Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development and Validation of an Achievement Test in Biology

Yıl 2022, , 64 - 75, 30.05.2022
https://doi.org/10.53047/josse.1102697

Öz

In this research, it was aimed to develop a valid and reliable test consisting of multiple choice questions in order to measure the conceptual understanding of the "cell" unit, which is one of the biology course topics. Planning, item writing, item analysis and item selection were followed in the development of the achievement test. Within the scope of the biology course, an item pool of 29 questions covering the cell topic was created. With the expert opinions, the content validity of the questions was ensured and the questions were corrected. Item analyzes were made with the pilot application of the draft form. As a result of item analysis, the number of questions was reduced to 22. After the item analyzes carried out, the “Cell Achievement Test”, consisting of a total of 22 questions for the "cell" unit, took its final form. While the average item difficulty of the test was calculated as 0.55, the average item discrimination was calculated as 0.44. Moreover, the test was applied to a different group of 123 undergraduate students for reliability analysis, and the KR-20 reliability coefficient was calculated as 0.89. As a result of the findings, a valid and reliable "Cell Achievement Test" was obtained.

Destekleyen Kurum

Yıldız Teknik Üniversitesi BAP

Proje Numarası

SBA-2021-4253

Teşekkür

This research was produced from first author’s PhD thesis and supported by Scientific Research Project Number SBA-2021-4253 within the University Project of Supporting Program for Normal Research Project in Yildiz Technical University.

Kaynakça

  • Adonu, C. J., Nwagbo, C. R., Ugwuanyi, C. S., & Okeke, I. O. (2021). Improving Students’ Achievement and Retention in Biology using Flipped Classroom and Powerpoint Instructional Approaches: Implication for Physics Teaching. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 25(2), 234-247.
  • Anderson, P., & Morgan, G. (2008). National assessments of educational achievement, 2: Developing tests and questionnaires for a national assessment of educational achievement. World Bank Publications.Reckase, M. D. (1985). The difficulty of test items that measure more than one ability. Applied Psychological Measurement, 9(4), 401-412.
  • Arslan, M., Ersözlü, Z. N., Aydoğan, İ., İskender, M., Helvacı, M. A., & Turhan, M. (2009). Eğitimle ilgili temel kavramlar. In Arslan (Eds.), Eğitim Bilimine Giriş (12-25). Ankara: Gündüz.
  • Atik, A. D., Ekemen, D. K., & Erkoç, F. (2019). “Biyolojik çeşitlilik ve korunması” konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1499-1513.
  • Atılgan, H. (Ed.) (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Baskı). Ankara: Anı.
  • Aymen Peker, E. & Taş, E. (2019). Üç Aşamalı Kavram Tanı Testi Geliştirme Çalışması: 5. Sınıf Canlılar Dünyasını Gezelim Tanıyalım Ünitesi. Journal of Computer and Education Research, 7 (14) , 515-539 . DOI: 10.18009/jcer.602223
  • Burton, S. J., Sudweeks, R. R., Merrill, P. F., & Wood, B. (1991). How to prepare better multiple-choice test items: Guidelines for university faculty. Brighaam young university testing.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara. Pegem Akademi.
  • Campbell, Neil A., Reece, Jane B. (2006). Biyoloji (6). (E. Gündüz, A. Demirsoy, İ. Türkan, Çev.). Ankara: Palme.
  • Çelik, D. (2000). Okullarda Ölçme Değerlendirme Nasıl Olmalı? (1. Baskı). Ankara: MEB.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. Mason, Ohio: Cengage Learning
  • Demir, B. ve Akarsu, N. (2014). Modern Fizik Konuları ile İlgili Kavram Testi Geliştirilmesi ve Uygulanması: Modern Fizik Kavram Testi (MKFT). Journal Of European Education, 4(2).
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications. Merrill/Pearson.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (I), 40-57.
  • Gronlund, N. (1985) Measurement and evaluation in teaching. New York: MacMillan.
  • Güneş, M. H. & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme Ünitesinde Geliştirilen Başarı Testinin Geçerliliği ve Güvenirliği. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, E 2 (1), 34-40.
  • Güven, E. (2013). Çevre Questionnları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2).
  • Kara Ekemen, D., Atik, A. D. & Erkoç, F. (2019). “Biyolojik çeşitlilik ve korunması” konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (4), 1499-1513. DOI: 10.17240/aibuefd.2019.-518071
  • Karatekin, P., ve Öztürk, M. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji laboratuarında TGA tekniğiyle işlenmiş “Hücre ve Dokular” ünitesinin öğrencilerin başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 106-131.
  • Kargın, P. D. & Gül, Ş. (2021). Altinci sinif “vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı” ünitesine yönelik bir başari testi geliştirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 1-26. DOI: 10.47479/ihead.729412
  • Karip, E. (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karslı G, Karamustafaoğlu S, Kurt M (2019). Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yönelik 7. Sınıf “Hücre ve Bölünmeler” Ünitesi Başarı Testi: Geçerlik ve Güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 68 - 98.
  • Kaya, S., İnaç, H., & Çelik, H. Assure öğretim tasarımı uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisi. In International Marmara Sciences Congress (AUTUMN 2020) (p. 486).
  • Kehoe, J. (1994). Basic item analysis for multiple-choice tests. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 4(1), 10.
  • Kenan, O. ve Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Küçükahmet, L. (Ed.) (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel.
  • Kuzu, A. (2008) "Ölçme aracı geliştirme, test ve madde analizi”, Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Ölçme Değerlendirme, A. Aşkım Kurt (Ed.), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre Questionnları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51.
  • Özcan, H., Çetinkaya, İ., & S., Arık. Ortaokul Öğrencilerinin Basit Makineler Ünitesi ile İlgili Anlayışlarını Ölçmeye Yönelik Bir Test Geliştirme Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 16-36.Tekin, H. (2003). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (16. baskı). Ankara: Yargı.
  • Şener, N., & Taş, E. (2017). Developing Achievement Test: A Research for Assessment of 5th Grade Biology Subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254
  • Şentürk, Ö. Ç., & Selvi, M. (2021). Fen Bilimleri Dersi “İnsan ve Çevre” Ünitesi Akademik Başarı Testi Geliştirme: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim bilimine giriş.
  • Taylor, K. & Walton, S. (1997). Co-opting standardized test in the service of learning. Phi Delta Kappan, 66-70.
  • Tepe, B. (2015). Hücre içinde yolculuk, hücre döngüsü, mayoz ve eşeyli yaşam döngüleri. [Powerpoint slides] http://bektastepe.net/course-slides/general-biology.html
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Turgut, F. ve Baykul, Y. (2015) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, S. (2016). Çoktan Seçmeli Madde Tipleri ve Fen Eğitiminde Kullanılan Örnekleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 151-170.
  • Yüksel, M. (2015). Öğrenci başarısının belirlenmesinde kullanılan farklı ölçme araçlarından elde edilen puanların karşılaştırılması (Master's thesis), Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Istanbul.

Başarı Testi Geliştirme: Biyoloji Dersine ait “Hücre” Konusunun Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2022, , 64 - 75, 30.05.2022
https://doi.org/10.53047/josse.1102697

Öz

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin biyoloji dersi konularından “hücre” ünitesine yönelik kavramsal anlamalarını ölçmek üzere çoktan seçmeli sorulardan oluşan geçerli ve güvenilir bir test geliştirme çalışması amaçlanmıştır. Başarı testinin geliştirilmesinde planlama, ürün yazma, madde analizi ve madde seçimi izlenmiştir. Biyoloji dersi kapsamında hücre konusunu içeren 29 soruluk bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri ile soruların kapsam geçerliliği sağlanmış, sorular düzeltilmiştir. Taslak formun pilot uygulama ile madde analizleri yapılmıştır. Madde analizleri sonucunda soru sayısı 22’ye düşürülmüştür. Gerçekleştirilen madde analizleri sonrasında “hücre” ünitesine yönelik toplam 22 sorudan oluşan “Hücre Başarı Testi” son şeklini almıştır. Testin genelinin ortalama madde güçlüğü 0,55 olarak hesaplanırken, ortalama madde ayırt ediciliğiyse 0,44 olarak hesaplanmıştır. Test bu haliyle, güvenirlik analizi için 123 kişilik farklı bir lisans öğrenci grubuna uygulanmış ve KR-20 güvenirlik katsayısı 0,89 olarak hesaplanmıştır. Bulgular sonucunda geçerli ve güvenilir bir “hücre başarı testi” elde edilmiştir.

Proje Numarası

SBA-2021-4253

Kaynakça

  • Adonu, C. J., Nwagbo, C. R., Ugwuanyi, C. S., & Okeke, I. O. (2021). Improving Students’ Achievement and Retention in Biology using Flipped Classroom and Powerpoint Instructional Approaches: Implication for Physics Teaching. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 25(2), 234-247.
  • Anderson, P., & Morgan, G. (2008). National assessments of educational achievement, 2: Developing tests and questionnaires for a national assessment of educational achievement. World Bank Publications.Reckase, M. D. (1985). The difficulty of test items that measure more than one ability. Applied Psychological Measurement, 9(4), 401-412.
  • Arslan, M., Ersözlü, Z. N., Aydoğan, İ., İskender, M., Helvacı, M. A., & Turhan, M. (2009). Eğitimle ilgili temel kavramlar. In Arslan (Eds.), Eğitim Bilimine Giriş (12-25). Ankara: Gündüz.
  • Atik, A. D., Ekemen, D. K., & Erkoç, F. (2019). “Biyolojik çeşitlilik ve korunması” konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1499-1513.
  • Atılgan, H. (Ed.) (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Baskı). Ankara: Anı.
  • Aymen Peker, E. & Taş, E. (2019). Üç Aşamalı Kavram Tanı Testi Geliştirme Çalışması: 5. Sınıf Canlılar Dünyasını Gezelim Tanıyalım Ünitesi. Journal of Computer and Education Research, 7 (14) , 515-539 . DOI: 10.18009/jcer.602223
  • Burton, S. J., Sudweeks, R. R., Merrill, P. F., & Wood, B. (1991). How to prepare better multiple-choice test items: Guidelines for university faculty. Brighaam young university testing.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara. Pegem Akademi.
  • Campbell, Neil A., Reece, Jane B. (2006). Biyoloji (6). (E. Gündüz, A. Demirsoy, İ. Türkan, Çev.). Ankara: Palme.
  • Çelik, D. (2000). Okullarda Ölçme Değerlendirme Nasıl Olmalı? (1. Baskı). Ankara: MEB.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. Mason, Ohio: Cengage Learning
  • Demir, B. ve Akarsu, N. (2014). Modern Fizik Konuları ile İlgili Kavram Testi Geliştirilmesi ve Uygulanması: Modern Fizik Kavram Testi (MKFT). Journal Of European Education, 4(2).
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications. Merrill/Pearson.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (I), 40-57.
  • Gronlund, N. (1985) Measurement and evaluation in teaching. New York: MacMillan.
  • Güneş, M. H. & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme Ünitesinde Geliştirilen Başarı Testinin Geçerliliği ve Güvenirliği. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, E 2 (1), 34-40.
  • Güven, E. (2013). Çevre Questionnları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2).
  • Kara Ekemen, D., Atik, A. D. & Erkoç, F. (2019). “Biyolojik çeşitlilik ve korunması” konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (4), 1499-1513. DOI: 10.17240/aibuefd.2019.-518071
  • Karatekin, P., ve Öztürk, M. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji laboratuarında TGA tekniğiyle işlenmiş “Hücre ve Dokular” ünitesinin öğrencilerin başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 106-131.
  • Kargın, P. D. & Gül, Ş. (2021). Altinci sinif “vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı” ünitesine yönelik bir başari testi geliştirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 1-26. DOI: 10.47479/ihead.729412
  • Karip, E. (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karslı G, Karamustafaoğlu S, Kurt M (2019). Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yönelik 7. Sınıf “Hücre ve Bölünmeler” Ünitesi Başarı Testi: Geçerlik ve Güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 68 - 98.
  • Kaya, S., İnaç, H., & Çelik, H. Assure öğretim tasarımı uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisi. In International Marmara Sciences Congress (AUTUMN 2020) (p. 486).
  • Kehoe, J. (1994). Basic item analysis for multiple-choice tests. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 4(1), 10.
  • Kenan, O. ve Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Küçükahmet, L. (Ed.) (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel.
  • Kuzu, A. (2008) "Ölçme aracı geliştirme, test ve madde analizi”, Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Ölçme Değerlendirme, A. Aşkım Kurt (Ed.), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre Questionnları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51.
  • Özcan, H., Çetinkaya, İ., & S., Arık. Ortaokul Öğrencilerinin Basit Makineler Ünitesi ile İlgili Anlayışlarını Ölçmeye Yönelik Bir Test Geliştirme Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 16-36.Tekin, H. (2003). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (16. baskı). Ankara: Yargı.
  • Şener, N., & Taş, E. (2017). Developing Achievement Test: A Research for Assessment of 5th Grade Biology Subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254
  • Şentürk, Ö. Ç., & Selvi, M. (2021). Fen Bilimleri Dersi “İnsan ve Çevre” Ünitesi Akademik Başarı Testi Geliştirme: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim bilimine giriş.
  • Taylor, K. & Walton, S. (1997). Co-opting standardized test in the service of learning. Phi Delta Kappan, 66-70.
  • Tepe, B. (2015). Hücre içinde yolculuk, hücre döngüsü, mayoz ve eşeyli yaşam döngüleri. [Powerpoint slides] http://bektastepe.net/course-slides/general-biology.html
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Turgut, F. ve Baykul, Y. (2015) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, S. (2016). Çoktan Seçmeli Madde Tipleri ve Fen Eğitiminde Kullanılan Örnekleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 151-170.
  • Yüksel, M. (2015). Öğrenci başarısının belirlenmesinde kullanılan farklı ölçme araçlarından elde edilen puanların karşılaştırılması (Master's thesis), Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Istanbul.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hakkı Çakır 0000-0001-5732-8056

Asli Görgülü Arı 0000-0002-6034-3684

Proje Numarası SBA-2021-4253
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çakır, H., & Görgülü Arı, A. (2022). Development and Validation of an Achievement Test in Biology. Journal of Social Sciences And Education, 5(1), 64-75. https://doi.org/10.53047/josse.1102697