Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Ağaç Bilim Okulu Etkinlikleri

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 84 - 101, 31.12.2019

Öz











Bu araştırmanın amacı, 2018 yılında
gerçekleştirilen “TÜBİTAK 4004 Okul Öncesine Yönelik Ağaç Bilim Okulu”
projesinin etkinliklerin incelenmesidir. Etkinlikler ağaç bilimi eğitimlerine
yönelik okul öncesi öğretmenleri için 7, okul öncesi dönem çocuklarına yönelik
9 etkinlik olmak üzere toplam 16 etkinlikten oluşmaktadır. Etkinliklerin hedef
kitlesinin doğa ve ağaç algılarına ilişkin aktif öğrenme ilkelerine göre
öğrenme süreci yaşamaları amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmada, okul öncesine
yönelik etkinliklerin niteliklerinin incelenmesi amaçladığından nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. 
Çalışma dokümanını oluşturan etkinliklerin analiz birimi şekilsel
özellikler için ‘betimsel kavramlar’ ve eğitsel özellikler için ise ‘içerik’
olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgular, okul öncesi dönemdeki çocukların
doğa ve ağaç algılarına ilişkin durumun ortaya çıkarılması, yorumlanmasında
kullanılan etkinlikler ile etkinliklerin biçimsel/format özellikleri ve bu etkinliklerin
eğitsel yönleri öğretim yöntemlerine ilişkin bilgiler ve gelişimsel alanlara
yönelik hedeflerdir. Araştırmada incelenen etkinliklerin, okul öncesine yönelik
ağaç ve doğa etkinliklerinde kullanılmasının, küçük yaştan itibaren çevresel
sorumluluk bilincine sahip bireylerin yetiştirilmesi için önemli olduğu
düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları

Proje Numarası

118B518

Teşekkür

Bu araştırma, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları kapsamında, 2017-2018 çağrı döneminde ikinci kez “118B518” proje numarası ile desteklenmiştir, adı geçen birime teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akman, B., Uyanık Balat, G ve Güler, T. (2011). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları. Ayvacı, H.Ş., Devecioğlu.Y. ve Yiğit, N. (2002). Okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik ilgilimi Kongresi, Ankara.Ayvacı, H. Ş. ve Ünal, S. (2017). Kuramdan uygulamaya okul öncesinde fen eğitimi. Pegem Atıf İndeksi, 1-476.Avcı, N. ve Dere, H. (2002). Okulöncesi eğitim kurumlannda fen doğa çalışmaları, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi 16- 18, Ankara.Basile, C. G. (2000). Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children. The Journal of Environmental Education, 32(1), 21-27.Bergseng, E. & Vatn, A. (2009). Why protection of biodiversity creates conflict–Some evidence from the Nordic countries. Journal of Forest Economics, 15(3), 147–165.Birinci-Konur, K., Şeyihoğlu, A., Sezen, G. ve Tekbıyık, A. (2011). Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirilmesi: Gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(3), 1589-1608.Caiman, C. & Lundegärd, I. (2014). Pre-school childrens agency in learning for sustainable development. Environmental Education Research, 20(4), 437-459.Çıbık, A. S. (2009). The effect of the project based learning approach to the attitudes of students towards science lesson. Elementary Education Online, 8(1), 36-47.Davis, J. (1998). Young children, environmental education and future. Early Childhood Education Journal, 26(2), 117-123.Davis, J. (1999). Playing with life: Way of fostering environmental education in early years. Educating for a Better World: Vision to Action WKI; 40th International Conference sunulmuş bildiri. I.aunceston, Tasmania.Duhn, I. (2012). Making ‘place’ for ecological sustainability in early childhood education. Environmental Education Research, 18(1), 19-29.Ekim, T. (2005). Türkiye'nin biyolojik zenginlikleri. Ankara: Türkiye Çevre Vakfı Yayınları.Elçin, A., S., Erkoç, F., Öztekin, M. Atik, A., D., Sarıkaya, R. ve Selvi, M. (2010). Biyoloji laboratuvarı ve arazi uygulamaları: canlılar, ekoloji, doğayı koruma. Ankara: Palme Yayınevi.Hedefalk, M., Almqvist, J. & Östman, H. (2014). Education for sustainable development in early childhood education: a review of the research literature, Environmental Education Research, 1-16.Heimlich, J. E. (2010). Environmental education evaluation: Reinterpreting education as a strategy for meeting mission. Evaluation and Program Planning, 33(2), 180-185.Katz, G. L & Chard, C. S. (2000). Engaging children's mind: The project opproach (2. Baskı).America: Ablex Publishing Corporation.Lee, J. C. K. & Ma, W. H. T. (2006). Early childhood environmental education: A Hong Kong example. Applied Environmental Education & Communication, 5(2), 83-94.Mackenzi, A. C. & Kdwards, S. (2014). liveryday environmental education experiences: Ihe role of content in early childhood education. Australian Journal of Environmental Education, 30(1), 127-133.May, H. (2006). ‘Being froebelian’: An antipodean analysis of the history of advocacy and early childhood. Journal of the History of Education Society, 35(2), 245-262.Mercan, G. ve Köseoğlu, P. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının yakın çevrelerindeki ağaçları tanıma düzeyleri: Ankara ili örneği. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 538-560.Monroe, M. C, Wojcik, D. J. & Bledenweg, K. (2013). A variety of strategies characterize environmental education. (Eds. Monroe M. C. & Krasny M. E.), Across the specturum: Resottrces for environmental educaters içinde (s. 29-46). Washington DC: NAAEE.OECD Enviromental Outlook to 2050. (2012). The Consequences of Inaction – ISBN 978-92-64-122161.Özkubat, S. (2013). Proje yaklaşımı ve okul öncesi donemdeki yeri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 4(1), 36- 44.Pearson, E., & Degotardi, S. (2009). Education for sustainable development in early childhood education: A global solution to local concerns. International Journal of Early Childhood, 4(9), 97-111.Roopnarine, J. L. & Jhonson, J. E. (2005). Approaches to early childhood education. Merrill: Prentice Hall.Rousseau, ]. J. (2009). Emilie (Çev. Y. Avunç). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.Şahin, F., Güven, İ. ve Yurdatapan, M. (2011). Proje tabanlı eğitim uygulamalarının okul öncesi çocuklarında bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 157-176.Şekercioğlu, Ç. H., Anderson, S., Akçay, E., Bilgin, R., Can, Ö. E., Semiz, G., Tavşanoğlu, Ç., Yokeş, M., B., Soyumert, A., İpekdal, K., Sağlam, İ. K., Yücel, M., Dalfes, N. (2011). Turkey’s globally important biodiversity in crisis. Biological Conservation,144(12), 2752-2769.Şenel, T. (2015). Analysis of university students’ perception of and attitudes towards biodiversity (Unpublished Master Thesis, Istanbul Technical University Eurasia Institute Of Earth Sciences, İstanbul). Tekbıyık. A, Konur. K.,B. Şeyihoğlu, A. ve Sezen. G. (2011). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir bilim kampından yansımalar: Gizemli dünyanın eğlenceli keşfi yaz bilim kampı-II. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Sivas.Temel, Z.F., Kandır, A., Erdemir, N. Ve Çiftçibaşı, H.K. (2003). Proje yaklaşımı ve program örnekleri. İstanbul: Morpa Yayınları.Torquati, J., Cutler, K., Gilkerson, D., & Sarver, S. (2013). Early childhood educators' perceptions of nature, science, and environmental education. Early Education & Development, 24(5), 721-743. TÜBİTAK (2017). https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/bilim_ve_toplum_programlari_tanitim_sunumu_2017.pdf. Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2019.Uzunöz, A., Şeyihoğlu, A., Akbaş, Y. ve Gençtürk, E. (2012). Doğa eğitimi: Ders dışı öğretim faaliyetlerine örnek. Ankara: Anı Yayıncılık.

Tree Science Activities for Preschool

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 84 - 101, 31.12.2019

Öz











The purpose of this research
is to investigation of the activities of the “Tree Science School for Preschool
Students” project carried out within the scope of Scientific and Technological
Research Council of Turkey (STRCT) 4004 nature education and Science Schools in
2018. Activities consist of a total of 16 activities, 7 for preschool teachers
and 9 for preschool children. It is aimed that the target audience of the
activities will experience a learning process according to the principles of
active learning related to nature and tree perceptions. In this context,
document analysis from qualitative research methods was used in the research as
it aims to examine the qualities of pre-school activities.  The analysis unit of the activities that make
up the working document has been designated as ‘descriptive words/concepts’ for
formal features and ‘content’ for educational features. The findings, the
activities used in the interpretation and the formal/format characteristics of
the activities and the educational aspects of these activities are related to
the teaching methods and the objectives for the developmental areas.
It is thought that the activities studied in the research and the use of
them in pre-school tree and nature activities are important for the raising of
individuals who have an awareness of environmental responsibility from a young
age.

Proje Numarası

118B518

Kaynakça

  • Akman, B., Uyanık Balat, G ve Güler, T. (2011). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları. Ayvacı, H.Ş., Devecioğlu.Y. ve Yiğit, N. (2002). Okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik ilgilimi Kongresi, Ankara.Ayvacı, H. Ş. ve Ünal, S. (2017). Kuramdan uygulamaya okul öncesinde fen eğitimi. Pegem Atıf İndeksi, 1-476.Avcı, N. ve Dere, H. (2002). Okulöncesi eğitim kurumlannda fen doğa çalışmaları, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi 16- 18, Ankara.Basile, C. G. (2000). Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children. The Journal of Environmental Education, 32(1), 21-27.Bergseng, E. & Vatn, A. (2009). Why protection of biodiversity creates conflict–Some evidence from the Nordic countries. Journal of Forest Economics, 15(3), 147–165.Birinci-Konur, K., Şeyihoğlu, A., Sezen, G. ve Tekbıyık, A. (2011). Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirilmesi: Gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(3), 1589-1608.Caiman, C. & Lundegärd, I. (2014). Pre-school childrens agency in learning for sustainable development. Environmental Education Research, 20(4), 437-459.Çıbık, A. S. (2009). The effect of the project based learning approach to the attitudes of students towards science lesson. Elementary Education Online, 8(1), 36-47.Davis, J. (1998). Young children, environmental education and future. Early Childhood Education Journal, 26(2), 117-123.Davis, J. (1999). Playing with life: Way of fostering environmental education in early years. Educating for a Better World: Vision to Action WKI; 40th International Conference sunulmuş bildiri. I.aunceston, Tasmania.Duhn, I. (2012). Making ‘place’ for ecological sustainability in early childhood education. Environmental Education Research, 18(1), 19-29.Ekim, T. (2005). Türkiye'nin biyolojik zenginlikleri. Ankara: Türkiye Çevre Vakfı Yayınları.Elçin, A., S., Erkoç, F., Öztekin, M. Atik, A., D., Sarıkaya, R. ve Selvi, M. (2010). Biyoloji laboratuvarı ve arazi uygulamaları: canlılar, ekoloji, doğayı koruma. Ankara: Palme Yayınevi.Hedefalk, M., Almqvist, J. & Östman, H. (2014). Education for sustainable development in early childhood education: a review of the research literature, Environmental Education Research, 1-16.Heimlich, J. E. (2010). Environmental education evaluation: Reinterpreting education as a strategy for meeting mission. Evaluation and Program Planning, 33(2), 180-185.Katz, G. L & Chard, C. S. (2000). Engaging children's mind: The project opproach (2. Baskı).America: Ablex Publishing Corporation.Lee, J. C. K. & Ma, W. H. T. (2006). Early childhood environmental education: A Hong Kong example. Applied Environmental Education & Communication, 5(2), 83-94.Mackenzi, A. C. & Kdwards, S. (2014). liveryday environmental education experiences: Ihe role of content in early childhood education. Australian Journal of Environmental Education, 30(1), 127-133.May, H. (2006). ‘Being froebelian’: An antipodean analysis of the history of advocacy and early childhood. Journal of the History of Education Society, 35(2), 245-262.Mercan, G. ve Köseoğlu, P. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının yakın çevrelerindeki ağaçları tanıma düzeyleri: Ankara ili örneği. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 538-560.Monroe, M. C, Wojcik, D. J. & Bledenweg, K. (2013). A variety of strategies characterize environmental education. (Eds. Monroe M. C. & Krasny M. E.), Across the specturum: Resottrces for environmental educaters içinde (s. 29-46). Washington DC: NAAEE.OECD Enviromental Outlook to 2050. (2012). The Consequences of Inaction – ISBN 978-92-64-122161.Özkubat, S. (2013). Proje yaklaşımı ve okul öncesi donemdeki yeri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 4(1), 36- 44.Pearson, E., & Degotardi, S. (2009). Education for sustainable development in early childhood education: A global solution to local concerns. International Journal of Early Childhood, 4(9), 97-111.Roopnarine, J. L. & Jhonson, J. E. (2005). Approaches to early childhood education. Merrill: Prentice Hall.Rousseau, ]. J. (2009). Emilie (Çev. Y. Avunç). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.Şahin, F., Güven, İ. ve Yurdatapan, M. (2011). Proje tabanlı eğitim uygulamalarının okul öncesi çocuklarında bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 157-176.Şekercioğlu, Ç. H., Anderson, S., Akçay, E., Bilgin, R., Can, Ö. E., Semiz, G., Tavşanoğlu, Ç., Yokeş, M., B., Soyumert, A., İpekdal, K., Sağlam, İ. K., Yücel, M., Dalfes, N. (2011). Turkey’s globally important biodiversity in crisis. Biological Conservation,144(12), 2752-2769.Şenel, T. (2015). Analysis of university students’ perception of and attitudes towards biodiversity (Unpublished Master Thesis, Istanbul Technical University Eurasia Institute Of Earth Sciences, İstanbul). Tekbıyık. A, Konur. K.,B. Şeyihoğlu, A. ve Sezen. G. (2011). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir bilim kampından yansımalar: Gizemli dünyanın eğlenceli keşfi yaz bilim kampı-II. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Sivas.Temel, Z.F., Kandır, A., Erdemir, N. Ve Çiftçibaşı, H.K. (2003). Proje yaklaşımı ve program örnekleri. İstanbul: Morpa Yayınları.Torquati, J., Cutler, K., Gilkerson, D., & Sarver, S. (2013). Early childhood educators' perceptions of nature, science, and environmental education. Early Education & Development, 24(5), 721-743. TÜBİTAK (2017). https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/bilim_ve_toplum_programlari_tanitim_sunumu_2017.pdf. Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2019.Uzunöz, A., Şeyihoğlu, A., Akbaş, Y. ve Gençtürk, E. (2012). Doğa eğitimi: Ders dışı öğretim faaliyetlerine örnek. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç.dr.pınar Köseoğlu 0000-0002-6222-7978

Özlem Öznur Gökbulut Bu kişi benim 0000-0001-9680-051X

Esma Pehlivanoğlu Bu kişi benim 0000-0003-4372-0924

Gamze Mercan 0000-0001-5515-999X

Proje Numarası 118B518
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köseoğlu, D., Gökbulut, Ö. Ö., Pehlivanoğlu, E., Mercan, G. (2019). Okul Öncesi Ağaç Bilim Okulu Etkinlikleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(2), 84-101.