Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf İçindeki İstenmeyen Davranışlarla Başa Çıkma Stratejileri: Öğretmen Algısı ve Uygulamaları Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 36 - 57, 02.07.2024

Öz

Bu araştırma, öğretmenlerin sınıf içinde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarını belirlemeyi ve bu davranışlarla başa çıkma yöntemlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama araştırma modeli kullanılarak, basit seçkisiz örnekleme dayalı olarak 196 öğretmenden (128 erkek, 68 kadın) oluşan bir örneklemle çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak, İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ölçeği ve İstenmeyen Davranışlarla Başa Çıkma Yöntemleri Ölçeği kullanılmıştır. SPSS 25.00 paket programı ile verilerin analizi gerçekleştirilmiş olup, analizler arasında ortalama, frekans, yüzde, t-testi, ANOVA ve Tukey testi bulunmaktadır. Bulgular, öğretmenlerin en sık karşılaştığı istenmeyen öğrenci davranışlarının izin almadan konuşmak, derste bir şeyler yemek, şikâyet etmek, ders dışı şeylerle ilgilenmek gibi davranışlar bulunmaktadır. Bu sonuçlar, öğretmenlerin sınıf içi disiplini korurken özellikle izin almadan konuşma ve şikâyet etme gibi davranışlarla başa çıkmak için daha fazla çaba sarf etmeleri gerektiğini göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin istenmeyen davranışlarla başa çıkma yöntemlerinde genel olarak tepkisel ve olumsuz özellik gösteren modeller yerine önleyici ve iyileştirici modellerin tercih edilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Barro, R. J. (2001). Human capital and growth. The American Economic Review, 91(2), 12-17.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Brophy, J. (2006). History of research on classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 17-43). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Cemaloğlu, N. & Yenel, K. (2021). Sınıf Yönetimi. Pegem yAkademi
  • Çayak, S. (2013). Öğretmen-veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Dağlı, A. ve Baysal, N. (2011). İlköğretim II. kademede görevli öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları disiplin sorunlarına ve bunların çözüm yollarına ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 61-78.
  • Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314.
  • Darling-Hammond, L. (2012). Powerful Teacher Education: Lessons from Exemplary Programs. Jossey-Bass.
  • Dinçer, Ç., & Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187-201.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2015). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Doyle, W. (2006). Ecological approaches to classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 97-125). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Dönmez, Ö., Aşantoğrul, S., Karasulu, M., & Bal, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlara karşı kullandığı stratejilerin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 75-97.
  • Edwards, C. H. (1993). Classroom discipline and management. New York: Macmillan. Ekici, F. Y., Günhan, G., & Anılan, Ş. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(1), 48-58.
  • Emmer, E. T., & Sabornie, E. J. (2015). Classroom management: A confluence of research, practice, and policy. Routledge.
  • Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Gezgin, N. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri (Doctoral dissertation). Bursa Uludag University (Turkey).
  • Glasser, William (1990). Okulda kaliteli eğitim öğrencileri baskı altına almadan yönetin, (Çeviren. Ulaş Kaplan), İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Güven, E. D., & Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 71-92.
  • Han, J. (2019). The Relationship Between Education and Economic Development: Evidence from the Modern Industrialization of China. In China's Higher Education Reform and Internationalisation (pp. 23-47). Springer.
  • Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Routledge.
  • Johnson, E., Smith, T., & Brown, R. (2019). Effective Classroom Management Techniques: Addressing Unwanted Student Behaviors. Educational Psychology Review, 32(4), 501-518.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Keleş, O. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlara karşı kullandığı stratejileri belirleme ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(12), 361-367
  • Kızıl, A. (2019). Öğretmenlerin görüşlerine göre istenmeyen öğrenci davranışları ve geliştirdikleri çözüm önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Koç, E. (2011). Öğretmen adaylarının sınıf yönetiminde kullanılan disiplin modellerine ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Kounin, J. S. (1970). Discipline and group management in classrooms. Holt, Rinehart & Winston. Marzano, R. J., & Marzano, J. S. (2003). The key to classroom management. Educational Leadership, 61(1), 6-13.
  • Marzano, R. J. (2009). Classroom management that works. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc
  • Marzano, R. J., Frontier, T., & Livingston, D. (2011). Effective Supervision: Supporting the Art and Science of Teaching. ASCD.
  • Özdemir, E., & Tüzün, H. (2019). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin geliştirilmesinde kullanılan stratejiler. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(2), 132-147.
  • Özer, B., Bozkurt, N., & Tuncay, A. (2014). İstenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin kullandıkları başa çıkma stratejileri. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 152-189.
  • Sadık, F., & Dikici Sığırtmaç, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ve uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 11(14), 631-664.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2017). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 62(2), 208-234.
  • Smith, A., & Johnson, B. (2018). Understanding and managing classroom disruptions: A Study on unwanted student behaviors. Journal of Education Research, 10(2), 215-230.
  • Smith, J. ve Jones, A. (2020). "Teacher Strategies for Managing Challenging Student Behaviors in the Classroom." Journal of Education and Teaching, 10(2), 145-162.
  • Stronge, J. H. (2007). Qualities of effective teachers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2020). Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Tolunay, A. K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri (Doctoral dissertation). Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • UNESCO. (2018). Global Education Monitoring Report 2018: Education for Sustainable Development. UNESCO Publishing.
  • Wubbels, T., Brekelmans, M., den Brok, P., Wijsman, L., Mainhard, T., & van Tartwijk, J. (2016). Teacher-student relationships and classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 259-280). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Yaşar Ekici, F., Günhan, G., & Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim becerileri. Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi. (11), 1-27
  • Yıldırım, A., & Özdemir, E. (2020). Öğretmenler için sınıf yönetimi: stratejiler ve modeller. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 145-162.

Strategies for Coping with Unwanted Behaviors in the Classroom: A Study on Teacher Perception and Practices

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 36 - 57, 02.07.2024

Öz

This research aims to identify undesirable student behaviors that teachers encounter in the classroom and to examine methods of dealing with these behaviors. Using the survey research model, a sample of 196 teachers (128 males, 68 females) was studied based on simple random sampling. Unwanted Student Behavior Scale and Unwanted Behavior Coping Methods Scale were used as data collection tools. Data analysis was carried out with the SPSS 25.00 package program, and analyzes include mean, frequency, percentage, t-test, ANOVA and Tukey test. Findings show that the most common undesirable student behaviors encountered by teachers include talking without permission, eating in class, complaining, and being interested in things outside of class. These results show that teachers need to make more efforts to cope with behaviors such as speaking without permission and complaining, while maintaining classroom discipline. According to the results of the research, it is recommended that preventive and curative models should be preferred instead of reactive and negative models in teachers' methods of coping with undesirable behaviors.

Kaynakça

  • Barro, R. J. (2001). Human capital and growth. The American Economic Review, 91(2), 12-17.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Brophy, J. (2006). History of research on classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 17-43). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Cemaloğlu, N. & Yenel, K. (2021). Sınıf Yönetimi. Pegem yAkademi
  • Çayak, S. (2013). Öğretmen-veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Dağlı, A. ve Baysal, N. (2011). İlköğretim II. kademede görevli öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları disiplin sorunlarına ve bunların çözüm yollarına ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 61-78.
  • Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314.
  • Darling-Hammond, L. (2012). Powerful Teacher Education: Lessons from Exemplary Programs. Jossey-Bass.
  • Dinçer, Ç., & Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187-201.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2015). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Doyle, W. (2006). Ecological approaches to classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 97-125). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Dönmez, Ö., Aşantoğrul, S., Karasulu, M., & Bal, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlara karşı kullandığı stratejilerin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 75-97.
  • Edwards, C. H. (1993). Classroom discipline and management. New York: Macmillan. Ekici, F. Y., Günhan, G., & Anılan, Ş. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(1), 48-58.
  • Emmer, E. T., & Sabornie, E. J. (2015). Classroom management: A confluence of research, practice, and policy. Routledge.
  • Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Gezgin, N. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri (Doctoral dissertation). Bursa Uludag University (Turkey).
  • Glasser, William (1990). Okulda kaliteli eğitim öğrencileri baskı altına almadan yönetin, (Çeviren. Ulaş Kaplan), İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Güven, E. D., & Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 71-92.
  • Han, J. (2019). The Relationship Between Education and Economic Development: Evidence from the Modern Industrialization of China. In China's Higher Education Reform and Internationalisation (pp. 23-47). Springer.
  • Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Routledge.
  • Johnson, E., Smith, T., & Brown, R. (2019). Effective Classroom Management Techniques: Addressing Unwanted Student Behaviors. Educational Psychology Review, 32(4), 501-518.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Keleş, O. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlara karşı kullandığı stratejileri belirleme ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(12), 361-367
  • Kızıl, A. (2019). Öğretmenlerin görüşlerine göre istenmeyen öğrenci davranışları ve geliştirdikleri çözüm önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Koç, E. (2011). Öğretmen adaylarının sınıf yönetiminde kullanılan disiplin modellerine ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Kounin, J. S. (1970). Discipline and group management in classrooms. Holt, Rinehart & Winston. Marzano, R. J., & Marzano, J. S. (2003). The key to classroom management. Educational Leadership, 61(1), 6-13.
  • Marzano, R. J. (2009). Classroom management that works. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc
  • Marzano, R. J., Frontier, T., & Livingston, D. (2011). Effective Supervision: Supporting the Art and Science of Teaching. ASCD.
  • Özdemir, E., & Tüzün, H. (2019). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin geliştirilmesinde kullanılan stratejiler. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(2), 132-147.
  • Özer, B., Bozkurt, N., & Tuncay, A. (2014). İstenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin kullandıkları başa çıkma stratejileri. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 152-189.
  • Sadık, F., & Dikici Sığırtmaç, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ve uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 11(14), 631-664.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2017). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 62(2), 208-234.
  • Smith, A., & Johnson, B. (2018). Understanding and managing classroom disruptions: A Study on unwanted student behaviors. Journal of Education Research, 10(2), 215-230.
  • Smith, J. ve Jones, A. (2020). "Teacher Strategies for Managing Challenging Student Behaviors in the Classroom." Journal of Education and Teaching, 10(2), 145-162.
  • Stronge, J. H. (2007). Qualities of effective teachers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2020). Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Tolunay, A. K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri (Doctoral dissertation). Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • UNESCO. (2018). Global Education Monitoring Report 2018: Education for Sustainable Development. UNESCO Publishing.
  • Wubbels, T., Brekelmans, M., den Brok, P., Wijsman, L., Mainhard, T., & van Tartwijk, J. (2016). Teacher-student relationships and classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 259-280). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Yaşar Ekici, F., Günhan, G., & Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim becerileri. Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi. (11), 1-27
  • Yıldırım, A., & Özdemir, E. (2020). Öğretmenler için sınıf yönetimi: stratejiler ve modeller. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 145-162.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin İş 0000-0003-4304-0662

Mustafa Abiç 0009-0007-5886-7044

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İş, E., & Abiç, M. (2024). Sınıf İçindeki İstenmeyen Davranışlarla Başa Çıkma Stratejileri: Öğretmen Algısı ve Uygulamaları Üzerine Bir Çalışma. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 8(2), 36-57.