Objective: The aim of the study was to examine the relationship between the nursing students' level of utilizing information technologies and their perceptions of individualized care.
Methods: The descriptive-relationship seeking study was conducted with 482 students studying in the nursing department of a university in the 2019-2020 academic year. "Personal Information Form", "Information Technology Utilization Scale" and "Individualized Care Scale A-Nurse Version" were used in data collection. Descriptive statistics, independent groups t test, Mann Whitney U test, Kruskall Wallis test and correlation test were used to evaluate the data. A value of p <0.05 was accepted as the level of significance. Necessary permissions were obtained for the research.
Results: 60.6% of the students saw their knowledge about information technologies at a medium level, 95.4% stated that it is important to benefit from information technologies and 86.7% stated that information technologies should be used for nursing care. In line with the results obtained from the study, the mean score of the Information Technology Utilization Scale was calculated as 56.483 ± 8.127, and the mean score of the Individualized Care Scale A-Nurse Version was calculated as 70.116 ± 9.408. It was determined that there is a very weak (r = 0.277, p <0.01), positively significant relationship between students' level of using information technologies and their perception of individualized care.
Conclusion and Suggestions: It was observed that the students' utilization of information technologies was at a medium level and their individualized care perception was at a good level. In line with this result, it is thought that it is important to support students to integrate information technologies into individualized care.
Information technologies; Individualized care; Individualized care perception; Nursing student
Amaç: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile bireyselleştirilmiş bakım algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı nitelikteki çalışma, bir üniversitenin 2019-2020 eğitim öğretim yılında hemşirelik bölümünde öğrenim gören 482 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, ‘’Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği’ ve ‘’Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası A-Hemşire Versiyonu’’ kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, Mann Whitney U testi, Kruskall Wallis testi ve korelasyon testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 değeri kabul edilmiştir. Araştırma için gerekli izinler alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %60. 6’sı bilişim teknolojileri ile ilgili bilgilerini orta düzeyde görmekte, %95.4’ü bilişim teknolojilerinden yararlanmanın önemli olduğunu ve %86.7’si hemşirelik bakımı için bilişim teknolojilerinden yararlanılması gerektiğini belirtmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği puan ortalamaları 56.483±8.127, Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası A-Hemşire Versiyonu puan ortalamaları 70.116±9.408 olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile bireyselleştirilmiş bakım algıları arasında çok zayıf düzeyde (r=0.277, p<0.01), pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma durumunun orta, bireyselleştirilmiş bakım algılarının ise iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Bu sonuç doğrultusunda öğrencilerin bilişim teknolojilerini bireyselleştirilmiş bakıma entegre etmeleri için desteklenmelerinin önemli olduğu düşünülmektedir.
Bilişim teknolojileri Bireyselleştirilmiş bakım algısı Hemşirelik öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.