Hızla dönüşen tüketim dünyası, tüketicilerin sosyal bir kimlik oluşturmasının yolu haline gelerek köklü değişimler göstermiştir. Bu bağlamda araştırmada; tüketicilerin benlik saygısı, gösterişçi tüketimi, tüketici materyalizmi ve başkalarından geri kalmama arzuları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu kapsamda, Bandırma ilçesindeki bulunan 363 tüketiciye online anket çalışmasından ele edilen veriler, Jamovi 2.6 paket programı ve R programlama dili temelli Syntax ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, tüketicilerin benlik saygısı arttığında, başkalarından geri kalmama arzularının ve materyalizmin azalışa geçtiğini göstermektedir. Bununla birlikte başkalarından geri kalmama arzusunda olan tüketicilerin gösterişçi tüketime yöneldikleri ve materyalizme yönelen tüketicilerin gösterişçi tüketime yatkın oldukları anlaşılmaktadır.
Gösterişçi tüketim Benlik saygısı Tüketici materyalizmi Başkalarından geri kalmama arzusu.
The rapidly changing world of consumption has shown radical changes as it has become a way for consumers to create a social identity. In this context, the research examined the relationships between consumers’ self-esteem, conspicuous consumption, consumer materialism and their desire to keep up with others. In this context, the data from the online survey of 363 consumers in the Bandırma district were analyzed with the Jamovi 2.6 package program and R programming language-based Syntax. The findings show that when consumers’ self-esteem increases, their desire to keep up with others and materialism decreases. However, it is understood that consumers who desire to keep up with others tend to engage in conspicuous consumption, and materialistic consumers are prone to conspicuous consumption.
Conspicuous consumption Self-esteem Consumer materialism Consumer susceptibility to interpersonal desire.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tüketici Davranışı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.