Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarımına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 76 - 92, 20.10.2019
https://doi.org/10.31464/jlere.603161

Öz

Kültür ve dil ilişkisi uzun yıllardır araştırmacıların ilgisini çekmiş ve
yabancı dil öğretiminde kültür olgusu birçok çalışmada irdelenmiştir. Ancak,
ulaşılabilen alan yazında yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür aktarımına
ilişkin çalışmaların azlığı dikkat çekmektedir. Bu gerçekten hareketle bu
çalışmada öğretmen adaylarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür
aktarımına ilişkin görüşlerinin irdelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda bir devlet üniversitesinin Türkçe ve İngilizce öğretmenliği
programlarında öğrenim gören ve kolay ulaşılabilir örneklem tekniği ile seçilen
toplam 64 öğretmen adayından yazılı görüşme yoluyla veri toplanmıştır. Nitel
araştırma desenindeki çalışmanın verileri içerik çözümlemesi yoluyla incelenmiş
ve elde edilen bulgular ortaya çıkan temalar doğrultusunda betimsel olarak
yorumlanmıştır. Çalışmanın bulguları, katılımcıların tamamının yabancı dil
olarak Türkçe öğretiminde Türk kültürüne yer verilmesinin öğretim süreci için
olumlu getirileri olduğunu ve katılımcıların büyük çoğunluğunun yabancı dil
olarak Türkçe öğretiminde öğreticilerin öğrencilerinin dili ve kültürünü
hakkında bilgi sahibi olmaları gerektiğini ancak öğretim sürecinde bunu çok ön
planda tutmamaları gerektiğini düşündüklerini göstermiştir. Bulgular
katılımcıların bölümlerine göre incelendiğinde ise katılımcıların bazı boyutlarda
farklı görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir



Anahtar sözcükler: Kültür aktarımı, Yabancılara Türkçe öğretimi, Öğretmen adayı.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Wilheim von Humboldt'da dil-kültür bağlantısı (3. Baskı). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Aksan, D. (2002). Ana dilimizin söz denizinde. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Alptekin, C. (2002). Toward intercultural communicative competence in ELT. ELT Journal, 56(1), 57-64.
  • Bayyurt, Y. (2006). Non‐native English language teachers’ perspective on culture in English as a foreign language classrooms. Teacher Development, 10(2), 233-247.
  • Belli, S. A. (2018). A study on ELT students’ cultural awareness and attitudes towards incorporation of target culture into language instruction. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(1), 102-124.
  • Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Oxford: Blackwell.
  • Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall Regents
  • Byram M., Morgan, C., & Colleagues. (1994). Teaching and Learning Language and Culture: Great Britain: WBC
  • Byram, M. (1997). Cultural awareness’ as vocabulary learning. Language Learning Journal 16, 51-57.
  • CEFR. (2002). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Strasbourg: Council of Europe. 17.07.2019 tarihinde aşağıdaki adresten erişilmiştir. https://rm.coe.int/16802fc1bf
  • Damen, L. (1987). Culture learning: The fifth dimension in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fişekcioğlu, A. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi ölçütlerine göre Türk kültürü tanımlayıcılarının oluşturulması: B1 dil düzeyi model önerisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi).Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Fuller, J. M., & Wardhaugh, R. (2014). An introduction to sociolinguistics. Oxford: Wiley Blackwell.
  • Goodenough, W. H. (1981). Culture, language, and society. London: The Benjamin / Cummings Publishing Company.
  • Göçer, A. (2012). Dil-Kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili, 729, 50-57.
  • Gökalp, Z. (1975). Türkçülüğün esasları. İstanbul: Sebil Matbaacılık
  • Gökalp, Z. (2017), Türkçülüğün esasları. Antalya: Net Medya Yayınları.
  • Güftâ, H., & Kan, M. (2011). İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabının dil ile ilgili kültür ögeleri açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 239-256.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve kültür (6. baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hall, E. T. (1976). Beyond culture. New York: Anchor Books.
  • Humboldt, W. (1988). On language: On the diversity of human language construction and its influence on the mental development of the human species. Cambridge: Cambridge University Press
  • Jenkins, J. 2005. ‘ELF at the gate: The position of English as a lingua franca. Humanizing Language Teaching 7(2).
  • Kachru, B. B., & Nelson C. L. (1996). ‘World Englishes’. In S. L. McKay, & N. H. Hornberger (Eds.), Sociolinguistics and language teaching (pp.71-102). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kaplan, M. (2010), Kültür ve dil (26. baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kayasandık, A., Direkci, B., Yavuz, O. ve Karasoy, Y. (2017). Uygulamalı Türk dili ve kompozisyon bilgileri. Konya: Palet Yayınları.
  • Kramsch, C. (1993). Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Krasner, I. (1999). The role of culture in language teaching. Dialog on Language Instruction, 13(1-2), 79-88
  • Kuru-Gönen, S.İ & Sağlam, S. (2012). Teaching culture in the FL classroom: Teachers’ perspectives. International Journal of Global Education, 1 (3).
  • Lado, R. (1957). Linguistic across cultures. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • Lee, K. Y. (2009). Treating culture: What 11 high school EFL conversation textbooks in South Korea do. English Teaching: Practice and Critique, 8 (1), 76-96.
  • Peterson, B. (2004). Cultural intelligence: A guide to working with people from other cultures. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • Sapir, E. (1962). Culture, language and personality. University of California.
  • Saussure de, F. (2001). Genel dilbilim dersleri. Berke Vardar (çev.). İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Saygılı, D. & Kana, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğretmenlerin kültürlerarası duyarlılığı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1041-1063.
  • Seelye, H. N. 1988. Teaching culture. Lincolnwood, IL.: National Textbook Company.
  • Stern, H. H. (1991). Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Thanasoulas, D. (2001). The importance of teaching culture in the foreign language classroom. Radical Pedagogy, 3(3).
  • Tseng, Y. (2002). A lesson in culture. ELT Journal, 56(1), 11-21.
  • Ünalan, Ş. (2005), Dil ve kültür (3. baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Whorf, B.L. (1956) Language, thought, and reality: selected writings of Benjamin Lee Whorf (J.B. Carroll, ed.). Cambridge, MA: MIT Press.
  • Wintergerst, A. C., & McVeigh, J. (2011). Tips for teaching culture: Practical approaches to intercultural communication. USA: Pearson Education.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Caner 0000-0001-5741-5037

Bekir Direkçi 0000-0002-6951-8567

Berker Kurt Bu kişi benim 0000-0003-4788-0909

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Caner, M., Direkçi, B., & Kurt, B. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarımına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Journal of Language Education and Research, 5(2), 76-92. https://doi.org/10.31464/jlere.603161

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research