Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güncel Bir Araç: ChatGPT Üzerine Sistematik Bir Literatür Taraması ve Turizm için Çıkarımlar

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 16, 57 - 70, 03.01.2025

Öz

Bu çalışma, Web of Science (WoS) veri tabanlarında yer alan “ChatGPT” ile ilgili 2024 (5 Mart) yılına kadar yapılan araştırmalara ilişkin bibliyometrik ve içeriksel bir sentezden oluşmaktadır. Mevcut çalışmaların genel çerçevesini çizerek çıkarımlarda bulunmak bazı öngörüler sağlayabilmektedir. Ayrıca çalışma, ChatGPT'nin turizme katkılarına, uygulama ile elde edilebilecek fırsatlara ve karşılaşılabilecek tehditlere de ışık tutmaktadır. Bulgular, ChatGPT ile ilgili çalışmaların ağırlıklı olarak yapay zekâ, üretken yapay zekâ ve sohbet botu ile ilişkilendirilerek öne çıktığını göstermektedir. Çalışma sonucunda ağırlama, boş zaman, spor ve turizm kategorisinde yayınların daha fazla olduğu, araştırmaların daha çok SSCI indekste yer alan dergilerde ve makale türünde yayınlandığı, yayın yapan ülkelere göre Amerika Birleşik Devletleri ile Çin’in ilk sıralarda bulunduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma sonucuna göre turizmde ChatGPT sohbet botunun yayınlarda genellikle araştırmacılar tarafından denenerek eksikliklerinin belirlendiği anlaşılmıştır. Bu yayınlar önem gösterse de çalışan ve turist örneklemlerinin ele alınması ve teorilere dayalı model test sonuçlarına ihtiyaç vardır. Ayrıca turistlerin ChatGPT’yi ağırlıkla seyahat öncesi ve seyahat sırasında kullanması, ülkelerde öncelikle internet altyapısının geliştirilmesi gerekliliğine işaret etmektedir.

Kaynakça

  • Al Lily, A.E., Ismail, A.F., Abunaser, F.M., Al-Lami, F., & Abdullatif, A.K.A. (2023). ChatGPT and the rise of semi-humans. Humanit Soc Sci Commun. 10, 626.
  • Cabi Bilge, A. (2023). Bir yapay zekâ destekli dil modeli olan ChatGPT’nin turizm sektöründe potansiyel ve hayata geçen uygulamaları. Journal of Recreation and Tourism Research, 10(3), 139-155.
  • Carvalho, I., & Ivanov, S. (2024). ChatGPT for tourism: applications, benefits and risks, Tourism Review. 79(2), 290-303.
  • Dhapte, A. (2024). Artificial ıntelligence market. Market Research Future. (Erişim tarihi: 03.03.2024).
  • Dogra, J. (2024). ChatGPT and its significance in tourism sector: Current Scenarios And Future Roadmaps, Journal Of Multidisciplinary Academic Tourism (Jomat). 9(3): 191-199.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, M.-W. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines, Journal of Business Research. 133, 285-296.
  • Dwivedi, Y. K. et al. (2023). “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy, International Journal of Information Management. 71, 102642, 1-63.
  • Eloundou, T., Manning, S., Mishkin, P., & Rock, D. (2023). GPTs are GPTs: An Early Look at the Labor Market Impact Potential of Large Language Models, General Economics. (Erişim tarihi: 03.02.2024).
  • Erul, E. ve Işın, A. (2023). Chats with ChatGPT: Importance of ChatGPT in Tourism, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 11(1),780-793.
  • Fusté-Forné, F., & Orea-Giner, A. (2023). Gastronomy in tourism management and marketing: an interview with ChatGPT. ROBONOMICS: The Journal of the Automated Economy. 4(42), 1-13.
  • Gursoy, D., Li, Y., & Song, H. (2023). ChatGPT and the hospitality and tourism industry: an overview of current trends and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 32(5), 579-592.
  • Ivanov, S., & Soliman, M. (2023). Game of algorithms: ChatGPT implications for the future of tourism education and research, Journal of Tourism Futures. 9(2), 214-221.
  • Kılıçlıoğlu, O. M., Özçelik, Ş. T., ve Turhan Yöndem, M. (2023). Application of ChatGPT in the Tourism Domain: Potential Structures and Challenges, 2023 4th International Informatics and Software Engineering Conference (IISEC). Paper presented at the 4th International Informatics and Software Engineering Conference (IISEC), 1-4. (Erişim Tarihi: 25.02.2024).
  • Maslej, N., et al. (2023). The AI Index 2023 Annual Report, AI Index Steering Committee, Institute for Human-Centered AI, Stanford University, Stanford, CA, April 2023. (Erişim tarihi: 15.02.2024).
  • Nautiyal, R., Albrecht, N. J., & Nautiyal, A. (2023). ChatGPT and tourism academia, Annals of Tourism Research. 99, March, 103544.
  • OpenAI. (2023). Products, Research, GPT-4. https://openai.com, 2015-2023. (Erişim tarihi: 10.02.2024).
  • Rao, G., Akbar, M., Mall, S., Mishra,S., & Kumar, A. (2019). Chatbot system, International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering (IJARCCE). 8(4): 111-115.
  • Rather, R. A. (2024). AI-powered ChatGPT in the hospitality and tourism industry: benefits, challenges, theoretical framework, propositions and future research directions, Tourism Recreation Research.
  • Rillig, M. C., Ågerstrand, M., Bi, M., Gould, A. K., & Sauerland, U. (2023). Risks and Benefits of Large Language Models for the Environment, Environ. Sci. Technol. 57, 3464−3466.
  • Shin, S., Kim, J., Lee, E., Yhee, Y., & Koo, C. (2023). ChatGPT for Trip Planning: The Effect of Narrowing Down Options, Journal of Travel Research. 1-20.
  • Skanvronskaya, L., Hadinejad, A. H., & Cotterell, D. (2023). Reversing the threat of artificial intelligence to opportunity: a discussion of ChatGPT in tourism education, Journal of Teaching in Travel & Tourism.
  • Solomovich, L., & Abraham, V. (2024). Exploring the influence of ChatGPT on tourism behavior using the technology acceptance model. Tourism Review.
  • Sudirjo, F., Diawati, P., Riady, Y., Ausat, A.M.A., & S. (2023). The Role of ChatGPT in Enhancing the Information Search and Decision-Making Processof Travellers, Jurnal Minfo Polgan. 12(2), Juni, 500-507.
  • Thormundsson, B. (2023). Global AI investment change expected in 2023. Statista. (Erişim tarihi: 20.02.2024)
  • Vu, N. Q., Vu, T.H.M., Tran, A.D. (2024). The Impact of ChatGPT on Tourists' Trust and Travel Planning Intention: International Researches and Current Situation in Vietnam. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis. 7(2), Feb., 516-521.
  • Wong, I. A., Lian, Q. L., & Sun, D. (2023). Autonomous travel decision-making: An early glimpse into ChatGPT and generative AI. Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 253-263.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Anıl Küçükyaman 0000-0003-1379-7998

Günseli Güçlütürk Baran 0000-0003-2866-459X

Cengiz Han Alabacak 0000-0002-4776-3908

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2024
Kabul Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Küçükyaman, M. A., Güçlütürk Baran, G., & Alabacak, C. H. (2025). Güncel Bir Araç: ChatGPT Üzerine Sistematik Bir Literatür Taraması ve Turizm için Çıkarımlar. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(16), 57-70.