This study examines the extent to which the 5th Grade Science Curriculum, developed within the framework of the Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (Century of Türkiye Education Model, 2024), aligns with Seligman’s PERMA model. The research was conducted using the document analysis technique, one of the qualitative research methods, and systematically analyzed the interdisciplinary components and skills included in the curriculum units. The findings revealed that the program is highly integrated with the well-being indicators of positive emotions, engagement, positive relationships, meaning, and accomplishment. In particular, it was observed that students’ cognitive, social, and emotional development is supported through interdisciplinary interaction, game-based learning, and values education. The results indicate that the PERMA model can provide an effective framework for the design of contemporary curricula.
Positive psychology Türkiye’s century of education model Science education PERMA Seligman Contemporary curriculum
Bu çalışma, 2024 yılı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen 5. sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın, Seligman’ın PERMA modeli çerçevesinde ne ölçüde örtüştüğünü incelemektedir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniğiyle yürütülmüş; öğretim programı kapsamındaki ünite içeriğinde yer alan programlar arası bileşenler ve beceriler sistematik olarak analiz edilmiştir. Bulgular, programın pozitif duygular, katılım, olumlu ilişkiler, anlam ve başarı gibi iyi oluş göstergeleriyle yüksek düzeyde bütünleştiğini ortaya koymuştur. Özellikle disiplinler arası etkileşim, oyun temelli öğrenme ve değerler eğitimi yoluyla öğrencilerin bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimlerinin desteklendiği görülmüştür. Elde edilen veriler, PERMA modelinin çağdaş öğretim programlarının tasarımında etkili bir yapı sağlayabileceğini göstermektedir.
Pozitif psikoloji Türkiye yüzyılı maarif modeli Fen bilimleri PERMA Seligman Çağdaş öğretim programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |