ÖZ: Öğrenme ortamının öğrenen
özelliklerini dikkate alarak tasarlanmasının yaratacağı pozitif etki
beklentisiyle bu çalışmada farklı kültürel özelliklerin ders kitaplarında
yansıtılıp yansıtılmadığı, yansıtılıyor ise hangi bakış açılarından ele
alındığının belirlenmesinin önemli olacağı düşünülmüştür. Bu çerçevede, bu
araştırmanın amacı İngilizce hazırlık sınıflarında okutulmakta olan ders
kitabının ve bu kitabı kullanan öğretmenlerin ders kitabı hakkındaki
görüşlerinin çokkültürlülük açısından incelenmesidir. Amacı var olan belirli
bir durumu aydınlatmak olan durum çalışması (case study) deseninin kullanıldığı
bu araştırmada çokkültürlülük kavramıyla ilgili var olan durum incelenmiştir.
Bu çalışmanın analiz birimini çokkültürlü eğitimin boyutları, durumu ise İngilizce
hazırlık sınıfında okutulmakta olan English File ders kitabı ve kitabı
okutmakta olan öğretim elemanlarının görüşleri oluşturmaktadır. Araştırmada
nitel veri toplama teknikleri olan doküman inceleme ve görüşme teknikleri
kullanılmıştır. Doküman analizi sonucunda toplumsal cinsiyet ve etnik köken/ırk
gibi boyutların gerek görsel ve işitsel materyallerde gerekse yazılı metinlerde
sıklıkla yer aldığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ancak, engellilik, siyasal
yönelimler, sosyal sınıf gibi alt boyutlara kitaplarda oldukça sınırlı bir
şekilde rastlanmış ya da cinsel yönelim gibi bazı boyutlara hiç
rastlanmamıştır. Öğretim elemanları ile yapılan görüşmeler doküman analizinden
elde edilen bulguları doğrular niteliktedir.
Anahtar sözcükler: çokkültürlü
eğitim, yabancı dil öğretimi, ders kitabı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research