Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Kayseri Hürmetçi Sazlığı’nın coğrafi işaretli ürün potansiyeli ve gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 107 - 125, 01.12.2021

Öz

Gastronomi turizmi farklı lezzetler ve beslenme türleri için en önemli turizm çeşididir. Özellikle gastronomi turizminde ürün çeşitliliği açısından fark yaratmada önemli olan bir noktada coğrafi işaretli ürünlerin çeşitliliği ve bu ürünleri bünyesinde bulundurmasıdır. Hürmetçi Sazlığının bu konuda elinde bulundurduğu potansiyelinin fazla olması bu çalışmaya yön vererek çalışmanın yapılması konusunda belirleyici unsur olmuştur
Kayseri ili sınırları içerisinde yer alan Hürmetçi Sazlığı içerisinde barındırdığı; Akdeniz mandası familyasının içinde bulunan Anadolu Mandası, yine doğal yaşam alanları olan su kuşu türleri, geniş otlakları ve zengin botanik yapısıyla büyük baş ve küçük baş türlerinin yetiştiriciliğinin verimli ve organik bir biçimde yetiştiriciliğinin yapıldığından dolayı gastronomi turizminin ham madde kaynağıdır. Gastronomik ürünlerin çeşitliği ve endemikliğinden dolayı gastronomi turizmi açışından önemli bir potansiyeldir. Bu ürünlerin işlenip tarladan çatala olan süreci en doğal haliyle gözlemleme ve uygulama imkanı sunarak, gastronomi turizmi için önemli bir uğrak noktası olmaya adaydır. Özellikle bölgede üretilen Hürmetçi Manda Kaymağı, Hürmetçi Manda Yoğurdu, Hürmetçi Manda Tereyağı, Hürtmeçi Manda Peyniri, Hürmetçi Manda Süt Reçeli, Hürmetçi Manda Kreması, Hürmetçi Manda Kavurması, Hürmetçi Manda Sucuğu ve Hürmetçi Manda Pastırması şuanda üretilmeyen ama üretilmesiyle ayrıca bir önem kazanacak olan Hürmetçi Manda Tarağı ile coğrafi işaretli ürünlere başvurusu yapılabilecek bir çok potansiyeli içerisinde barındırmaktadır. Bu çalışmada; literatür taramasıyla ile alan gezisi yöntemi kullanılarak, öncelikle gastronomi turizmi ve coğrafi işaretli ürünler kavramları irdelenmiştir. Akabinde manda yetiştiriciliği ve manda mamulleri incelenmiştir. Sonrasında Hürmetçi Sazlığının gastronomi turizm ve coğrafi işaretli ürünler açısından sosyo-ekonomik potansiyeli değerlendirilmiştir. Son olarak bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ), (2021). Retrieved May, 12, 2021 from https://ciftlik.aku.edu.tr/tanitim/
  • Anonim, (2004). Yerli hayvan ırk ve hatlarının tescili hakkında tebliğ (2004/39). 12 Aralık 2004 Tarih ve 25668 Sayılı Resmi Gazete, Ankara.
  • Atasever, S. & Erdem, H. (2008). Manda yetiştiriciliği ve Türkiye’deki geleceği, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 23 (1), 59-64.
  • Bozgeyik, H. (2009). Coğrafi işaretlerin kullanımı ve denetimi, Antep Baklavası’nın coğrafi işaret olarak tescili üzerine, Ankara Barosu Yayınları, 9, 9-21.
  • Cockrill, R. W. (1966). A note on the hair whorles of the water buffalo reprinted from the veterinary record, (November 5 th, 1966), Rome, Italy, 179 (19), 535.
  • Demiryürek, K. (2004). Dünya ve Türkiye’de organik tarım. Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 8(3/4), 63-71.
  • Doğan, B. (2015). Coğrafi işaret korumasının gelişmekte olan ülkeler için önemi. NWSA-Social Sciences, 3C0128, 10, (2), 58-75. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.3C0128
  • Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • Eralp, M. & İzmen, C. (1967). Lüle kaymağı üzerinde araştırmalar, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Yayın No: 291, Ankara.
  • Hall. M. C., Sharples, L., Mitchell R., Macionis, N. & Cambourne B. (2003). Food tourism around the world: development, management and markets, Butterworth-Heinemann: Elsevier.
  • Hazarhun, E. & Tepeci, M. (2018). Coğrafi işarete sahip olan yöresel ürün ve yemeklerin Manisa’nın gastronomi turizminin gelişimine katkısı, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Ignatov, E. (2003). The Canadian culinary tourists: how well do we know them?, Unpublished Master Thesis, University of Waterloo, Kanada.
  • Kan, M., Gülçubuk, B. & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14 (22), 93- 101.
  • Kandır, E. H. (2014). Afyon Kocatepe Üniversitesinden manda yetiştiriciliğine modern bir yaklaşım, Göller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi Ayrıntı, 2 (12), 39-42.
  • Karaca, O. B. (2016). Geleneksel peynirlerimizin gastronomi turizmindeki önemi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 4(2), 17-39.
  • Kivela, J. & Crotts, J.C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destination, Journal of Hospitality and Tourism Research, 30, 354-77.
  • Ligda, D. (1998). Water Buffalo. New prospects for an under utilized animal production naturel academy. Retrieved May, 8, 2021, from http://ww2.netnitco.net/ users/djligda/wbfacts2.htm
  • McKrecher, B., Okumuş F., & Okumuş, B. (2008). Food tourism as a viable market segment: It’s all how you cook the numbers, Journal of Travel &Tourism Marketing, 25 (2), 137-148.
  • Orhan, A. (2010). Yerel değerlerin turizm ürününe dönüştürülmesinde “coğrafi işaretlerin” kullanımı: İzmit Pişmaniyesi örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21 (2), 243-254.
  • Özer, O. (2021). Fotoğraflar, Hürmetçi Sazlığı ve Hürmetçi Manda Ürünleri. Canon 650 D.
  • Pamuk, Ş. & Gürler, Z. (2010). Manda sütünden gelen lezzet: Mozzeralla, Kocatepe Veteriner Dergisi, 3 (1), 49-53.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut Ö. & Adalet Akpulat N. (2017). Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19 (28): 132-140.
  • Sarıipek, S. & Çevik, S. (2020). Oraların nesi meşhur: Şehir pazarlamasında coğrafi işaret tescilli ürünler OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (32), 4907-4938. DOI: 10.26466/opus.772918
  • Sarıözkan, S., (2011). Türkiye’de manda yetiştiriciliğinin önemi, Kafkas Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 17 (1), 163-166
  • Soysal, M. İ., Gürcan, E. K. & Tuna Y. T. (2005). İstanbul Silivri ilçesi Danamandıra köyünde manda yetiştiriciliği üzerine bir araştırma, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2 (1), 73-78.
  • Soysal, M. İ. (2006). Manda ve ürünleri üretimi, Ders Notları, Tekirdağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü, 245. Tekirdağ.
  • Soysal, M. İ., (2013). Anatolian water buffaloes husbandry in Turkey, Buffalo Bulletin, 32 (Special Issue 1), 293-309.
  • Suratno, B. (2004). Protection of geographical indications, IP Management Review, 87-93.
  • Şahin, G. (2015). Türkiye zirai hayatında manda (bubalus bubalis) yetiştiriciliği ve manda ürünlerinin değerlendirilmesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Dergisi, (31), 14-40.
  • Şekerden, Ö. (2001). Büyükbaş hayvan yetiştirme (manda yetiştiriciliği) kitabı, Temizyürek Ofset Matbaacılık, Hatay.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı (2021). Retrieved May, 10, 2021 from https://kayseri.tarimorman.gov.tr/Menu/82/Hayvancilik
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021). Retrieved May, 21, 2021 from, https://ci.turkpatent.gov.tr/veri-tabani
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (TÜİK), (2021). Retrieved May 5, 2021, from https://data.TÜİK.gov.tr/Bulten/Index?p=Hayvansal-Uretim-Istatistikleri-Haziran-2020-33874
  • United States Department of Agriculture (USDA), (2012). Animal Production Data. Retrieved May, 12, 2021, from http://www.usda.gov/wps/portal/usda/usdahome.
  • Üzümcü, O. O. (2018). Gastronomi kültürü ve gastronomi turizmi açısından Likya bölgesini ziyaret eden turistler üzerine bir inceleme, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gastronomi ve Mutfak Sanatları ABD, Gaziantep.
  • Wilkins, J. & Hill, S. (1994). The life of luxury, prospect books, Blackawton, Totnes.
  • Yılmaz, A. & Kara, M. A. (2019). Dünyada ve Türkiye’de manda yetiştiriciliğinin durumu ve geleceği, Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi - Turkish Journal of Agricultural Research 6(3), 356-363.
  • Yılmaz, Ş. (2013). Afyonkarahisar yöresi manda yetiştiriciliği; Küçükçobanlı köyü örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Zootekni Anabilim Dalı, Aydın.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A. & Yalçın, E. (2019). Coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmesi: Akdeniz bölgesi örneği, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3 (4) (Özel Sayı), 861-871.
  • Yüncü, H. (2010). Sürdürülebilir turizm açısından gastronomi turizmi ve Perşembe Yaylası, 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı, Yerel Değerlerce Yayla Turizmi İçinde Şengel, S. (Ed.) Detay Anatolia Akademik Yayıncılık, Ankara, 28-38.
  • Zengin, B., Uyar, H. & Erkol, G. (2015). Gastronomi turizmi üzerine kavramsal bir inceleme, Ulusal Turizm Kongresi, 511-524, Gazi Üniversitesi, Ankara.

Evaluation of Kayseri Hürmetçi Reeds in terms of geographical indications and gastronomy tourism potential

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 107 - 125, 01.12.2021

Öz

Gastronomy tourism is the most important type of tourism for different tastes and types of nutrition. Especially in gastronomy tourism, it is important to make a difference in terms of product variety, the diversity of geographically marked products and their incorporation. The high potential of Hürmetçi Sazlığı in this regard has been the determining factor in the direction of this study.
Hürmetçi Marshes located within the borders of Kayseri province; The Anatolian Buffalo, which is a member of the Mediterranean buffalo family, is the raw material source of gastronomic tourism due to its natural habitats, waterfowl species, large pastures and rich botanical structure, and efficient and organic breeding of bovine and small head species. Due to the variety and endemicity of gastronomic products, it is an important potential for gastronomy tourism. It is a candidate to become an important stopover point for gastronomy tourism by offering the opportunity to observe and apply the process from the field to the fork in the most natural form by processing these products. Hürmetçi Buffalo Cream, Hürmetçi Buffalo Yogurt, Hurmetçi Buffalo Butter, Hemeçi Buffalo Cheese, Hürmetçi Buffalo Milk Jam, Hürmetçi Buffalo Milk Oil, Hürmetçi Buffalo Sausage and Hürmetçi Buffalo Pastrami are not produced yet, but will gain importance with the production of Hürmetçi Buffalo Broom. It contains many potentials that can be applied to products. In this study; The concepts of gastronomy tourism and geographically marked products were first examined by using the field trip method with a literature review. Subsequently, buffalo breeding and buffalo products were examined. Afterwards, the socio-economic potential of Hürmetçi Reeds in terms of gastronomy, tourism and geographically marked products was evaluated. Finally, recommendations were made in the light of the findings.

Kaynakça

  • Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ), (2021). Retrieved May, 12, 2021 from https://ciftlik.aku.edu.tr/tanitim/
  • Anonim, (2004). Yerli hayvan ırk ve hatlarının tescili hakkında tebliğ (2004/39). 12 Aralık 2004 Tarih ve 25668 Sayılı Resmi Gazete, Ankara.
  • Atasever, S. & Erdem, H. (2008). Manda yetiştiriciliği ve Türkiye’deki geleceği, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 23 (1), 59-64.
  • Bozgeyik, H. (2009). Coğrafi işaretlerin kullanımı ve denetimi, Antep Baklavası’nın coğrafi işaret olarak tescili üzerine, Ankara Barosu Yayınları, 9, 9-21.
  • Cockrill, R. W. (1966). A note on the hair whorles of the water buffalo reprinted from the veterinary record, (November 5 th, 1966), Rome, Italy, 179 (19), 535.
  • Demiryürek, K. (2004). Dünya ve Türkiye’de organik tarım. Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 8(3/4), 63-71.
  • Doğan, B. (2015). Coğrafi işaret korumasının gelişmekte olan ülkeler için önemi. NWSA-Social Sciences, 3C0128, 10, (2), 58-75. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.3C0128
  • Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • Eralp, M. & İzmen, C. (1967). Lüle kaymağı üzerinde araştırmalar, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Yayın No: 291, Ankara.
  • Hall. M. C., Sharples, L., Mitchell R., Macionis, N. & Cambourne B. (2003). Food tourism around the world: development, management and markets, Butterworth-Heinemann: Elsevier.
  • Hazarhun, E. & Tepeci, M. (2018). Coğrafi işarete sahip olan yöresel ürün ve yemeklerin Manisa’nın gastronomi turizminin gelişimine katkısı, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Ignatov, E. (2003). The Canadian culinary tourists: how well do we know them?, Unpublished Master Thesis, University of Waterloo, Kanada.
  • Kan, M., Gülçubuk, B. & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14 (22), 93- 101.
  • Kandır, E. H. (2014). Afyon Kocatepe Üniversitesinden manda yetiştiriciliğine modern bir yaklaşım, Göller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi Ayrıntı, 2 (12), 39-42.
  • Karaca, O. B. (2016). Geleneksel peynirlerimizin gastronomi turizmindeki önemi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 4(2), 17-39.
  • Kivela, J. & Crotts, J.C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destination, Journal of Hospitality and Tourism Research, 30, 354-77.
  • Ligda, D. (1998). Water Buffalo. New prospects for an under utilized animal production naturel academy. Retrieved May, 8, 2021, from http://ww2.netnitco.net/ users/djligda/wbfacts2.htm
  • McKrecher, B., Okumuş F., & Okumuş, B. (2008). Food tourism as a viable market segment: It’s all how you cook the numbers, Journal of Travel &Tourism Marketing, 25 (2), 137-148.
  • Orhan, A. (2010). Yerel değerlerin turizm ürününe dönüştürülmesinde “coğrafi işaretlerin” kullanımı: İzmit Pişmaniyesi örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21 (2), 243-254.
  • Özer, O. (2021). Fotoğraflar, Hürmetçi Sazlığı ve Hürmetçi Manda Ürünleri. Canon 650 D.
  • Pamuk, Ş. & Gürler, Z. (2010). Manda sütünden gelen lezzet: Mozzeralla, Kocatepe Veteriner Dergisi, 3 (1), 49-53.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut Ö. & Adalet Akpulat N. (2017). Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19 (28): 132-140.
  • Sarıipek, S. & Çevik, S. (2020). Oraların nesi meşhur: Şehir pazarlamasında coğrafi işaret tescilli ürünler OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (32), 4907-4938. DOI: 10.26466/opus.772918
  • Sarıözkan, S., (2011). Türkiye’de manda yetiştiriciliğinin önemi, Kafkas Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 17 (1), 163-166
  • Soysal, M. İ., Gürcan, E. K. & Tuna Y. T. (2005). İstanbul Silivri ilçesi Danamandıra köyünde manda yetiştiriciliği üzerine bir araştırma, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2 (1), 73-78.
  • Soysal, M. İ. (2006). Manda ve ürünleri üretimi, Ders Notları, Tekirdağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü, 245. Tekirdağ.
  • Soysal, M. İ., (2013). Anatolian water buffaloes husbandry in Turkey, Buffalo Bulletin, 32 (Special Issue 1), 293-309.
  • Suratno, B. (2004). Protection of geographical indications, IP Management Review, 87-93.
  • Şahin, G. (2015). Türkiye zirai hayatında manda (bubalus bubalis) yetiştiriciliği ve manda ürünlerinin değerlendirilmesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Dergisi, (31), 14-40.
  • Şekerden, Ö. (2001). Büyükbaş hayvan yetiştirme (manda yetiştiriciliği) kitabı, Temizyürek Ofset Matbaacılık, Hatay.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı (2021). Retrieved May, 10, 2021 from https://kayseri.tarimorman.gov.tr/Menu/82/Hayvancilik
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021). Retrieved May, 21, 2021 from, https://ci.turkpatent.gov.tr/veri-tabani
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (TÜİK), (2021). Retrieved May 5, 2021, from https://data.TÜİK.gov.tr/Bulten/Index?p=Hayvansal-Uretim-Istatistikleri-Haziran-2020-33874
  • United States Department of Agriculture (USDA), (2012). Animal Production Data. Retrieved May, 12, 2021, from http://www.usda.gov/wps/portal/usda/usdahome.
  • Üzümcü, O. O. (2018). Gastronomi kültürü ve gastronomi turizmi açısından Likya bölgesini ziyaret eden turistler üzerine bir inceleme, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gastronomi ve Mutfak Sanatları ABD, Gaziantep.
  • Wilkins, J. & Hill, S. (1994). The life of luxury, prospect books, Blackawton, Totnes.
  • Yılmaz, A. & Kara, M. A. (2019). Dünyada ve Türkiye’de manda yetiştiriciliğinin durumu ve geleceği, Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi - Turkish Journal of Agricultural Research 6(3), 356-363.
  • Yılmaz, Ş. (2013). Afyonkarahisar yöresi manda yetiştiriciliği; Küçükçobanlı köyü örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Zootekni Anabilim Dalı, Aydın.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A. & Yalçın, E. (2019). Coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmesi: Akdeniz bölgesi örneği, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3 (4) (Özel Sayı), 861-871.
  • Yüncü, H. (2010). Sürdürülebilir turizm açısından gastronomi turizmi ve Perşembe Yaylası, 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı, Yerel Değerlerce Yayla Turizmi İçinde Şengel, S. (Ed.) Detay Anatolia Akademik Yayıncılık, Ankara, 28-38.
  • Zengin, B., Uyar, H. & Erkol, G. (2015). Gastronomi turizmi üzerine kavramsal bir inceleme, Ulusal Turizm Kongresi, 511-524, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Osman Özer 0000-0001-8543-0664

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özer, O. (2021). Kayseri Hürmetçi Sazlığı’nın coğrafi işaretli ürün potansiyeli ve gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesi. Journal of Tourism Research Institute, 2(2), 107-125.