Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Sayı: 1, 28 - 42, 15.05.2020
https://doi.org/10.35345/johmal.625718

Öz

Kaynakça

  • AKSOY, R, BAYRAMOĞLU, V, (2008).Sağlık işletmeleri için kurumsal imajın temel belirleyicileri: Tüketici Değerlendirmeleri. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
  • BULDUKLU, Y, (2010). Televizyonda yayınlanan sağlık programları ve izleyicileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 77.
  • CANÖZ, N, (2016). Modern iletişimde internet ve sosyal medyanın yeri: Türkiye’deki kullanıcılara yönelik bir araştırma. Humanities Sciences, 11(2), 33-54.
  • DEDEAĞAÇ, E, (2008). Hasta hakları açısından hekim sorumluluğu. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • DEMİRKOL, O, (2017). Sosyal medya gündeminin algılanışı üzerine niteliksel bir kullanıcı araştırması. AUAd, 3(1), 129-59.DİRİCAN, R, (1990). Toplum hekimliği. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara.
  • ELDEN, M, (2009). Reklam ve Reklamcılık. Say Yayınları, İstanbul.
  • İLGÜN, G, UĞURLUOĞLU, Ö, (2019). How Turkish hospitals use social media: A qualitative study.Journal of Social Service Researce, 45(1), 34-43.
  • KARAFAKİOĞLU, M, (1998). Sağlık Hizmetleri Pazarlaması. (1. Basım), Dönence Basım, İstanbul.
  • KOÇAK, A, BULDUKLU, Y, (2010). Sağlık iletişimi: Yaşlıların televizyonda yayınlanan sağlık programlarını izleme motivasyonları. Selçuk İletişim Dergisi, 6(3), 6.
  • KÖKSAL, Y, ÖZDEMİR, Ş,(2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurmanın karması içerisindeki yeri üzerine biriİnceleme.Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-37.
  • SATI, S, (2018). İdarenin kusursuz sorumluluğu. Erişim Tarihi: 01.07.2018, Erişim Adresi, http://www.turkhukuksitesi.com/makale_744.htm.
  • SCHIAVO, Renata (2007). HealthCommunication: FromTheorytoPractice. JosseyBass, USA.
  • ŞEN, MA, CEYLAN, A, KURT, ME, PALANCI, Y, ADIN, C, (2017). Sağlık hizmetleri meslek yüksek okulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. DicleMedJ, 44(1), 1-11.
  • ŞENGÜN, H, (2016). Sağlık hizmetlerinde iletişim yönetimi. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 79(1), 38-42.
  • TONTUŞ, HÖ, (2015). Sağlık Turizminde Tanıtım ve Markalaşma. Sağlık Bakanlığı, Ankara.
  • ÜNALDI, N, (2015). Sağlık hizmeti sunan kurumlarda itibarın önemi. SHYD, 2(2), 100-11.

HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Sayı: 1, 28 - 42, 15.05.2020
https://doi.org/10.35345/johmal.625718

Öz

Bu araştırmanın amacı; sağlık hizmetlerinin tercih edilmesinde sosyal medya etkisinin incelenmesidir. Bu kapsamda sağlık işletmelerinin oluşturdukları sosyal ağlar üzerinden; sağlık hizmeti arayış düzeyi, sağlık tavsiyeleri, hastanelerin sosyal medya hesaplarına güvenirlilik ve kullanıcıların satın alma niyetinin araştırılması amaçlanmıştır. Sağlık hizmetlerinin doğrudan insan sağlığı ile ilgili olması, toplumun her bireyinin bu hizmete ihtiyaç duyması sağlık hizmetlerinin toplumu oluşturan her birey tarafından değerlendirilmesine, sağlık hizmet sunucularının paylaşımlarına ilgi duymasına neden olmaktadır. Bu çalışma sonucunda sağlık kurumlarının sosyal medya hesaplarının rolü ortaya konulmaya çalışılacaktır. Bu yönüyle sağlık kurumlarının sosyal medya hesaplarının kullanılmasının; tüketicilerin sosyal medya arayış düzeyi, sosyal medyada sağlık tavsiyeleri, sağlık kurumlarının sosyal medya hesaplarından bilgi edinme ve sağlık hizmeti satın alma niyetinin araştırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli ve nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Konya ilinde yaşayan sosyal medya kullanıcıları oluşturmaktadır. Örneklem büyüklüğü 384 kişi olarak belirlenmiş olup, örneklem seçiminde kolayda örneklem seçimi tercih edilmiştir. Bu çalışmada sosyal medyada hastane arayışına ne sıklıkla başvurulduğu, hastanelerin sosyal medya hesaplarından bilgi edinme düzeyi ve sosyal medya hesaplarına güvenirlilik boyutlarının hastane tercihi ve satın alma niyeti üzerine etkileri araştırılmıştır. Değişkenlerin analizinde, One Way Anova ve Independent Sample t-test analizlerinin yanında hastanelerin sosyal medya hesaplarından bilgi edinme düzeyi ve sosyal medya hesaplarına güvenirliliğin satın alma niyetine olan etkisinin araştırılması için regresyon analizinden faydalanılmıştır. Çalışmada; hastanelerin kendi sosyal medya hesaplarından hastane arayış düzeyi, sosyal medyadan hastane arama, sosyal medyada sağlık tavsiyeleri, bilgi edinme, sosyal medya hesaplarına güvenirlilik algılarının satın alma niyeti üzerindeki etkisi, regresyon analizi ile açıklanmaya çalışılmıştır. Regresyon analizine göre hastanelerden sağlık hizmeti satın alma niyetini; hastane arayış düzeyi %12,5 oranında, hastanelerin kendi sosyal medya hesaplarına bakma %13,7 oranında, sağlık tavsiyeleri %44,1 oranında, sosyal medya üzerinden bilgi edinme %53,3 oranında, hastanelerin sosyal medya hesaplarına güvenirlilik %44,6 oranında açıklayabilmiştir. Hastanelerin kendi sosyal medya üzerinden paylaştıkları gönderiler açısından bireylerin bilgi edinme (alakalı olma (%35,6), anlaşılır olma (%40,8), doğru olma (%37,4), eksiksiz olma (%40,3), güncel olma (%40,5) düzeylerinin satın alma niyeti üzerinde olumlu etkisinin bulunduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • AKSOY, R, BAYRAMOĞLU, V, (2008).Sağlık işletmeleri için kurumsal imajın temel belirleyicileri: Tüketici Değerlendirmeleri. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
  • BULDUKLU, Y, (2010). Televizyonda yayınlanan sağlık programları ve izleyicileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 77.
  • CANÖZ, N, (2016). Modern iletişimde internet ve sosyal medyanın yeri: Türkiye’deki kullanıcılara yönelik bir araştırma. Humanities Sciences, 11(2), 33-54.
  • DEDEAĞAÇ, E, (2008). Hasta hakları açısından hekim sorumluluğu. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • DEMİRKOL, O, (2017). Sosyal medya gündeminin algılanışı üzerine niteliksel bir kullanıcı araştırması. AUAd, 3(1), 129-59.DİRİCAN, R, (1990). Toplum hekimliği. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara.
  • ELDEN, M, (2009). Reklam ve Reklamcılık. Say Yayınları, İstanbul.
  • İLGÜN, G, UĞURLUOĞLU, Ö, (2019). How Turkish hospitals use social media: A qualitative study.Journal of Social Service Researce, 45(1), 34-43.
  • KARAFAKİOĞLU, M, (1998). Sağlık Hizmetleri Pazarlaması. (1. Basım), Dönence Basım, İstanbul.
  • KOÇAK, A, BULDUKLU, Y, (2010). Sağlık iletişimi: Yaşlıların televizyonda yayınlanan sağlık programlarını izleme motivasyonları. Selçuk İletişim Dergisi, 6(3), 6.
  • KÖKSAL, Y, ÖZDEMİR, Ş,(2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurmanın karması içerisindeki yeri üzerine biriİnceleme.Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-37.
  • SATI, S, (2018). İdarenin kusursuz sorumluluğu. Erişim Tarihi: 01.07.2018, Erişim Adresi, http://www.turkhukuksitesi.com/makale_744.htm.
  • SCHIAVO, Renata (2007). HealthCommunication: FromTheorytoPractice. JosseyBass, USA.
  • ŞEN, MA, CEYLAN, A, KURT, ME, PALANCI, Y, ADIN, C, (2017). Sağlık hizmetleri meslek yüksek okulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. DicleMedJ, 44(1), 1-11.
  • ŞENGÜN, H, (2016). Sağlık hizmetlerinde iletişim yönetimi. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 79(1), 38-42.
  • TONTUŞ, HÖ, (2015). Sağlık Turizminde Tanıtım ve Markalaşma. Sağlık Bakanlığı, Ankara.
  • ÜNALDI, N, (2015). Sağlık hizmeti sunan kurumlarda itibarın önemi. SHYD, 2(2), 100-11.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Articles
Yazarlar

Türkan Uçar 0000-0002-9729-5591

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uçar, T. (2020). HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Journal of Healthcare Management and Leadership(1), 28-42. https://doi.org/10.35345/johmal.625718
AMA Uçar T. HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. JOHMAL. Mayıs 2020;(1):28-42. doi:10.35345/johmal.625718
Chicago Uçar, Türkan. “HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Journal of Healthcare Management and Leadership, sy. 1 (Mayıs 2020): 28-42. https://doi.org/10.35345/johmal.625718.
EndNote Uçar T (01 Mayıs 2020) HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Journal of Healthcare Management and Leadership 1 28–42.
IEEE T. Uçar, “HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, JOHMAL, sy. 1, ss. 28–42, Mayıs 2020, doi: 10.35345/johmal.625718.
ISNAD Uçar, Türkan. “HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Journal of Healthcare Management and Leadership 1 (Mayıs 2020), 28-42. https://doi.org/10.35345/johmal.625718.
JAMA Uçar T. HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. JOHMAL. 2020;:28–42.
MLA Uçar, Türkan. “HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Journal of Healthcare Management and Leadership, sy. 1, 2020, ss. 28-42, doi:10.35345/johmal.625718.
Vancouver Uçar T. HASTANE TERCİHİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. JOHMAL. 2020(1):28-42.