Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Corporate Identity and Image Components of Environmentalist NGOs in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 1, 166 - 201, 15.04.2023
https://doi.org/10.18094/josc.1116920

Öz

Nowadays, there is a rapid change in communication technologies. With the development of communication technologies, individuals and institutions have started to use social media tools more frequently. This is important for non-profit organizations whose existence is based on donations, both in terms of bringing individuals together and increasing interaction. The aim of this research is to examine which corporate identity elements of the environmental non-governmental organizations more reflect in the application of Instagram. For this purpose, the Instagram accounts of ten environmental non-governmental organizations operating in our country were examined in a three-month period between 30 September – 30 December 2021. Informations on the identity and image components of seven environmental non-governmental organizations from which data can be obtained, was obtained by the content analysis method and interpred within the scope of the descriptive research model. According to the results of research, there are deficiencies in the reflection of the corporate identity components. The element that environmental non-governmental organizations share the least information on their Instagram accounts is the components of corporate philosophy. After the element of corporate philosophy, the components of corporate behavior were also less reflected. Environmental non-governmental organizations include most of the information on corporate communication and design components in their accounts. According to the results obtained, all elements of corporate identity should be taken into account in order to carry out the communication process more effectively and to create a positive image.

Kaynakça

  • Abratt, R. (1989). A new approach to the corporate image management process. Journal of Marketing Management, 5(1), 63-76. doi:10.1080/0267257X.1989.9964088
  • Aktan, C. C., & Tutar, H. (2006). Organizasyonlarda kurallar ve kurumlar: Kurumsal kültür. C. Aktan içinde, Kurumsal kültür, organizasyonlar, kurallar ve kurumlar. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu, Kurumsal Araştırmalar Serisi.
  • Aygün, B., & Şakacı, B. K. (2015). Türkiye’de çevreye doğrudan odaklı çevreci hareketler ve çevresel yaklaşımlar üzerine bir deneme. T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, 139-162.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal imaj: Oluşumu ve etkili faktörler. Konya: Tablet kitabevi.
  • Balmer, J. M. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing - Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248-291. doi:10.1108/03090560110694763
  • Balmer, J. M., & Wilson, A. (1998). Corporate identity: There is more to it than meets the eye. International Studies of Management & Organization, 28(3), 12-31. doi:10.1080/00208825.1998.11656738
  • Baskan Karsak, B. (2008). Web sitelerinin kurumsal kimlik açısından değerlendirilmesi: En beğenilen 20 şirket üzerine bir analiz. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(9), 165-179.
  • Binark, M., & Löker, K. (2011). Sivil toplum örgütleri için bilişim rehberi. Ankara.
  • Boztepe Taşkıran, H. (2015). Sivil topluma kavramsal, kuramsal ve tarihsel bakış. E. Karayel Bilbil içinde, Halkla ilişkiler perspektifinden sivil toplum (s. 49). İstanbul: Pales yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür - Ağ toplumunun yükselişi (Cilt 1). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları.
  • CEKÜL Vakfı. (2021, Ekim 13). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CU9INy0q4k3/. adresinden alındı
  • cekulvakfi.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde ÇEKÜL: https://www.cekulvakfi.org.tr/hakkimizda adresinden alındı
  • CEVKO Vakfı. (2021, Kasım 10). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CWEcd5hLcbC/ adresinden alındı
  • cevko.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde ÇEVKO: https://www.cevko.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=1079&Itemid=173&lang=tr adresinden alındı
  • Deal, T. E., & Kennedy, A. A. (1982). Corporate cultures: The rites and rituals of corporate life. Reading, Mass: Addison-Wesley Pub. Co.
  • Deniz Temiz Derneği. (2021, Kasım 9). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CWEQHitrWMb/ adresinden alındı
  • Doçev. (2022, Kasım 24). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CWpds0QosKv/ adresinden alındı
  • docev.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde DOÇEV: http://www.docev.org.tr/docev-doga-ve-cevre-vakfi/ adresinden alındı
  • dogadernegi.org/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde Doğa Derneği: https://www.dogadernegi.org/hikayemiz/ adresinden alındı
  • Doğa Dernegi. (2021, Ekim 25). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CVdK4nVKXBk/ adresinden alındı
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk yayınları.
  • Goodman, M. B. (2000). Corporate communication: the American picture. Corporate Communications: An International Journal, 5(2), 69-74. doi:10.1108/13563280010372496
  • Hepkon, Z. (2003). Kurumsal kimlik inşasını belirleyen faktörler: Bir literatür taraması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-211. https://dergipark.org.tr/en/pub/ticaretfbd/issue/21344/228967 adresinden alındı
  • Instagram. (2022). About us. Ocak 18, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/about/us/ adresinden alındı
  • Jefkins, F. (1992). Public relations. London: Pitman Publishing.
  • Kiriakidou, O., & Millward, L. J. (2000). Corporate identity: external reality or internal fit? Corporate Communications: An International Journal, 5(1), 49-58. doi:10.1108/13563280010317587
  • Meech, P. (2002). Kurumsal kimlik ve kurumsal imaj. J. L'etang, & M. Pieczka içinde, Halkla ilişkilerde eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Vadi yayınları.
  • Okay, A. (2018). Kurum kimliği. İstanbul: Derin yayınları.
  • Olins, W. (1990). Guide to corporate identity. London: Black Bear Press.
  • Onat, F. (2010). Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(31), 103-121.
  • Özüpek, M. N. (2005). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk. Konya: Tablet kitabevi.
  • Parvathi, M., & Mariselvi, R. (2017). A bird’s eye on the evolution – Web 1.0 to web 5.0: Lib 1.0 to lib 5.0. International Journal of Advanced Research Trends in Engineering and Technology (IJARTET), 4(4), 167-176. https://bit.ly/2HQTVDL. adresinden alındı
  • Peltekoğlu, F. B. (2022). Halkla ilişkiler nedir? İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Salman, G., & Eroğlu, E. (2017). Sosyal medyada kurum kimliği yönetimi: Türkiye’nin en büyük 500 şirketi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 525-547. doi: 10.19145/gumuscomm.288838
  • Sayımer, İ. (2012). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Silsüpür, Ö., & Erdinç, İ. E. (2021). Üniversitelerde kurumsal kimlik: 2018 yılında kurulan devlet üniversitelerinin web sayfaları üzerinden bir çalışma. Selçuk İletişim, 14(3), 1126-1150. doi:10.18094/josc.865266
  • Şardağı, E. (2016). Türkiye’deki vakıf ve derneklerin sosyal medya kullanımlarının kurumsal kimlik açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tema Vakfı. (2021, Kasım 30). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CW5zGRzD8Rr/ adresinden alındı
  • tema.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde TEMA: https://www.tema.org.tr/hakkimizda/kurumsal/kurulus-oykumuz adresinden alındı
  • TÜDAV. (2021, Ekim 11). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CU4lgC0A_N-/ adresinden alındı
  • tudav.org/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde TÜDAV: https://tudav.org/hakkimizda/ adresinden alındı
  • turmepa.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde TURMEPA: https://www.turmepa.org.tr/hakkimizda/biz-kimiz adresinden alındı
  • Uzoğlu, S. (2001). Kurumsal kimlik, kurumsal kültür ve kurumsal imaj. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 18(18), 337-353.
  • Van den Bosch, A. L., de Jong, M. D., & Elving, W. J. (2006). Managing corporate visual identity: Exploring the differences between manufacturing and service, and profit-making and nonprofit organizations. Journal of Business Communication, 43(2), 138-157. doi:10.1177/0021943605285476
  • Van Riel, C. B., & Balmer, J. M. (1997). Corporte identity: the concept, its measurement and management. Europan Journal of Marketing, 31(5/6), 340-355. doi:10.1108/eb060635
  • Van Riel, C., & Fombrun, C. (2007). Essentials of corporate communication: Implementing practices for effective reputation management. London: Routledge.
  • We Are Social. (2021). Digital 2021. Ocak 18, 2022 tarihinde We Are Social: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ adresinden alındı
  • Westcott, A. S. (2001). Modeling corporate identity: a concept explication and theoretical explanation. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 173-182. doi:10.1108/EUM0000000006146
  • Wolf, J., & Wolf, T. (1995). Lexikon betriebswirtschaft. München: Wilhelm Heyne Verlag.

Türkiye’de Çevreci STK'ların Kurumsal Kimlik ve İmaj Bileşenlerinin Analizi

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 1, 166 - 201, 15.04.2023
https://doi.org/10.18094/josc.1116920

Öz

Günümüzde iletişim teknolojilerinde hızlı bir değişim yaşanmaktadır. İletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte bireyler ve kurumlar sosyal medya araçlarını daha sık kullanmaya başlamıştır. Bu durum, varlığı bağışlara dayanan kâr amacı gütmeyen organizasyonlar için de hem bireyleri bir araya getirebilme hem de etkileşimi artırması bakımından önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı; çevreci sivil toplum kuruluşlarının Instagram uygulamasında kurum kimliğinin hangi unsurlarını daha çok yansıttıklarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ülkemizde faaliyet gösteren ve ön planda olan 10 çevreci sivil toplum kuruluşunun Instagram hesabı, 30 Eylül – 30 Aralık 2021 tarihleri arasında üç aylık bir periyod içinde incelemeye alınmıştır. Veri elde edilebilen 7 çevreci sivil toplum kuruluşunun kimlik ve imaj bileşenlerine ait bilgiler içerik analizi yöntemiyle elde edilmiş ve betimleyici araştırma modeli kapsamında yorumlanmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; kurum kimliği bileşenlerinin yansıtılması yönünden eksiklikler olduğu görülmüştür. Çevreci sivil toplum kuruluşlarının Instagram hesaplarında en az bilgi paylaşımında bulundukları unsurun, kurumsal felsefe bileşenlerine yönelik olduğu saptanmıştır. Kurumsal felsefe unsurundan sonra, kurumsal davranış bileşenleri de az yansıtılan unsurlardan biri olarak göze çarpmaktadır. Çevreci sivil toplum kuruluşlarının kurumsal iletişim ve tasarım bileşenlerine yönelik çoğu bilgiye ise hesaplarında yer verdikleri görülmüştür. Elde edilen veriler değerlendirildiğinde, iletişim sürecinin daha etkin bir şekilde gerçekleştirilebilmesi ve olumlu bir imaj yaratılabilmesi açısından, kurum kimliği unsurlarının tamamının dikkate alınarak geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abratt, R. (1989). A new approach to the corporate image management process. Journal of Marketing Management, 5(1), 63-76. doi:10.1080/0267257X.1989.9964088
  • Aktan, C. C., & Tutar, H. (2006). Organizasyonlarda kurallar ve kurumlar: Kurumsal kültür. C. Aktan içinde, Kurumsal kültür, organizasyonlar, kurallar ve kurumlar. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu, Kurumsal Araştırmalar Serisi.
  • Aygün, B., & Şakacı, B. K. (2015). Türkiye’de çevreye doğrudan odaklı çevreci hareketler ve çevresel yaklaşımlar üzerine bir deneme. T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, 139-162.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal imaj: Oluşumu ve etkili faktörler. Konya: Tablet kitabevi.
  • Balmer, J. M. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing - Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248-291. doi:10.1108/03090560110694763
  • Balmer, J. M., & Wilson, A. (1998). Corporate identity: There is more to it than meets the eye. International Studies of Management & Organization, 28(3), 12-31. doi:10.1080/00208825.1998.11656738
  • Baskan Karsak, B. (2008). Web sitelerinin kurumsal kimlik açısından değerlendirilmesi: En beğenilen 20 şirket üzerine bir analiz. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(9), 165-179.
  • Binark, M., & Löker, K. (2011). Sivil toplum örgütleri için bilişim rehberi. Ankara.
  • Boztepe Taşkıran, H. (2015). Sivil topluma kavramsal, kuramsal ve tarihsel bakış. E. Karayel Bilbil içinde, Halkla ilişkiler perspektifinden sivil toplum (s. 49). İstanbul: Pales yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür - Ağ toplumunun yükselişi (Cilt 1). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları.
  • CEKÜL Vakfı. (2021, Ekim 13). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CU9INy0q4k3/. adresinden alındı
  • cekulvakfi.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde ÇEKÜL: https://www.cekulvakfi.org.tr/hakkimizda adresinden alındı
  • CEVKO Vakfı. (2021, Kasım 10). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CWEcd5hLcbC/ adresinden alındı
  • cevko.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde ÇEVKO: https://www.cevko.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=1079&Itemid=173&lang=tr adresinden alındı
  • Deal, T. E., & Kennedy, A. A. (1982). Corporate cultures: The rites and rituals of corporate life. Reading, Mass: Addison-Wesley Pub. Co.
  • Deniz Temiz Derneği. (2021, Kasım 9). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CWEQHitrWMb/ adresinden alındı
  • Doçev. (2022, Kasım 24). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CWpds0QosKv/ adresinden alındı
  • docev.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde DOÇEV: http://www.docev.org.tr/docev-doga-ve-cevre-vakfi/ adresinden alındı
  • dogadernegi.org/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde Doğa Derneği: https://www.dogadernegi.org/hikayemiz/ adresinden alındı
  • Doğa Dernegi. (2021, Ekim 25). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CVdK4nVKXBk/ adresinden alındı
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk yayınları.
  • Goodman, M. B. (2000). Corporate communication: the American picture. Corporate Communications: An International Journal, 5(2), 69-74. doi:10.1108/13563280010372496
  • Hepkon, Z. (2003). Kurumsal kimlik inşasını belirleyen faktörler: Bir literatür taraması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-211. https://dergipark.org.tr/en/pub/ticaretfbd/issue/21344/228967 adresinden alındı
  • Instagram. (2022). About us. Ocak 18, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/about/us/ adresinden alındı
  • Jefkins, F. (1992). Public relations. London: Pitman Publishing.
  • Kiriakidou, O., & Millward, L. J. (2000). Corporate identity: external reality or internal fit? Corporate Communications: An International Journal, 5(1), 49-58. doi:10.1108/13563280010317587
  • Meech, P. (2002). Kurumsal kimlik ve kurumsal imaj. J. L'etang, & M. Pieczka içinde, Halkla ilişkilerde eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Vadi yayınları.
  • Okay, A. (2018). Kurum kimliği. İstanbul: Derin yayınları.
  • Olins, W. (1990). Guide to corporate identity. London: Black Bear Press.
  • Onat, F. (2010). Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(31), 103-121.
  • Özüpek, M. N. (2005). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk. Konya: Tablet kitabevi.
  • Parvathi, M., & Mariselvi, R. (2017). A bird’s eye on the evolution – Web 1.0 to web 5.0: Lib 1.0 to lib 5.0. International Journal of Advanced Research Trends in Engineering and Technology (IJARTET), 4(4), 167-176. https://bit.ly/2HQTVDL. adresinden alındı
  • Peltekoğlu, F. B. (2022). Halkla ilişkiler nedir? İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Salman, G., & Eroğlu, E. (2017). Sosyal medyada kurum kimliği yönetimi: Türkiye’nin en büyük 500 şirketi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 525-547. doi: 10.19145/gumuscomm.288838
  • Sayımer, İ. (2012). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Silsüpür, Ö., & Erdinç, İ. E. (2021). Üniversitelerde kurumsal kimlik: 2018 yılında kurulan devlet üniversitelerinin web sayfaları üzerinden bir çalışma. Selçuk İletişim, 14(3), 1126-1150. doi:10.18094/josc.865266
  • Şardağı, E. (2016). Türkiye’deki vakıf ve derneklerin sosyal medya kullanımlarının kurumsal kimlik açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tema Vakfı. (2021, Kasım 30). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CW5zGRzD8Rr/ adresinden alındı
  • tema.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde TEMA: https://www.tema.org.tr/hakkimizda/kurumsal/kurulus-oykumuz adresinden alındı
  • TÜDAV. (2021, Ekim 11). Ocak 10, 2022 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/p/CU4lgC0A_N-/ adresinden alındı
  • tudav.org/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde TÜDAV: https://tudav.org/hakkimizda/ adresinden alındı
  • turmepa.org.tr/. (2022). Hakkımızda. Ocak 02, 2022 tarihinde TURMEPA: https://www.turmepa.org.tr/hakkimizda/biz-kimiz adresinden alındı
  • Uzoğlu, S. (2001). Kurumsal kimlik, kurumsal kültür ve kurumsal imaj. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 18(18), 337-353.
  • Van den Bosch, A. L., de Jong, M. D., & Elving, W. J. (2006). Managing corporate visual identity: Exploring the differences between manufacturing and service, and profit-making and nonprofit organizations. Journal of Business Communication, 43(2), 138-157. doi:10.1177/0021943605285476
  • Van Riel, C. B., & Balmer, J. M. (1997). Corporte identity: the concept, its measurement and management. Europan Journal of Marketing, 31(5/6), 340-355. doi:10.1108/eb060635
  • Van Riel, C., & Fombrun, C. (2007). Essentials of corporate communication: Implementing practices for effective reputation management. London: Routledge.
  • We Are Social. (2021). Digital 2021. Ocak 18, 2022 tarihinde We Are Social: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ adresinden alındı
  • Westcott, A. S. (2001). Modeling corporate identity: a concept explication and theoretical explanation. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 173-182. doi:10.1108/EUM0000000006146
  • Wolf, J., & Wolf, T. (1995). Lexikon betriebswirtschaft. München: Wilhelm Heyne Verlag.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halkla İlişkiler
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emel Karayel Bilbil 0000-0001-6932-8096

Tuğçe Şen 0000-0002-4307-5622

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karayel Bilbil, E., & Şen, T. (2023). Türkiye’de Çevreci STK’ların Kurumsal Kimlik ve İmaj Bileşenlerinin Analizi. Selçuk İletişim, 16(1), 166-201. https://doi.org/10.18094/josc.1116920