education, 26(2), 290-305.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 509-522.
- Uçak, S. (2017). Irak’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkiye, Türkler ve Türkçe algısı. Turkish Studies, 12(14), 491-512.
- Yahşi Cevher, Ö. ve Güngör, C. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik Türkçenin önemine ilişkin uygulamalı bir araştırma: Türk dili öğretimi uygulama ve araştırma merkezi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 2267-2274.
- Yazar, T., Özekinci, B. ve Lala, Ö. (2017). Öğretmen ve okul yöneticilerinin değerler eğitimi kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 245-269.
- Whitney, P., Budd, D., & Mio, J. (1996). Individual differences in metaphoric facilitation of comprehension. In J. Mio & A. Katz (Eds.), Metaphor: Implications and applications (pp. 203–214). Erlbaum.