Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası PIRLS Uygulamaları Ölçütlerine göre Türk Öğrencilerin Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 95 - 106, 18.08.2017

Öz

ÖZ: Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Projesi
olarak adlandırılan PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) beş
yılda bir 10 yaşındaki öğrencilere uygulanmaktadır. İlköğretimin dördüncü
sınıflarında uygulanan okuma testi öğrencilerin farklı metin türlerine göre
okuma becerilerini saptamaktadır. 2011 PIRLS uygulamasında kullanılan iki
farklı türdeki metin ve soruları Türkçeye çevrilmiş ve üç okulun dördüncü sınıf
öğrencilerine uygulanmıştır. Bu sorularla öğrencilerin farklı üst düzey düşünme
süreçlerine ilişkin becerileri tespit edilmiştir. Öğrencilerin metinde açıkça
verilmiş olan bilgiyi bulmaları, doğrudan çıkarımda bulunmaları, metinde
sunulan bilgileri ve düşünceleri birleştirerek yorumda bulunmaları ve metinleri
dil kullanımı ve içerik açısından değerlendirmeleri istenmiştir. Alınan
sonuçlar Türkçe programındaki okuma kazanımları doğrultusunda tartışılacaktır.



Anahtar sözcükler: PIRLS, okuma, üst
düzey düşünme süreçleri, metin türü

Kaynakça

  • Akyıldız, M. (2009). PIRLS 2001 Testinin Ülkelerarası Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Brookhart, S. M. (2010). How to assess higher-order thinking skills in your classroom. ASCD.
  • Brown, C. S. (2014). Language and Literacy Development in the Early Years: Foundational Skills that Support Emergent Readers. Language and Literacy Spectrum, 24, 35-49.
  • Dahl, K. & Freppon, P. (1994). A Comparison of Inner-City Children's Interpretations of Reading and Writing Instruction in the Early Grades in Skills-Based and Whole Language Classrooms.(pp.3-10) Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, DC.
  • Ginsborg, J. (2006). The effects of socio-economic status on children’s language acquisition and use. Language and social disadvantage: Theory into practice, 9-27.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin Düşünme Becerilerini Geliştirme.(ss.128-130) TÜBAR-XXXII-/2012-Güz
  • Krathworld, D. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. (pp.212-218). 41 (4) College of Education, The Ohio State University
  • Mullis, I., Martin, M., Foy, P. & Drucker, K. (2012). PIRLS 2011 International Results in Reading. TIMSS & PIRLS International Study Center. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College Chestnut Hill, MA, USA
  • National Reading panel,(2010) Chapter II Alphabet. (pp. 2-99) https://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/documents/report.pdf (Erişim 3 Ocak 2017)
  • PIRLS 2001 Ulusal Raporu. http://yegitek.meb.gov.tr/dosyalar%5Cdokumanlar%5Culuslararasi/pirls_2001_ulusal_raporu.pdf http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1598/RT.58.6.2/epdf (Erişim 3 Ocak 2017)
  • Yagmur, K. (2010). Türkçe ders kitaplarının üst düzey bilişsel geliştirme yeterliligi. İçinde: Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. (ss. 191-219) Ülper, H. (ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayin,
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 95 - 106, 18.08.2017

Öz

Kaynakça

  • Akyıldız, M. (2009). PIRLS 2001 Testinin Ülkelerarası Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Brookhart, S. M. (2010). How to assess higher-order thinking skills in your classroom. ASCD.
  • Brown, C. S. (2014). Language and Literacy Development in the Early Years: Foundational Skills that Support Emergent Readers. Language and Literacy Spectrum, 24, 35-49.
  • Dahl, K. & Freppon, P. (1994). A Comparison of Inner-City Children's Interpretations of Reading and Writing Instruction in the Early Grades in Skills-Based and Whole Language Classrooms.(pp.3-10) Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, DC.
  • Ginsborg, J. (2006). The effects of socio-economic status on children’s language acquisition and use. Language and social disadvantage: Theory into practice, 9-27.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin Düşünme Becerilerini Geliştirme.(ss.128-130) TÜBAR-XXXII-/2012-Güz
  • Krathworld, D. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. (pp.212-218). 41 (4) College of Education, The Ohio State University
  • Mullis, I., Martin, M., Foy, P. & Drucker, K. (2012). PIRLS 2011 International Results in Reading. TIMSS & PIRLS International Study Center. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College Chestnut Hill, MA, USA
  • National Reading panel,(2010) Chapter II Alphabet. (pp. 2-99) https://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/documents/report.pdf (Erişim 3 Ocak 2017)
  • PIRLS 2001 Ulusal Raporu. http://yegitek.meb.gov.tr/dosyalar%5Cdokumanlar%5Culuslararasi/pirls_2001_ulusal_raporu.pdf http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1598/RT.58.6.2/epdf (Erişim 3 Ocak 2017)
  • Yagmur, K. (2010). Türkçe ders kitaplarının üst düzey bilişsel geliştirme yeterliligi. İçinde: Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. (ss. 191-219) Ülper, H. (ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayin,
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gözde Demirel

Kutlay Yağmur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 3 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirel, G., & Yağmur, K. (2017). Uluslararası PIRLS Uygulamaları Ölçütlerine göre Türk Öğrencilerin Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 95-106.

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research