Günümüzde otomobil markalarındaki değişim ve gelişme oldukça hızlı olduğundan otomobil marka ve özelliklerinin seçiminde tüketici tercihleri önem kazanmıştır. Çalışmada 2022 yılında Kilis ilinde ikamet eden 571 otomobil kullanıcısı ile gerçekleştirilen anket çalışmasından elde edilen anket verileri markov analizi ile değerlendirilerek kadın ve erkek; düşük, orta ve yüksek gelirli; genç, orta ve ileri yaştaki bireyler olarak nitelendirilen otomobil kullanıcıların gelecekte otomobil markası, yakıt türü ve vites türü tercih olasılıkları tahmin edilmeye çalışılmıştır. Markov analizi yardımı ile geçişlerin frekans matrisi, geçişlerin olasılık matrisi ve uzun dönem denge durumu matrisi belirlenmiştir. Uzun dönem denge durumu matrislerine bakıldığında gelecekte düşük gelirli katılımcıların Tofaş, orta gelir grubundakilerin Toyota, yüksek gelir grubundakilerin ise Audi markasını tercih edecekleri belirlenmiştir. Ayrıca düşük ve orta gelirlilerin LPG yakıt türünü ve manuel vitesi, yüksek gelirli grubun ise motorin yakıt türünü ve otomatik vitesi en çok tercih edecekleri tespit edilmiştir. Genç kişilerin Volkswagen; orta yaş ve ileri yaştaki bireylerin ise Toyota markasını, gençlerin LPG, orta yaşlıların motorin, LPG ve ileri yaştaki bireylerin ise motorin yakıt türünü gelecekte tercih edecekleri tahmin edilmiştir. Gelecekte en çok gençlerin manuel, orta yaşlıların manuel, otomatik; ileri yaştaki bireylerin ise otomatik vitesi, ayrıca kadın sürücülerin Volkswagen, erkek sürücülerin ise Toyota markasını, vites ve yakıt türlerinde ise kadın sürücülerin otomatik, benzinli; erkek sürücülerin ise manuel, motorin ve LPG özelliğe sahip otomobilleri tercih edecekleri sonucuna ulaşılmıştır.
In today's world, due to the rapid changes and developments in automobile brands, consumer preferences have become crucial in selecting car brands and features. In this study, survey data obtained from 571 car users residing in Kilis Province in 2022 were evaluated using Markov analysis to predict the future car brand, fuel type, and gear preferences of car users categorized as women and men driver; low, middle, and high-income participants; young, middle-aged, and elderly individuals. Through the markov analysis, the frequency matrix of transitions, the probability matrix of transitions, and the long-term equilibrium state matrix were determined. By looking at the long-term equilibrium state matrices, it was found that low-income participants will mostly prefer Tofaş, middle-income participants will prefer Toyota, and high-income participants will prefer Audi in the future. Low and middle-income participants will mostly prefer LPG fuel type and manual transmission, while high-income participants will prefer diesel fuel type and automatic transmission. Young individuals are predicted to mostly prefer Volkswagen, middle-aged individuals and elderly individuals will mostly prefer Toyota brand in the long term. Young individuals will prefer LPG, middle-aged indiiduals will prefer diesel and LPG, and elderly individuals will prefer diesel fuel type. In the future, young individuals will mostly prefer manual transmission, middle-aged individuals will prefer manual and automatic transmission, and elderly individuals will prefer automatic transmission. Furthermore, women driver will prefer Volkswagen and automatic, gasoline cars, while men driver will prefer Toyota, manual, diesel and LPG cars in terms of brand, gear and fuel type.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | İşletme Finans |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 4 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 1 |