Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM ALANINDA KADIN YÖNETİCİLERİN KARİYER ENGELLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Sayı: 5, 90 - 104, 27.04.2021
https://doi.org/10.46236/jovosst.891723

Öz

Bu araştırmada, ülkemizde eğitim kurumlarında çalışan kadın yöneticilerin kariyer yapmalarındaki engeller incelenecektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılan bu çalışmada, çalışma grubu fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Bu çalışmaya resmî kurumlarda görev yapan toplam 15 kadın eğitim yöneticisi katılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formuna dayalı olarak görüşme gerçekleştirilmiş olan kadın yöneticilerden toplanan veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları kendinden kaynaklı engeller, iş yükünden kaynaklı engeller ve paydaş algılardan kaynaklı engeller kadın yöneticilerin karşılaştıkları engeller ve zorluklar olarak yaşandığı, kadınların karşılaştıkları engellerin sonucunda yöneticilikten vaz geçme, ikinci planda kalma, hedefe ulaşmakta yalnız kalma olduğu, kadın yöneticilerin karşılaştıkları engellerle mücadelesinde izledikleri yollar ve aldıkları destek konusunda kadınların doğru karar verebilmeleri, gerek eşlerinden gerekse amirlerinden gereken desteği alamadıkları, yardım konusunda aile büyüklerinden ve mentor yardımı gördükleri, kadın yöneticilere yönelik zorlukların azaltılması veya ortadan kaldırılması için yasal destek olması, kadın dayanışması, eş desteği olması, ön yargıların ortadan kalkması gerektiği, çalışma saatlerinin uygun olması ve eğitici seminerlerin olması sonuçlarına varılmıştır. Bu araştırmada ayrıca ülkemizde resmî eğitim kurumlarında çalışan kadın yöneticilerin kariyer yapmalarının önündeki engelleri tespit etmek ve bu engellerin ortadan kaldırılmasına yönelik önerilerin cevabı aranacaktır.

Kaynakça

  • Anafarta, N. Sarvan, F., ve Yapıcı, N. (2008). Konaklama işletmelerinde kadın yöneticilerin cam tavan algısı: Antalya ilinde bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15). Appelbaum, SH, Audet, L. ve Miller, JC (2003). Cinsiyet ve liderlik? Liderlik ve cinsiyet? Teorilerin manzarasında bir yolculuk. Liderlik ve Organizasyon Geliştirme Dergisi 24(1), 43-51.
  • Aytaç, S. (1997). Çalışma hayatında kariyer yönetimi, planlaması, geliştirilmesi, sorunları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Ayoğul, H. ve Baraz, A. B. (2020). Kadın çalışanların kariyer engelleri: Eskişehir'de bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 13-27.
  • Buluç, (2020). Eğitimde araştırma yöntemleri Türtep
  • Bulut, Y. ve Bakan, İ. (2005). Yönetici ve yöneticilik üzerine Kahramanmaraş kentinde bir araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 5(9), 62-89.
  • Conner, NL ve Sharp, WL (1992). Okulların yeniden yapılandırılması: Kadınlara yer olacak mı? The Clearing House, 65 (6), 337-339.
  • Doğramacı, E. (1997). Türkiye’de Kadının Dünü Bugünü. Ankara: Kültür Yayınları.
  • Gündüz, Y. (2010). Öğretmen algılarına göre kadın öğretmenlerin kariyer engellerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 133-149.
  • İnandı, Y., Tunç B., ve Uslu F. (2013). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının kariyer engelleri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 219-238.
  • İnandı Y., Özkan, S., Peker, S. ve Atik Ü. (2009). Kadın öğretmenlerin kariyer geliştirme engelleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 161- 178.
  • Jerrim, J. ve Sims, S. (2019). The Teaching and Learning International Survey (TALIS)
  • Karatepe, S., ve Arıbaş, N. N. (2017). İş hayatında kadın yöneticilere ilişkin cinsiyet ayrımcılığı: Türkiye için bir değerlendirme. Yasama Dergisi, (31), 7-23.
  • Karabıyık, İ. (2012). Türkiye'de çalışma hayatında kadın istihdamı. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(1), 231-260.
  • Kurtsan, M. (2000). Dünyada ve Türkiye’de girişimci kadının konumu. Peryön Dergisi, 10(1) 133-149.
  • Kuzgun, Y. ve Sevim, S. A. (2004). Kadınların çalışmasına karşı tutum ve dini yönelim arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 14-27.
  • Morrison, T. (1988). Sevilen. 1987. New York: Plume.
  • Mızrahi, R. ve Aracı, H. (2010). Kadın yöneticiler ve cam tavan sendromu üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 149-156.
  • Negiz, N. ve Yemen, A. (2011). Kamu örgütlerinde kadın yöneticiler: Yönetici ve çalışan açısından yönetimde kadın sorunsalı. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2011(24), 195-214.
  • Örücü, E., Kılıç, R., ve Kılıç, T. (2007). Cam tavan sendromu ve kadınların üst düzey yönetici pozisyonuna yükselmelerindeki engeller: Balıkesir örneği. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 117-135
  • Özdemir, N., ve Çoban, Ö. (2020). Türkiye, Finlandiya, Meksika ve Güney Kore’deki Ortaokul Öğretmenlerinin İş Doyumları: TALIS 2018 Araştırması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 184-197
  • Şener, İ. Karabay, M. E.ve Tezergil, S. A. (2018). Kadın Yöneticilerin Cam Tavan Algıları ve Kadın Yöneticilere Karşı Tutum: Finansal Hizmetler Sektöründe Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(1), 78.
  • Taşkın, E. (2012). Kadın yöneticilerin cam tavan algısının cam tavanı aşma stratejilerine etkisi: Bursa örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(33), 19-34.
  • Tepeli, Y. ve Arıcı, A. F. (2012). Kadın öğretmenlerin kariyer engelleri ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitim bilimleri Araştırmaları dergisi, 2(2), 203-222.
  • Tükel Türk, Ş. A, ve Perçin, N. Ş. (2008). Turizm sektöründe kadın çalışanların karşılaştıkları kariyer engelleri ve cam tavan sendromu: Cam tavanı kırmaya yönelik stratejiler. Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 113-128.
  • Gönenç, İ. M. Topuz, Ş.Yılmaz Sezer, N.Yılmaz, S. ve Büyükkayacı Duman, N.(2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algısına etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 22-29
  • Yaman, E. Mermer, E. Ç. ve Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranışlara ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 93-108.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayfer Yılmaz 0000-0001-6224-9125

Mustafa Kandak 0000-0001-7404-7598

Emrah Demir 0000-0001-9414-5136

Adnan Çelik 0000-0002-5035-9025

Haydar Kaya 0000-0003-3060-000X

Melek Demir 0000-0002-1521-0559

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., Kandak, M., Demir, E., Çelik, A., vd. (2021). EĞİTİM ALANINDA KADIN YÖNETİCİLERİN KARİYER ENGELLERİNİN İNCELENMESİ. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi(5), 90-104. https://doi.org/10.46236/jovosst.891723

Cited By