Eleştirel düşünme, felsefenin ilk dönemlerine dayanan ve bilim insanlarınca hâlâ tanımlanan, boyutlandırılan ve hemen her alanda etkisi gözlemlenen bir kavramdır. Eleştirel düşünme, bir konunun derinlemesine düşünülerek analizini yapmanın sonucunda bir yargıya varmaktır. Bu sürecin içerisinde yer alan her bir adım, bireyin okuma eyleminin zihinsel boyutlarıyla ilişkilidir. Okunanı zihinsel olarak anlamlandırma sürecinde eleştirel düşünmenin basamak ve boyutları olan akıl yürütme, derinlemesine düşünme, analiz yapma, değerlendirme, sonuç çıkarma, neden-sonuç ilişkisi kurma da kullanılmaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile okuma becerileri arasındaki ilişkiye yönelik öğrencilerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma türlerinden olgubilimsel desende gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan 16 katılımcı ile gönüllülük esasına göre bire bir yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş, elde edilen veriler içerik ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleriyle okuma becerileri arasında olumlu bir ilişki olduğunu düşündükleri, okuma sürecinde eleştirel düşünmeyi aktif ve bilinçli bir şekilde kullandıkları, eleştirel düşünmeye karşı olumlu bir tutum içerisinde oldukları, okuma sürecinde eleştirel düşünmeye eğilimli oldukları, eleştirel düşünme sayesinde okuduklarını daha iyi anladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : eleştirel düşünme eğilimi, okuma becerileri, nitel araştırma.
Critical thinking is a concept that dates to the early periods of philosophy and is still defined and dimensioned by scientists and its effects are observed in almost every field. Critical thinking is making a judgment because of analyzing a subject by thinking deeply. Each step in this process is related to the mental dimensions of the act of reading. In the process of mentally making sense of what is read, reasoning, in-depth thinking, analyzing, evaluating, drawing conclusions, and establishing cause and effect relationships, which are the steps and dimensions of critical thinking, are also used. Accordingly, this study aims to determine the views of middle school students on the relationship between their critical thinking tendencies and reading skills. The study was conducted in a phenomenological design, one of the qualitative research types. One-to-one semi-structured interviews were conducted with 16 participants on a voluntary basis, and the data obtained were subjected to content and descriptive analysis. As a result of the study, it was concluded that middle school students think that there is a positive relationship between critical thinking tendencies and reading skills, they use critical thinking actively and consciously in the reading process, they have a positive attitude towards critical thinking, they tend to think critically in the reading process, and they understand what they read better thanks to critical thinking.
Keywords: critical thinking disposition, reading skills, qualitative research.
critical thinking disposition reading skills qualitative research
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research