Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Dergileri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 455 - 477, 25.10.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.719097

Öz

Çocuğun duygu, düşünce ve hayal dünyasını geliştirmek amacıyla çocuk kitapları ve çocuk dergilerinden yararlanılmaktadır. Çocuk dergileri, çocukların gelişim süreçlerini desteklemek amacıyla ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik yazılı ve görsel metinlerin yer aldığı süreli yayınlardır. Çocuklara hitap eden dergilerin biçimsel ve içerik unsurlarının çocuğa görelik ilkesi kapsamında olması gerekir. Bu çalışmada “Araştırmacı Çocuk”, “Bilge Çocuk”, “Bilim Çocuk”, “Kafa Çocuk ve Bilim” ve “Mavi Kırlangıç” dergilerinin; boyut, kâğıt, sayfa düzeni, yazı düzeni, resimler ve kapaktan oluşan dış yapı unsurları ile bölümler, metin, etkinlik, tema, dil ve üsluptan oluşan iç yapı unsurları doküman incelemesi yöntemiyle ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Aytaş, G. & Yalçın, A. (2016). Çocuk edebiyatı (8. baskı). Ankara: Akçağ Yayınları. Bishop, K. & Orden, P. V. (1998). Reviewing children’s books: a content analysis. The Library Quarterly 68(2), 145-182. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & DEMİREL, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. baskı). Ankara: Pegem Akademi Carus, M. (1996). Children’s magazines. P. Hunt (Ed.) içinde, International companion encyclopedia of children’s literature (ss. 438-452). London: Routhedge. Chick, K. A. & Hunter, M. W. (2009). An Analysis of Human Images and Advertisements. Language and Literacy, 11 (1), 1-25. Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publications. Dedeoğlu, H., Ertem, İ. S., Şahin, A. E. & Ulusoy, M. (2011). Çocuk dergileri üzerine bir içerik analizi: Bilim Çocuk ve National Kids. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 27-38. Demircan, C. (2006). TÜBİTAK çocuk kitaplığı dizisindeki kitapların dış yapısal ve iç yapısal olarak incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 12-27. Demiryürek, G. (2012). TRT Çocuk Dergisi’nin yapısal özellikler bakımından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 1017-1034. Duran, E. & Özkul Dolaylar, İ. (2018). Türk çocuk dergileri ile ilgili öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. Journal of History Culture and Art Research, 7 (1), 467-478. Evans, P. (2016). Exploring publication desing. USA: Thomson Delmar Learning. Fortna, B. C. (2001). Learning to read in the late otoman empire and early turkish republic. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, 21 (1-2), 33-41. Geçgel, H. & Güleç Çakmak, H. (2006). Çocuk edebiyatı (2. baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. Gezmen, B. (2019). Bir eğitim aracı olarak çocuk dergileri: Mavi Kırlangıç çocuk dergisi. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 59-80. Henderson, L. (2006). Ebony Jr.!: the rise and demise of an African American children’s magazine. The Journal of Negro Education, 75 (4), 649-660. Kan, A. (2015). Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. H. Atılgan (Ed.) içinde, Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss. 24-80). Ankara: Anı Yayıncılık. Kaptan, A. Y. & Sürmeli, K. (2011). Çocuk dergilerinde karşılaşılan tipografi sorunları ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (2), 183-197. Kuyucu, M. (2016). Çocuk Dergilerinde İçerik Çeşitliliği: TRT Çocuk Dergisi Örneği. Proceedings of ADVED 2016 2nd International Conference on Advances in Education and Social Sciences 10-12 october 2016- İstanbul-Turkey (yazımı?) Lindquist, J. D. (1979). Childres’s Attitudes Toward Advertising on Television and Radio and Magazines and Comic Books. In NA- Advances in Consumer Research. 06, eds. 407-421, William L. Wilkie, Ann Abor, MI: Association for Consumer Research. Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250-260. Oğuzkan, A. F. (2001). Çocuk edebiyatı (7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. (K. İnal. Çev.). Ankara: Simge Yayınevi. Sarı, T. & Öztürk Samur, A. (2018). Türkiye’de yayınlanan çocuk dergilerinin incelenmesi. Z. Karacagil & E. Anaz (Ed.) içinde, Current debates on social sciences (ss. 72-78). Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları. Sarıyüce, H. L. (2012). Türk çocuk ve gençlik edebiyatı ansiklopedisi (1. baskı). İstanbul: Nar Yayınları. Sever, S. (1995). Çocuk kitaplarında bulunması gereken yapısal ve eğitsel özellikler. Abece Eğitim ve Ekin ve Sanat Dergisi, 107, 14-15. Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Şimşek, T. (2007). Çocuk edebiyatı (4. baskı). Konya: Suna Yayınları. Ulus, G. (2014). II. Meşrutiyet döneminde bir çocuk ve gençlik dergisi: Talebe Defteri. Hacettepe Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Ural, Y. (2008). Milliyet Kardeş Dergisi Konulu Görüşme. İstanbul. Taş Başaran, E. (2008). Türkiye’de çocuk dergilerinin çocuk eğitimine katkısı ve Milliyet Kardeş Dergisi. Marmara Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. tdk.gov.tr/ Yıldız, D. (2016). popüler çeviri çocuk romanlarının içerik bakımından incelenmesi. SEFAD, 36, 435-466.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Derya Yıldız 0000-0002-5419-8986

Şura Karaca 0000-0002-8135-5692

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldız, D., & Karaca, Ş. (2020). Çocuk Dergileri Üzerine Bir İnceleme. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 455-477. https://doi.org/10.31464/jlere.719097

Cited By







TSE Öncü Çocuk Dergisi Üzerine Bir İnceleme
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Muhammed TUNAGÜR
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1003456

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research