The
purpose of this research is to investigate the effect of black box
experiments on gifted students’ critical thinking for the
enrichment of gifted education. The research was conducted on 16
gifted students educating at a science and art center, in Ankara
province in the 2017-2018 academic year on the basis of case study.
The teaching guide containing the reconstruction of seven black box
experiments as arguments and worksheets making students evaluate the
research process were utilized as data collecting tools. During the
application process, first the students questioned each of the black
box experiments in big group discussions and reconstructed each of
the black box experiments as arguments individually. Moreover, the
experiments were done again without boxing any process of the
experiments; therefore, the students were able to question whether
their arguments were adequate or not. At the end, the students
evaluated the whole process too. The content analysis was utilized
for the data analysis. As a result of the investigation, the gifted
students have been found to criticize black box experiments by
questioning and reconstructing them as arguments, and finally
examining their own thinking processes. Also student process
evaluation referred to meaningful learning, enjoyable learning and
the use of critical thinking.
özel yetenekli eğitimi gifted education enrichment chemical education black box experiments critical thinking
Bu
araştırmanın amacı; özel yetenekli bireylerin eğitiminde zenginleştirme
çalışmalarında kara kutu deneyleriyle eleştirel düşünmelerini geliştirmektir. Araştırma
2017-2018 öğretim yılında Ankara ilinde özel yetenekli bireylerle öğretim yapan
bir okulda 16 özel yetenekli bireyle durum çalışması temelinde yürütülmüştür.
Veri toplama aracı olarak yedi adet kara kutu deneyini argüman olarak
kurgulatan öğretim dizini çalışma yaprakları ile öğrenci gözünden sürecin
değerlendirilmesini amaçlayan çalışma yaprakları kullanılmıştır. Veri toplama
sürecinde özel yetenekli öğrenciler önce deneyleri kara kutulu olarak büyük
grup tartışmalarıyla sorgulamışlar, kendi bireysel argümanlarını
yapılandırmışlardır. Daha sonra ise deneylerin açık yürütülmesiyle kendi
düşünme süreçlerini irdelemiş, neyi ne kadar doğru yaptıklarını izlemeyi
deneyimlemişlerdir. Ayrıca sürecin öğrenci gözünden değerlendirilmesi de
yapılmıştır. Veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda özel
yetenekli bireylerin kara kutu deneylerini sorgulama ve argüman olarak
kurgulama, en sonunda da kendi düşünme süreçlerini irdeleme suretiyle eleştirel
düşünebildikleri bulunmuştur. Ayrıca öğrenci gözünden sürecin değerlendirmesi
de anlamlı ve eğlenerek öğrenmenin yanı sıra kendilerinin düşünme süreçlerinin
takibine vurgu yapmıştır.
Özel yetenekli eğitimi zenginleştirme kimya öğretimi kara kutu deneyleri eleştirel düşünme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |