ÖZ: Bu
araştırmada 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin kelime ve cümle
uzunluklarının belirlenmesi ve bu metinlerin okunabilirlik düzeylerinin
belirlenerek metinlerin sınıf düzeyine uygunluğunun incelenmesi amaçlanmıştır.
Nitel araştırma metodolojisiyle gerçekleştirilen bu araştırmada, doküman
inceleme deseni kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz
kullanmıştır. Bu analiz sonucunda metinlerin cümle ve kelime uzunlukları,
okunabilirlik düzeylerine ilişkin elde edilen bulgulara ilişkin frekans ve
yüzde değerleri tablolar ve grafikler şeklinde gösterilmiştir. Metinlerin
kelime, cümle uzunlukları ve okunabilirliklerinin tespitinde, Ateşman’ın
(1997), Flesch’ten Türkçe’ye uyarladığı okunabilirlik formülü ve Çetinkaya’nın
(2010) geliştirdiği okunabilirlik formülü kullanılmıştır. Araştırmada MEB
Yayınları tarafından hazırlanan 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki 22 metin
incelenmiş, araştırmaya serbest okuma metinleri de dâhil edilmekle birlikte
şiirler araştırmanın kapsamı dışında tutulmuştur. Araştırma sonucunda metinlerin genel olarak
sınıf düzeyine uygun olduğu bununla birlikte öyküleyici metinlerin,
bilgilendirici metinlere göre daha basit, okunabilirlik düzeylerinin daha
yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research