Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancılara Türkçe Öğretimine Yönelik Ders Kitaplarındaki Konuşma Etkinliklerinin Dil Öğrenme Stratejileri Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, , 314 - 333, 20.10.2019
https://doi.org/10.31464/jlere.552738

Öz

ÖZ: Dil
öğrenicilerinin öğrenme stratejilerinin farkına varmasında derste kullanılan
araç-gereçlerin önemli bir yeri vardır. Ders kitaplarındaki stratejilere dönük
etkinlikler, öğrenicinin dil öğrenme sürecinde işlemlemesi ve durumlara uygun
strateji seçiminde belirleyici bir rol oynamaktadır. Bu nedenle bu araştırmada,
A2 düzeyine
dönük konuşma etkinliklerinde hangi dil öğrenme stratejilerinin işe koşulduğunu
belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Oxford’un sınıflandırmasından
yararlanılmıştır. Araştırmada, doküman incelemesi yönteminden yararlanılmış ve A2
düzeyi ders kitabı konuşma etkinlikleri bellek, bilişsel, dengeleyici, üstbilişsel,
sosyal ve duyuşsal stratejilerin kullanımı açısından incelenmiştir. Araştırma
sonucunda ders kitaplarında stratejilerin dengesiz bir biçimde ele alındığı,
bilişsel stratejilerin baskın bir biçimde kullanılmasına karşın diğer
stratejilerin kullanım oranları yönünden farklılaşmalar olduğu görülmüştür. Duyuşsal
stratejilerin kullanımı açısından zayıf kalmakla birlikte her bir stratejinin
tüm yönlerinin karşılanmasına dönük etkinliklerin de yetersiz olduğu belirlenmiştir.
Bu nedenle öğrenicilere strateji öğretimi açısından ders kitaplarındaki
etkinlikler ve görevlerin yeniden düzenlenmesine gereksinim duyulduğu
söylenebilir.



Anahtar sözcükler: yabancılara
Türkçe öğretimi, ders kitapları, dil öğrenme stratejileri, Oxford sınıflandırması.

Kaynakça

  • Akın, H. ve Çetin, M. (2016). Cinsiyet faktörünün yabancı dil olarak Türkçe öğrenim stratejilerine etkisi (Bosna Hersek örneği). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1021-1032.
  • Barut, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri üzerine bir değerlendirme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayezit, H. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce ders kitaplarındaki öğrenme stratejilerinin kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Boylu, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bölükbaş, F. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil öğrenme stratejilerinin sözcük öğrenimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 28(3), 55-68.
  • Brown, H.D. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy (2. baskı). New York: Longman.
  • Chamot, U. A. (2004). Issues in language learning strategy research and teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 1(1), 14-26.
  • Cohen, A. D. (1990). Language Learning: insight for learners, teachers, and researchers. Newbury House/Harper & Row, New York.
  • Cohen, A.D. (2014). Strategies in learning and using a second language. New York: Routledge.
  • Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
  • Griffiths, C. (2003). Patterns of language learning strategy use. System, 31, 367-383.
  • Harputoğlu, B. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe ve ana dil Türkçe ders kitaplarında öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Jones, B. F., Palincsar, A. S., Ogle, D. S. ve Carr, E. G. (1987). Strategic teaching and learning: cognitive instruction in the content areas. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Macaro, E. and Cohen, A. D. (2007) Introduction. In A. D. Cohen and E. Macaro (eds.). Language learner strategies: 30 years of research and practice içinde (s.1-5). Oxford: Oxford University Press.
  • Mohammad, Q. (2014). Jawaharlal Nehru Üniversitesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • O’Malley, J M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Kupper, L. J. ve Russo, R. P (1985). Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language Learning, 35(1), 21-46.
  • O’Malley, J M. ve Chamot, A. U.(1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know? Boston: Heinle and Heinle.
  • Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: concepts and relationships. IRAL, 41, 271–278.
  • Oxford, R.L ve Cohen, A.D. (1992). Language learning strategies: crucial issues of concept and classification, Applied Language Learning, 3 (1-2), 1-35.
  • Rubin, J. (1975). What the "good language learner" can teach us. TESOL Quarterly, 9(1), 41-51.
  • Silahsızoğlu, E. (2004). Öğrenme Stratejileri ve teknikleri bağlamında yabancı dil olarak Almanca ve Türkçe öğretim süreçlerine karşılaştırmalı bir bakış. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Stern, H H (1975). What can we learn from the good language learner?, Canadian Modern Language Review, 34, 304-318.
  • Varışoğlu, M.C. (2017). Türkçe öğrenen Litvanyalı öğrencilerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], 59, 533-546.
  • William, M. ve Burden, R.L (1997) Psychology for language teachers: a social constructive approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yalçın, Ç. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında yer alan dinleme etkinliklerinin dil öğrenme stratejileri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.

An Investigation of Speaking Activities in Textbooks for Turkish Teaching as a Foreign Language in Terms of The Language Learning Strategies

Yıl 2019, , 314 - 333, 20.10.2019
https://doi.org/10.31464/jlere.552738

Öz

ABSTRACT: The tools
used in the course have an important place for language learners to recognize
the learning strategies. The activities in the textbooks play a crucial role for
the learner’s using the strategies in the language learning process and selecting
them according to situations. Therefore, in this study, it was aimed to
determine which language learning strategies were employed in speaking
activities at A2 level. For this purpose, Oxford's classification was utilized.
In the study, document analysis method was used and A2 level textbook speaking
activities were examined in terms of memory, cognitive, compensation,
metacognitive, social and affective strategies. As a result of the research, it
was seen that the strategies were used unbalanced in the textbooks, and there
was a proportional difference in the use of other strategies despite the
predominant use of cognitive strategies at all of them. Besides, the affective
strategies in all textbooks were used rarely, and also it was determined that
the activities were
  insufficient in
terms of all aspects of the strategies. For this reason, it can be said that the
learning activities and tasks in the textbooks should revise in terms of
teaching the learning strategies to learners.



KeywordsTurkish teaching as a foreign language,
textbooks, language learning strategies, Oxford’s classification.

Kaynakça

  • Akın, H. ve Çetin, M. (2016). Cinsiyet faktörünün yabancı dil olarak Türkçe öğrenim stratejilerine etkisi (Bosna Hersek örneği). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1021-1032.
  • Barut, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri üzerine bir değerlendirme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayezit, H. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce ders kitaplarındaki öğrenme stratejilerinin kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Boylu, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bölükbaş, F. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil öğrenme stratejilerinin sözcük öğrenimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 28(3), 55-68.
  • Brown, H.D. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy (2. baskı). New York: Longman.
  • Chamot, U. A. (2004). Issues in language learning strategy research and teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 1(1), 14-26.
  • Cohen, A. D. (1990). Language Learning: insight for learners, teachers, and researchers. Newbury House/Harper & Row, New York.
  • Cohen, A.D. (2014). Strategies in learning and using a second language. New York: Routledge.
  • Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
  • Griffiths, C. (2003). Patterns of language learning strategy use. System, 31, 367-383.
  • Harputoğlu, B. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe ve ana dil Türkçe ders kitaplarında öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Jones, B. F., Palincsar, A. S., Ogle, D. S. ve Carr, E. G. (1987). Strategic teaching and learning: cognitive instruction in the content areas. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Macaro, E. and Cohen, A. D. (2007) Introduction. In A. D. Cohen and E. Macaro (eds.). Language learner strategies: 30 years of research and practice içinde (s.1-5). Oxford: Oxford University Press.
  • Mohammad, Q. (2014). Jawaharlal Nehru Üniversitesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • O’Malley, J M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Kupper, L. J. ve Russo, R. P (1985). Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language Learning, 35(1), 21-46.
  • O’Malley, J M. ve Chamot, A. U.(1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know? Boston: Heinle and Heinle.
  • Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: concepts and relationships. IRAL, 41, 271–278.
  • Oxford, R.L ve Cohen, A.D. (1992). Language learning strategies: crucial issues of concept and classification, Applied Language Learning, 3 (1-2), 1-35.
  • Rubin, J. (1975). What the "good language learner" can teach us. TESOL Quarterly, 9(1), 41-51.
  • Silahsızoğlu, E. (2004). Öğrenme Stratejileri ve teknikleri bağlamında yabancı dil olarak Almanca ve Türkçe öğretim süreçlerine karşılaştırmalı bir bakış. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Stern, H H (1975). What can we learn from the good language learner?, Canadian Modern Language Review, 34, 304-318.
  • Varışoğlu, M.C. (2017). Türkçe öğrenen Litvanyalı öğrencilerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], 59, 533-546.
  • William, M. ve Burden, R.L (1997) Psychology for language teachers: a social constructive approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yalçın, Ç. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında yer alan dinleme etkinliklerinin dil öğrenme stratejileri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevil Hasırcı

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Hasırcı, S. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretimine Yönelik Ders Kitaplarındaki Konuşma Etkinliklerinin Dil Öğrenme Stratejileri Açısından İncelenmesi. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 314-333. https://doi.org/10.31464/jlere.552738

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research