Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turist Rehberi Adaylarının Marmaris Destinasyon İmajı Algılarının Metafor Yoluyla İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 4, 1511 - 1526, 30.10.2020
https://doi.org/10.21547/jss.757185

Öz

Çalışmanın amacı, yerli ve yabancı turizm pazarında önemli bir destinasyon olarak konumlanmış Marmaris’in, turistik arzı ve özellikleri de göz önünde bulundurularak, Türkiye’nin tanıtımında kilit rolü olacak olan turist rehberi adaylarının bakış açısıyla destinasyon imajı algısını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmış ve turist rehberi adaylarının Marmaris destinasyonuna ilişkin sahip oldukları algıları belirlemek amacıyla metaforlardan yararlanılmıştır. Araştırmanın kapsamı Marmaris’te turist rehberliği ön lisans eğitimi gören öğrencilerdir. Araştırmada metafor aracılığıyla elde edilen veriler, içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrenciler tarafından en sık üretilen metafor ‘Banka’dır. Bunu sırasıyla mücevher, cennet, bukalemun ve çiçek takip etmektedir. Turist Rehberi adaylarının ‘Marmaris’ destinasyonuna yönelik geliştirdikleri metaforlar 10 kategoride toplanmıştır. Bunlar; ‘Varlık Unsuru’, ‘Çekicilik Unsuru’, İlişkisel Unsur’, ‘Hayvan Unsuru’, ‘Yiyecek Unsuru’, ‘Mekan ve Mitolojik Unsur’, ‘Ekonomik Unsur’, ‘Verilen Önem Unsuru’, ‘Duygusal Unsur’ ve ‘Etkinlik Unsuru’dur.

Kaynakça

  • Akturan, U. & Esen, A. (2013). Fenomenoloji. Baş, T. ve Akturan, U. (Ed.) Nitel Araştırma Yöntemleri içinde. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Algür, S. & Sipahi, G. A. (2016). Destinasyon Marka İmajına Etki Eden Unsurlar: Kuşadası Örneği. EKEV Akademik Dergisi, 20 (66), 301-3016.
  • Alvarez, M. D. & Korzay, M. (2011). Turkey As A Heritage Tourism Destination: The Role of Knowledge. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20 (3-4), 425-440.
  • Arkonaç, S.A. (1998). Psikoloji: Zihin Süreçleri Bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Artuğer, S. & Ercan, F. (2015). Marmaris’in Destinasyon Kişiliğini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (36), 787-793.
  • Bahar, O. & Kozak, M. (2006). Turizm Ekonomisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bakan, İ. & Kefe, İ. (2012). Kurumsal Açıdan Algı ve Algı Yönetimi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (1), 19-34.
  • Bigne, J. E., Sanchez, M. I., Sanchez, J. (2001). Tourism Image, Evaluation Variables and After Purchase Behaviour: Inter-Relationship, Tourism Management, 22, 607– 616.
  • Ceylan, S. (2011). Destinasyon Marka İmajı ve Pamukkale Yöresinde Bir Uygulama. International Journal of And Administrative Studies, 4 (7), 89-101.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 615-636.
  • Emir, O. & Durmaz G. (2009). Afyonkarahisar’ın Termal Turizm İmajı Üzerine Bir Değerlendirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20 (1), 25-32.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gün, S., Durmaz, Y. & Tutcu, A. (2019). Destinasyon İmajının Ziyaretçi Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi: Mardin’e Gelen Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma. Mukaddime, 10 (1), 375 – 392.
  • İnan, E. A., Akıncı, S., Kıymalıoğlu, A. & Akyürek, M. S. (2011). Kruvaziyer Turizminde Turistlerin Tavsiye Niyetlerinde Destinasyon İmajının Etkisi. Ege Akademik Bakış, 11(3), 487-497.
  • Ker, M. (1998). Profesyonel İmajın İmaj Yönetimi Kapsamında Yeri ve Önemi, Pazarlama Dünyası, 71, 20-28.
  • Kılıç, B. (2011). Destinasyon Ziyaretçilerinin Sosyo-Demografik Özelliklerinin Sadakat Eğilimleri Üzerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 240- 252.
  • Kılıç, B. & Akyurt, H. (2011). Destinasyon İmajı Oluşturmada Hüzün Turizmi: Afyonkarahisar ve Başkomutan Tarihi Milli Parkı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 209-232.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, https://tanitma.ktb.gov.tr/TR-31239/turizm-destinasyonu- nedir.html, Erişim Tarihi: 09.03.2020.
  • Milman, A. (2011). The Symbolic Role of Postcards in Representing A Destination Image: The Case of Alanya, Turkey. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 12 (2), 144-173.
  • Öter, Z. & Özdoğan, O. N. (2005). Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk-Efes Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (2), 127-138.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özsezgin, İ. & Ünlüönen, K. (2018). Destinasyon İmajının Markalaşmaya Etkisi: Bodrum Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 5 (4), 45-62.
  • Reilly, D. M. (1990). Free Elicitation Of Descriptive Adjectives For Tourism Image Assessment, Journal of Travel Research, 28 (4), 21–26.
  • Saçlı, Ç., Ersöz, B. & Kahraman, C.Ö. (2019). Etkinlik Katılımcılarının Destinasyon İmajı Algılarının Tekrar Ziyaret Etme Eğilimleri Üzerine Etkisi: Portakal Çiçeği Karnavalı Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28 (1), 178-190.
  • Sarı, Y. & Kozak, M. (2005). Turizm Pazarlamasına Internetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi, Akdeniz Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9, 248-271.
  • Sevim, B., Seçilmiş, C. & Görkem, O. (2013). Algılanan Destinasyon İmajının Tavsiye Davranışı Üzerine Etkisi: Safranbolu’da Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9 (20), 115-129.
  • Stupak, R.J. (2000). Perception Management: An Active Strategy for Marketing and Delivering Academic Excellence, Business Sophistication, and Communication Successes, Public Administration & Management, 5 (4), 250-260.
  • Taşçı, A.D.A. (2008). Social Distance The Missing Link in The Loop of Movies, Destination Image and Tourist Behavior. Journal of Travel Research, 47 (4), 494-507.
  • Toker Gökçe, A. & Bülbül, T. (2014). Okul Bir İnsan Bedenidir: Meslek Lisesi Öğrencilerinin Okul Algılarına Yönelik Bir Metafor Çalışması. Eğitim Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 63-88.
  • Uğur, İ., Gökkaya, S. & Acar, A. (2018). Yerli Turistlerin Destinasyon İmajına İlişkin Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri: Safranbolu Üzerine Bir Çalışma. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 29 – 40.
  • Ünal, C., & Caber, M. (2019). Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30 (1), 82-92.
  • Yağcı, Ö. (2003). Turizm Ekonomisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Y., Yılmaz ,Y., İçigen, E.T., Ekin, Y. & Utku, B.D. (2009). Destination Image: A Comparative Study On Pre And Post Trip Image Variations. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18 (5), 461-479.
  • Zengin, B. & Gürkan, Z. (2009). Konaklama Sektöründe Kurumsal İmajın Önemi ve Tüketici Tercihlerine Etkileri, Journal of Azerbaijani Studies, 12, 132.
Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 4, 1511 - 1526, 30.10.2020
https://doi.org/10.21547/jss.757185

Öz

Kaynakça

  • Akturan, U. & Esen, A. (2013). Fenomenoloji. Baş, T. ve Akturan, U. (Ed.) Nitel Araştırma Yöntemleri içinde. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Algür, S. & Sipahi, G. A. (2016). Destinasyon Marka İmajına Etki Eden Unsurlar: Kuşadası Örneği. EKEV Akademik Dergisi, 20 (66), 301-3016.
  • Alvarez, M. D. & Korzay, M. (2011). Turkey As A Heritage Tourism Destination: The Role of Knowledge. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20 (3-4), 425-440.
  • Arkonaç, S.A. (1998). Psikoloji: Zihin Süreçleri Bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Artuğer, S. & Ercan, F. (2015). Marmaris’in Destinasyon Kişiliğini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (36), 787-793.
  • Bahar, O. & Kozak, M. (2006). Turizm Ekonomisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bakan, İ. & Kefe, İ. (2012). Kurumsal Açıdan Algı ve Algı Yönetimi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (1), 19-34.
  • Bigne, J. E., Sanchez, M. I., Sanchez, J. (2001). Tourism Image, Evaluation Variables and After Purchase Behaviour: Inter-Relationship, Tourism Management, 22, 607– 616.
  • Ceylan, S. (2011). Destinasyon Marka İmajı ve Pamukkale Yöresinde Bir Uygulama. International Journal of And Administrative Studies, 4 (7), 89-101.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 615-636.
  • Emir, O. & Durmaz G. (2009). Afyonkarahisar’ın Termal Turizm İmajı Üzerine Bir Değerlendirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20 (1), 25-32.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gün, S., Durmaz, Y. & Tutcu, A. (2019). Destinasyon İmajının Ziyaretçi Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi: Mardin’e Gelen Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma. Mukaddime, 10 (1), 375 – 392.
  • İnan, E. A., Akıncı, S., Kıymalıoğlu, A. & Akyürek, M. S. (2011). Kruvaziyer Turizminde Turistlerin Tavsiye Niyetlerinde Destinasyon İmajının Etkisi. Ege Akademik Bakış, 11(3), 487-497.
  • Ker, M. (1998). Profesyonel İmajın İmaj Yönetimi Kapsamında Yeri ve Önemi, Pazarlama Dünyası, 71, 20-28.
  • Kılıç, B. (2011). Destinasyon Ziyaretçilerinin Sosyo-Demografik Özelliklerinin Sadakat Eğilimleri Üzerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 240- 252.
  • Kılıç, B. & Akyurt, H. (2011). Destinasyon İmajı Oluşturmada Hüzün Turizmi: Afyonkarahisar ve Başkomutan Tarihi Milli Parkı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 209-232.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, https://tanitma.ktb.gov.tr/TR-31239/turizm-destinasyonu- nedir.html, Erişim Tarihi: 09.03.2020.
  • Milman, A. (2011). The Symbolic Role of Postcards in Representing A Destination Image: The Case of Alanya, Turkey. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 12 (2), 144-173.
  • Öter, Z. & Özdoğan, O. N. (2005). Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk-Efes Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (2), 127-138.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özsezgin, İ. & Ünlüönen, K. (2018). Destinasyon İmajının Markalaşmaya Etkisi: Bodrum Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 5 (4), 45-62.
  • Reilly, D. M. (1990). Free Elicitation Of Descriptive Adjectives For Tourism Image Assessment, Journal of Travel Research, 28 (4), 21–26.
  • Saçlı, Ç., Ersöz, B. & Kahraman, C.Ö. (2019). Etkinlik Katılımcılarının Destinasyon İmajı Algılarının Tekrar Ziyaret Etme Eğilimleri Üzerine Etkisi: Portakal Çiçeği Karnavalı Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28 (1), 178-190.
  • Sarı, Y. & Kozak, M. (2005). Turizm Pazarlamasına Internetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi, Akdeniz Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9, 248-271.
  • Sevim, B., Seçilmiş, C. & Görkem, O. (2013). Algılanan Destinasyon İmajının Tavsiye Davranışı Üzerine Etkisi: Safranbolu’da Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9 (20), 115-129.
  • Stupak, R.J. (2000). Perception Management: An Active Strategy for Marketing and Delivering Academic Excellence, Business Sophistication, and Communication Successes, Public Administration & Management, 5 (4), 250-260.
  • Taşçı, A.D.A. (2008). Social Distance The Missing Link in The Loop of Movies, Destination Image and Tourist Behavior. Journal of Travel Research, 47 (4), 494-507.
  • Toker Gökçe, A. & Bülbül, T. (2014). Okul Bir İnsan Bedenidir: Meslek Lisesi Öğrencilerinin Okul Algılarına Yönelik Bir Metafor Çalışması. Eğitim Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 63-88.
  • Uğur, İ., Gökkaya, S. & Acar, A. (2018). Yerli Turistlerin Destinasyon İmajına İlişkin Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri: Safranbolu Üzerine Bir Çalışma. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 29 – 40.
  • Ünal, C., & Caber, M. (2019). Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30 (1), 82-92.
  • Yağcı, Ö. (2003). Turizm Ekonomisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Y., Yılmaz ,Y., İçigen, E.T., Ekin, Y. & Utku, B.D. (2009). Destination Image: A Comparative Study On Pre And Post Trip Image Variations. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18 (5), 461-479.
  • Zengin, B. & Gürkan, Z. (2009). Konaklama Sektöründe Kurumsal İmajın Önemi ve Tüketici Tercihlerine Etkileri, Journal of Azerbaijani Studies, 12, 132.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Turizm, Otelcilik, Konaklama ve Spor
Yazarlar

Nermin AYAZ 0000-0002-5537-4267

Funda ÖN ESEN 0000-0003-2428-7803

Burhan KILIÇ 0000-0002-1136-5107

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2020
Kabul Tarihi 21 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA AYAZ, N., ÖN ESEN, F., & KILIÇ, B. (2020). Turist Rehberi Adaylarının Marmaris Destinasyon İmajı Algılarının Metafor Yoluyla İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(4), 1511-1526. https://doi.org/10.21547/jss.757185