Since the end of the 20th century, the creative economy sectors, in which personal abilities came to the fore, started to take place besides the classical production sectors. These sectors have had a say in increasing the country's welfare thanks to the personal talents nurtured by geography-history-tradition-tradition and social values. The products of actors operating in the field of creative economy that emphasize localism are also very important in terms of equal distribution of wealth, in other words regional development. Moreover, the fields of creative economics have been closely related to the elements that need to be sustained, such as the environment, economy, culture and social dimension.
One of the sectors that reflect the accumulation of socio-cultural life where personal talents are at the forefront is gastronomy. The fact that these accumulations can gain more value in economic life is related to the acceptance of gastronomy as a creative economy field. The aim of the study is to conceptualize the common points of gastronomy and economy under the title of gastroeconomics, to bring forward the discussion of gastronomy as a creative economy field. As a result, it has been determined that the combination of both disciplines contributes to sustainability by creating a power that increases the level of welfare, helps regional development, improves social conditions and the natural environment.
Creative Economy, Economy, Gastronomy, Soft Power, Sustainability, Gastroeconomy
Piyasalarda 20. yüzyılın sonlarından itibaren klasik üretim sektörlerinin yanında kişisel yeteneklerin ön plana çıktığı yaratıcı ekonomi sektörleri de yer almaya başladı. Bu sektörler coğrafya-tarih-gelenek-görenek ve toplumsal değerlerle beslenmiş kişisel yetenekler sayesinde ülke refahını artırmakta söz sahibi oldular. Yaratıcı ekonomi alanında faaliyet gösteren aktörlerin yöreselliği ön plana çıkardığı ürünleri refahın eşit dağıtımı diğer bir deyişle bölgesel kalkınma açısından da oldukça önemlidir. Dahası, yaratıcı ekonomi alanları çevre, ekonomi, kültür ve sosyal boyut gibi sürdürülebilir kılınması gereken unsurlarla da yakın ilişki içine girdiler.
Kişisel yeteneklerin ön planda olduğu sosyo-kültürel hayatın birikimlerini yansıtan sektörlerden biri de gastronomidir. Bu birikimlerin ekonomik hayatta daha fazla değer kazanabilmesi gastronominin yaratıcı ekonomi alanı olarak kabulü ile ilişkilidir. Çalışmanın amacı gastronomi ve ekonominin ortak noktalarını gastroekonomi başlığında kavramsallaştırmak, gastronomiyi yaratıcı ekonomi alanı olarak tartışmaya açmaktır. Neticede her iki disiplinin birlikteliği refah seviyesini yükseltici, bölgesel kalkınmaya yardımcı, sosyal koşulları ve doğal çevreyi iyileştirici bir güç oluşturarak sürdürülebilirliğe katkı sağladığı tespit edilmiştir.
Ekonomi, Gastroekonomi, Yaratacı Ekonomi, Yumuşak güç, Sürdürülebilirlik, Gastronomi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2022 |
Başvuru Tarihi | 29 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022, Cilt 5, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { jtis1064775, journal = {Journal of Tourism Intelligence and Smartness}, eissn = {2651-3420}, address = {topsakal.yunus@gmai.com}, publisher = {Yunus TOPSAKAL}, year = {2022}, volume = {5}, number = {1}, pages = {11 - 23}, title = {Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi}, key = {cite}, author = {Gürsoy, Çiğdem and Özer, Çağla} } |
APA | Gürsoy, Ç. & Özer, Ç. (2022). Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi . Journal of Tourism Intelligence and Smartness , 5 (1) , 11-23 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jtis/issue/68431/1064775 |
MLA | Gürsoy, Ç. , Özer, Ç. "Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi" . Journal of Tourism Intelligence and Smartness 5 (2022 ): 11-23 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/jtis/issue/68431/1064775> |
Chicago | Gürsoy, Ç. , Özer, Ç. "Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi". Journal of Tourism Intelligence and Smartness 5 (2022 ): 11-23 |
RIS | TY - JOUR T1 - Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi AU - Çiğdem Gürsoy , Çağla Özer Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - DO - T2 - Journal of Tourism Intelligence and Smartness JF - Journal JO - JOR SP - 11 EP - 23 VL - 5 IS - 1 SN - -2651-3420 M3 - UR - Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Journal of Tourism Intelligence and Smartness Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi %A Çiğdem Gürsoy , Çağla Özer %T Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi %D 2022 %J Journal of Tourism Intelligence and Smartness %P -2651-3420 %V 5 %N 1 %R %U |
ISNAD | Gürsoy, Çiğdem , Özer, Çağla . "Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi". Journal of Tourism Intelligence and Smartness 5 / 1 (Mayıs 2022): 11-23 . |
AMA | Gürsoy Ç. , Özer Ç. Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi. JTIS. 2022; 5(1): 11-23. |
Vancouver | Gürsoy Ç. , Özer Ç. Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi. Journal of Tourism Intelligence and Smartness. 2022; 5(1): 11-23. |
IEEE | Ç. Gürsoy ve Ç. Özer , "Sürdürülebilir Unsurların Gelişmesine Katkıda Bulunan Bir Yaratıcı Ekonomi Alanı: Gastroekonomi", Journal of Tourism Intelligence and Smartness, c. 5, sayı. 1, ss. 11-23, May. 2022 |