Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Fen Tabanlı Girişimcilik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 15, 28.05.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul
öğrencilerinin girişimci tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek
geliştirmektir. Bu doğrultuda öncelikle literatürde ortaokul düzeyindeki
öğrencilere kazandırılabilecek girişimci özellikler belirlenmiş ve bu
özelliklere yönelik maddelerden oluşan taslak form oluşturulmuştur. Bunun
yanında taslak form görüş ve önerileri alınmak üzere uzman görüşlerine
sunulmuştur. Son hali verilen form Kahramanmaraş ilçe merkezinde 6 ortaokulda
öğrenim gören toplam 966 5-8. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır.
Gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi ve hiyararşik kümeleme analizi ile
ölçeğin yapı geçerli sağlanmıştır. Ayrıca ölçme aracında yer alan her bir
maddeye ilişkin standart sapma, madde-toplam puan korelasyonları, aritmetik
ortalamalar, alt ve üst %27’lik gruplar için madde ayırt edicilik güçleri
hesaplanmıştır. Faktörler arasında ilişkiye bağlı olarak Promax döndürme
tekniği kullanılmıştır. Diğer taraftan güvenirlik için Cronbach Alfa güvenirlik
katsayısı hesaplanmıştır. Analizler sonucunda “risk alma”, “takım çalışması” ve
“zamanı etkili kullanma” faktörlerinden oluşan 23 maddelik “fen tabanlı
girişimci tutum ölçeği” geliştirilmiştir. Ölçeğin tamamına ilişkin güvenirlik
katsayısı .81 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlara bağlı olarak analiz sonuçlarının
farklı illerde benzer örneklemler üzerinde yürütülecek araştırma bulgularıyla
kıyaslanabileceği söylenebilir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin girişimci
tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelendiği alan taraması türünde
araştırmalar yürütülebilir.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2011). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. 3. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Ball, R. W., & Beasley, F. M. (1998). Entrepreneurship Awareness Education: An Example in an Elementry School. Journal of Small Business Strategy, 9(1), 26-38.
  • Bartulović, P., Novosel, D. (2014). Entrepreneurial competencies in Elementary Schools. Obrazovanje za poduzetništvo - E4E : znanstveno stručni časopis o obrazovanju za poduzetništvo, 4(1), 83-87. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/134605
  • Başar,M. Seçkin, T. ve Odabaşı, S. (2017). Bir Girişimcilik Yolculuğu: DeğerYaratımı ve Girişimci Düşüncenin Temelleri. Ankara: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. London: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, 17. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • California Department of Education. (2013). Common core state standards, for english language arts & literacy in history/social studies, science, and technical subjects, for california public schools kindergarten through grade twelve. ISBN 978-0-8011-1740-4, Adopted by the California State Board of Education August 2010 and modified March 2013.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (Birinci baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Deveci, İ., & Çepni, S. (2014). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde girişimcilik. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188.
  • Deveci, İ., Zengin, M. N., & Çepni, S. (2015). Fen Tabanlı Girişimcilik Eğitimi Modüllerinin Geliştirilmesi Ve Değerlendirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 14(27), 59-80.
  • European Commission. (2013). Entrepreneurship Education: A Guide for Educators. Bruxelles: Entrepreneurship and Social Economy Unit.
  • Ezeudu, F.O. Ofoegbu, T.O. & Anyaegbunnam, N.J. (2013). Restructuring STM (Science, Technology, and Mathematics) Education for Entrepreneurship, US-China Education Review A, ISSN 2161-623X, 3(1): 27-32.
  • Gezer, M., İlhan, M., & Şahin, İ. F. (2014). Sosyal bilgiler odaklı akademik risk alma ölçeğinin (soaraö) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kalem Uluslarası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1), 125-164.
  • Güven, S. (2009). New primary education course programmes and entrepreneurship. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 265-270. Hassi, A. (2016). Effectiveness of early entrepreneurship education at the primary school level: Evidence from a field research in Morocco. Citizenship, Social and Economics Education, 15(2), 83-103.
  • İlhan, A. G. M., & Çetin, D. B. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. E-International Journal Of Educational Research, 4(2), 1-28.
  • Kline, R. B. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • McKinney, S. W. (2013). 4 reasons entrepreneurship is crucial to a middle school education. Retrieved February 13, 2015 from http://blog.safeguard.com/index.php/2013/09/17/4-reasons-entrepreneurship-is-crucial-to-a-middle-school-education/
  • MEB, (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB, (2018b). Türkçe Dersi Öğretim Programı, (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB, (2018c). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L. Gloeckner, G. W. ve Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • National Content Standards for Entrepreneurship Education. (2004). Preparing youth and adults to succeed in an entrepreneurial economy, accelerating entrepreneurship everywhere, Retrieved March 25, 2013 from http://www.entre-ed.org/Standards_Toolkit/Helpful%20Downloads/ NCSEE%20Website.pdf.
  • Obschonka M, Silbereisen RK, Schmitt-Rodermund E, et al. (2011). Nascent entrepreneurship and the developing individual: Early entrepreneurial competence in adolescence and venture creation success during the career. Journal of Vocational Behavior 79: 121–133.
  • Price RW (2004) Roadmap to Entrepreneurial Success: Powerful Strategies for Building a High-Profit Business. Saranac Lake, NY: AMACOM.
  • Shandrow, K. L. (2015, October). 8 Entrepreneurial Skills You Should Teach Your Kids. Retrieved from https://www.entrepreneur.com/article/252004 (22.01.2018).
  • Tabachnick, B.G., and Fidell, L.S., (2001). Using multivariate statistics. 4th Edition. New York: Allyn ve Bacon.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington: American Psychological Association.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't reach the new survival skills our children need-and what can we do about it. New York: Basic Books, A Member of the Perseus Books Group.

Science-Based Entrepreneurship Scale for Middle School Students: A Validity and Reliability Study

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 15, 28.05.2018

Öz

The aim of this research is to develop a scale for determining the science-based entrepreneurship skills of middle school students. A total of 966 students from 6 different middle schools attending 8th-5th grades participated in this research. Data was obtained from the 5-point Likert type scale with 13 items. Factorial validity of science-based entrepreneurship scale was verified through both Promax rotation, Exploratory Factor Analysis (EFA), Hierarchical Cluster Analysis (HCA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA). In this context, standard deviation, item-total score correlations, arithmetic average were calculated for each item in the measurement tool. All the factors explained 55.34 % of the total variance. Cronbach’s Alpha coefficients were calculated- for total scale .76. The four factors that resulted in the construct validity of the scale were named as “Taking Risk”, “The Need of Success”, "Teamwork", and “Effective Communication”. Depending on these results, it can be said that studies examining in terms of various variables of middle school students' entrepreneurship skills can be conducted.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2011). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. 3. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Ball, R. W., & Beasley, F. M. (1998). Entrepreneurship Awareness Education: An Example in an Elementry School. Journal of Small Business Strategy, 9(1), 26-38.
  • Bartulović, P., Novosel, D. (2014). Entrepreneurial competencies in Elementary Schools. Obrazovanje za poduzetništvo - E4E : znanstveno stručni časopis o obrazovanju za poduzetništvo, 4(1), 83-87. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/134605
  • Başar,M. Seçkin, T. ve Odabaşı, S. (2017). Bir Girişimcilik Yolculuğu: DeğerYaratımı ve Girişimci Düşüncenin Temelleri. Ankara: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. London: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, 17. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • California Department of Education. (2013). Common core state standards, for english language arts & literacy in history/social studies, science, and technical subjects, for california public schools kindergarten through grade twelve. ISBN 978-0-8011-1740-4, Adopted by the California State Board of Education August 2010 and modified March 2013.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (Birinci baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Deveci, İ., & Çepni, S. (2014). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde girişimcilik. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188.
  • Deveci, İ., Zengin, M. N., & Çepni, S. (2015). Fen Tabanlı Girişimcilik Eğitimi Modüllerinin Geliştirilmesi Ve Değerlendirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 14(27), 59-80.
  • European Commission. (2013). Entrepreneurship Education: A Guide for Educators. Bruxelles: Entrepreneurship and Social Economy Unit.
  • Ezeudu, F.O. Ofoegbu, T.O. & Anyaegbunnam, N.J. (2013). Restructuring STM (Science, Technology, and Mathematics) Education for Entrepreneurship, US-China Education Review A, ISSN 2161-623X, 3(1): 27-32.
  • Gezer, M., İlhan, M., & Şahin, İ. F. (2014). Sosyal bilgiler odaklı akademik risk alma ölçeğinin (soaraö) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kalem Uluslarası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1), 125-164.
  • Güven, S. (2009). New primary education course programmes and entrepreneurship. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 265-270. Hassi, A. (2016). Effectiveness of early entrepreneurship education at the primary school level: Evidence from a field research in Morocco. Citizenship, Social and Economics Education, 15(2), 83-103.
  • İlhan, A. G. M., & Çetin, D. B. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. E-International Journal Of Educational Research, 4(2), 1-28.
  • Kline, R. B. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • McKinney, S. W. (2013). 4 reasons entrepreneurship is crucial to a middle school education. Retrieved February 13, 2015 from http://blog.safeguard.com/index.php/2013/09/17/4-reasons-entrepreneurship-is-crucial-to-a-middle-school-education/
  • MEB, (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB, (2018b). Türkçe Dersi Öğretim Programı, (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB, (2018c). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L. Gloeckner, G. W. ve Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • National Content Standards for Entrepreneurship Education. (2004). Preparing youth and adults to succeed in an entrepreneurial economy, accelerating entrepreneurship everywhere, Retrieved March 25, 2013 from http://www.entre-ed.org/Standards_Toolkit/Helpful%20Downloads/ NCSEE%20Website.pdf.
  • Obschonka M, Silbereisen RK, Schmitt-Rodermund E, et al. (2011). Nascent entrepreneurship and the developing individual: Early entrepreneurial competence in adolescence and venture creation success during the career. Journal of Vocational Behavior 79: 121–133.
  • Price RW (2004) Roadmap to Entrepreneurial Success: Powerful Strategies for Building a High-Profit Business. Saranac Lake, NY: AMACOM.
  • Shandrow, K. L. (2015, October). 8 Entrepreneurial Skills You Should Teach Your Kids. Retrieved from https://www.entrepreneur.com/article/252004 (22.01.2018).
  • Tabachnick, B.G., and Fidell, L.S., (2001). Using multivariate statistics. 4th Edition. New York: Allyn ve Bacon.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington: American Psychological Association.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't reach the new survival skills our children need-and what can we do about it. New York: Basic Books, A Member of the Perseus Books Group.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsa Deveci 0000-0003-0191-1212

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deveci, İ. (2018). Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Fen Tabanlı Girişimcilik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 2(1), 1-15.