Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul öncesi öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen “ağaç bilim okulu” projesinin değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 61 - 69, 23.12.2016

Öz

Bu
proje, okul öncesi öğrencilerini küçük yaşlardan itibaren çevresel sorumluluk
bilincine sahip bireyler olarak yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Ankara’nın alt
sosyoekonomik düzeyini temsil eden Etimesgut İlçesindeki farklı anaokulunda
öğrenim görmekte olan 54-66 aylık öğrencilerden toplam 280 öğrenci ve farklı
okullardan 30 okul öncesi öğretmeni katılımcı olarak yer almıştır. Proje
uygulama alanı olarak belirlenen Ankara’nın Kazan İlçesi Yazıbeyli Mahallesinde
bulunan Ütopya Sanat Bilim ve Oyun merkezinde katılımcılarla birlikte iki
aşamalı eğitim gerçekleştirilmiştir. Toplam 10 gün sürecek projenin, ilk etabı
2 günlük teorik ve pratik öğretmen eğitimi (Etimesgut ilçesinde görev yapan ve
katılımcı öğrencilerin öğretmenleri), ikinci etabı ise 8 farklı anaokulundan
35’şer kişilik öğrenci gruplarla 8 gün süren doğada uygulamalı ağaç bilim
eğitimi gerçekleştirilmiştir. Çocuklar için 9 etkinlikten oluşan bir eğitim
programı gerçekleştirilmiştir. Ayrıca; projeye Etimesgut İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü ve Tema Vakfı destek vermiştir (Bir protokolle ortaklık sözleşmesi
imzalanmıştır). Etimesgut İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü katılımcı öğrenci ve
öğretmenlerin belirlenmesi, izinlerinin görevlendirmelerinin alınması desteği,
Tema Vakfı ise çocuk etkinlik programının yürütülmesinde uzman görüşü desteği
vermişlerdir. Konu alanlarındaki etkinliklerin yürütülmesinde grup çalışmaları
drama etkinlikleri, gezi gözlem etkinlikleri, oyun etkinlikleri gibi öğrencilerin
doğada etkin katılımına yönelik uygulamalar gerçekleştirilecektir. Böyle bir
yaklaşımla öğrencilerin bilişsel, duyuşsal, devinişsel ve sosyal iletişim
becerilerinin gelişimine olumlu katkılar sağlamanın yanında doğaya, ağaçlara
yönelik olumlu duygular geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Öğretmen ve
öğrencilerin uygulamalar sürecinde ve sonrasında çevreye karşı bakış açılarının
gelişimini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşmeler, resimler ve
gözlemler içerik analizi ile değerlendirilerek nitel araştırma teknikleri
kullanılmıştır. Okulöncesi öğrencilerinin yaşayarak ve doğada aktif öğrenmenin
bu süreci desteklediği, öğrencilerin ağaçbilim okulu süresince yaptıkları
bilimsel etkinliklerin gelecekte bilim adına yapmak istediklerini ifade etmede
yol gösterebileceği ve bilimsel bilgiyi eğlenerek kazandıkları sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • • Aksoy, B. (2003). Problem Çözme Yönteminin Çevre Eğitiminde Uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 83- 98.
  • • Akman, B. (2003).Okul öncesinde Fen Eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 79,14-16.
  • • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2003). Okulöcesi Öğretmeninin Fen ve Doğa Eğitiminde Rolü, Yeni Eğitim Dergisi, 1(2):56-58.
  • • Conezıo, K. & French, L. (2002). Science in thepreschoolclassroom: capitalizing onchildren’sfascinationwiththeeverydayworldtofosterlanguageandliteracydevelopment. YoungChildren, 57(5), 12-18.
  • • Demiriz, S., Karadağ, A. ve Ulutaş, İ. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • • Dinçer, Ç. (2005). Okul öncesi dönem çocuklarının çevresel farkındalıklarını artırma yolları.
  • • Fern´andez-Manzanal, R., Hueto, A., Rodr´ıguez-Barreiro, L. M., &Marc´en, C. (2003/2, May-August). Qu´emidenlasescalas de actitudes? An´alisis de un ejemplo para conocer la actitudhacialosresiduosurbanos.Ecosistemas. RevistaCient´ıfica y T´ecnica de Ecolog´ıa y MedioAmbiente. RetrievedAugust 10, 2003, fromhttp://www.revistaecosistemas.net/pdfs/pdfcompleto revista 2003 2.pdf
  • • Güler, D. ve Bıkmaz, F. H. (2002). Anasınıflarda Fen Etkinliklerinin Gerçekleştirilmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1, (2), 249-267.
  • • Hamurcu, H. (2003). Okul Öncesi Eğitimde Fen Bilgisi Öğretimi ‘Proje Yaklaşımı’, Eğitim Araştırmaları, 4, 13, 66-72.
  • • Harlen, W. (1985). Teachingand Learning PrimaryScience, HarperEducation Series, London.
  • • Kalley, M. ve Psillos D. (2001). Pre-School Teachers’ Content Knowledge in Science: TheirUnderstanding of ElementaryScienceConceptsand of IssuesRaisedbyChildren’sQuestions, International Journal of EarlyYearsEducation, Vol. 9, No. 3, 165-179.
  • • Musser, L., &Diamond, K. (1999). Thechildren'sattitudestowardtheenvironmentscaleforpreschoolchildren. Journal of EnvironmentalEducation, 30(2), 23-29.
  • • Şahin, F. (1998). Okul öncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • • Taşkın, Ö. (2005). Biologyeducation in the U.S.A: Recommendationsforthesesimilarproblems in Turkey. Eğitim ve Bilim,30(135), 83-87.
  • • Yaşar, Ş. (1993). Okul öncesi eğitim öğrencilerinde fene yönelik duyuşsal özellikler. 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğit. ve Yayg. Semineri, Ankara: s 140-142.

EVALUATION OF THE PROJECT "DENDROLOGY SCHOOL" PERFORMED TOWARDS PRE-SCHOOL STUDENTS WİTHİN TÜBİTAK 4004 NATURE EDUCATİON AND SCİENCE SCHOOLS

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 61 - 69, 23.12.2016

Öz

This
Project aims to raise as individuals having awareness of environmental
responsibility with pre-school students from an early age. Ankara's Etimesgut
district in lower socio-economic level, representing at a total of 280 students
from 54-66 months students studying  form
different pre-schools, and 30 pre-school teachers from different schools are be
included as participants. Two-stage Training are be done with participants in
Ütopya Art Science and Game Center in Kazan- Yazıbeyli in Ankara, which is
determined as the project application. In 
the first stage of the total 10-day Project, a 2-day the oretical and practical
training of instructors (participatingstudents’ teachers and teachers working
in Ankara Etimesgut district), in the second stage of ita alsa form different Pre-schools
with 35 groups of People are be heldwith 8-day practical tree science training
in nature. A training program consisting of nine activities for children are be
carriedout. To Project,  Etimesgut
District Directorateof National Education and the TEMA Foundation are support
(with a protocol, partnership contract wassigned).



Etimesgut
District Directorate of National Education 
support determination the participating students and teachers, receiving
the support of the assignment of their permits, and TEMA Foundation are
supportal so expert opinion in the implementation of children'sactivities
program. In carrying out theactivities in subject fields, applications such as
the groupworks, drama activities, trip observation activities, game activities
for the active participation of students are take place. With such an approach,
it is aimed that positive feelings of students fornature and trees as well as
providing a positive contribution to the development of their cognitive,
affective, psychomotor and social communication skills. In the processand after
of the application; semi-structured interviews to determine the development of
the teachers and student’s view points towards the environment, photos and
observations evaluated with content analysis, qualitative research techniques
are be used.
It is
concluded that Pre-school students, living and supporting active learning this
process in the nature, the scientific activities of the students during the
period of the dendrology school, can show the way to express what they want to
do in the name of science in the future und acquire scientific knowledge by
amusing.

Kaynakça

  • • Aksoy, B. (2003). Problem Çözme Yönteminin Çevre Eğitiminde Uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 83- 98.
  • • Akman, B. (2003).Okul öncesinde Fen Eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 79,14-16.
  • • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2003). Okulöcesi Öğretmeninin Fen ve Doğa Eğitiminde Rolü, Yeni Eğitim Dergisi, 1(2):56-58.
  • • Conezıo, K. & French, L. (2002). Science in thepreschoolclassroom: capitalizing onchildren’sfascinationwiththeeverydayworldtofosterlanguageandliteracydevelopment. YoungChildren, 57(5), 12-18.
  • • Demiriz, S., Karadağ, A. ve Ulutaş, İ. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • • Dinçer, Ç. (2005). Okul öncesi dönem çocuklarının çevresel farkındalıklarını artırma yolları.
  • • Fern´andez-Manzanal, R., Hueto, A., Rodr´ıguez-Barreiro, L. M., &Marc´en, C. (2003/2, May-August). Qu´emidenlasescalas de actitudes? An´alisis de un ejemplo para conocer la actitudhacialosresiduosurbanos.Ecosistemas. RevistaCient´ıfica y T´ecnica de Ecolog´ıa y MedioAmbiente. RetrievedAugust 10, 2003, fromhttp://www.revistaecosistemas.net/pdfs/pdfcompleto revista 2003 2.pdf
  • • Güler, D. ve Bıkmaz, F. H. (2002). Anasınıflarda Fen Etkinliklerinin Gerçekleştirilmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1, (2), 249-267.
  • • Hamurcu, H. (2003). Okul Öncesi Eğitimde Fen Bilgisi Öğretimi ‘Proje Yaklaşımı’, Eğitim Araştırmaları, 4, 13, 66-72.
  • • Harlen, W. (1985). Teachingand Learning PrimaryScience, HarperEducation Series, London.
  • • Kalley, M. ve Psillos D. (2001). Pre-School Teachers’ Content Knowledge in Science: TheirUnderstanding of ElementaryScienceConceptsand of IssuesRaisedbyChildren’sQuestions, International Journal of EarlyYearsEducation, Vol. 9, No. 3, 165-179.
  • • Musser, L., &Diamond, K. (1999). Thechildren'sattitudestowardtheenvironmentscaleforpreschoolchildren. Journal of EnvironmentalEducation, 30(2), 23-29.
  • • Şahin, F. (1998). Okul öncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • • Taşkın, Ö. (2005). Biologyeducation in the U.S.A: Recommendationsforthesesimilarproblems in Turkey. Eğitim ve Bilim,30(135), 83-87.
  • • Yaşar, Ş. (1993). Okul öncesi eğitim öğrencilerinde fene yönelik duyuşsal özellikler. 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğit. ve Yayg. Semineri, Ankara: s 140-142.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Köseoğlu

Özlem Öznur Gökbulut Bu kişi benim

Esma Pehlivanoğlu Bu kişi benim

Gamze Mercan

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Köseoğlu, P., Gökbulut, Ö. Ö., Pehlivanoğlu, E., Mercan, G. (2016). Okul öncesi öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen “ağaç bilim okulu” projesinin değerlendirilmesi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 61-69.