Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gastronomi Sektörü Meslek Uzmanlarının Çalışanlardan Mesleki Beklentileri Ve Gastronomi Eğitimi İle İlgili Düşünceleri

Yıl 2020, , 177 - 189, 30.04.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.605248

Öz

Turizm, çarpan etkisi(turist harcamalarının birden fazla
harcamaya olanak sağlaması) ile çeşitli alt sektörleri doğrudan ya da dolaylı
olarak etkileyen dinamik bir sektördür. Bu çalışma, turizm sektöründeki meslek
uzmanlarının gastronomi alanında çalışanlardan beklentilerini ortaya çıkarmak,
sektörün beklentilerini etkileyen unsurları belirlemek ve sektörün gastronomi
eğitimi konusundaki görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda
araştırmanın örneklemi Türkiye’de İstanbul ilinde turizm işletmelerinin idari
ofislerinde, yiyecek içecek bölümlerinde yönetici olarak çalışan ve ankete
katılmak için gönüllü olan 407 katılımcıdan oluşmaktadır. Bu çalışmada nicel
araştırma yöntemlerinden olan anket veri toplama tekniği ile bilgi edinilmiştir

Veri analizi için “Frekans” ve “ANOVA” testleri
yapılmıştır.

Araştırma bulgularına bakıldığında, öncelikli olarak
gastronomi endüstrisinin çalışanlardan mesleki hayatlarına ilişkin tecrübe ve
çalışma konusunda çaba göstermelerini bekledikleri,  yiyecek ve içecek konusunda mesleki bilgi ve
tecrübenin varlığını önemsedikleri gözlenmiştir. Aynı zamanda gastronomi
endüstrisi, gastronomi ve mutfak sanatları alanlarındaki gastronomi öğretim
elemanlarının endüstri hakkında çok iyi bilgi sahibi olmadıklarına
inanmaktadır. Staj veya iş başında eğitim programlarının öğrencinin kariyeri
için yararlı olduğu ve gastronomi endüstrisindeki yönetici ve öğretim
elemanlarının kariyer beklentileri arasında farklılıklar olduğu görülmüştür.





Bu sonuçların ışığında, öğrencilere deneyim seviyelerini
arttırmaları için staj olanakları ve iş başında eğitim kursları verilmesi önem
taşımaktadır. Bu sayede öğrencilerin yiyecek-içecek kursları veya eğitimleriyle
becerilerini geliştirmeleri konularında desteklenmeleri önerilmektedir. Aynı
zamanda üniversitelerin gastronomi bölümlerinde istihdam edilecek öğretim
üyelerinin, gastronomi endüstrisinde pratik bilgi, beceri ve deneyime sahip
kişiler arasından seçilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aydın, Ebru. 2015. Gastronomi Turizminin Şehir Markalaşmasına Etkisi: Afyonkarahisar İli Örneği. Afyonkocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.Büyüköztürk, Şener. 2010. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara.Can, Abdullah. 2014. SPSS ile Bilimsel Araştırma Süresince Nicel Veri Analizi, Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara.Chan, Sow Hup. & Kuok, Oi Mei. 2011. “A Study of Human Resources Recruitment, Selection, and Retention Issues in the Hospitality and Tourism Industry in Macau”. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 10 (4); 421-441.Çağlı, Irmak Beril. 2012. Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı, Bölge Planlama Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Durlu-Özkaya, F. & Can, A. 2012. “Gastronomi Turizminin Destinasyon Pazarlamasına Etkisi.” Türk Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Dergisi, Temmuz-Ağustos, Sayı: 206.Ghiselli, Richard F., La Lopa, Joseph Mick. & Bai, Billy. 2001. “Job satisfaction, life satisfaction, and turnover intent among food-service managers.” Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42 (2); 28-37.Gümüs, Şale. Arı, Merve. & Bakırtas, Hülya. 2010. Otel İşletmelerinde Personel Seçimi: Bursa İlinde Bir Uygulama. MYO-OS 2010- Ulusal Meslek Yuksekokulları Oğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, Düzce.Hegarty, Joseph A. & O’Mahony, G. Barry. 2001. “Gastronomy: A Phenomenon of Cultural Expressionism and an Aesthetic for Living.” İnternational Journal of Hospitality Management, 20; 3-13.Hegarty, Joseph A. 2005. “Developing “Subject Fields” in Culinary Arts, Science and Gastronomy”. Journal of Culinary Science and Technology, 4 (1); 5-13.Hegarty, Joseph A. & Antun, J.M. 2007. “Celebrate Culinary Science and Gastronomic Knowledge.” Journal of Culinary Science and Technology, 5 (4); 1-7.Kim, Junge Hee Ginny. 2008. Career expectations and requirements of undergraduate hospitality students and the hospitality industry: An analysis of differences. Auckland University of Technology, School of Hospitality and Tourism, Master Thesis.Pelit, Elbeyi. Soybali, Hasan Hüseyin & Ak, Serkan. 2017. “Termal Otel İşletmelerinde Personel Bulma, Seçme ve Personeli İşe Yerleştirme Sürecindeki Uygulamalar ve Sorunlar Üzerine Bir Araştırma: Afyonkarahisar Örneği.” Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/ Journal of Travel and Hospitality Management, 14 (3); 53-73.Santich, Barbara. 2004. “The Study of Gastronomy and its Relevance to Hospitality Education and Training” İnternational Journal of Hospitality Management, 23; 15-24.Scarpato, Rosario. 2003. Tourism and Gastronomy. Hjalager, A.M., Richards G.(Ed.), Taylor and Francis e-Library, Chapter 4, pp. 52-101.Şahin, Esra. 2015. Bir Destinasyon Unsuru Olarak Yerel Gastronominin Marka Şehir pazarlamasında Etkileri: Gaziantep Örneği, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep. Tesone, Dana V. & Ricci, Peter 2012. “Hospitality expectations of entry-level college graduates: A preference for attitude over aptitude.” European Journal of Business and Social Science. 1(6); 140-149.Ural, Ayhan. & Kılıç, İbrahim. 2013. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi, Detay Yayıncılık: Ankara.URL-1 (2019). İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, İstanbul Turizm İstatistikleri Raporu Mart 2019, Erişim Tarihi: 08.05.2019, Erişim Adresi: http://www.istanbulkulturturizm.gov.tr/Eklenti/63270,mart-2019pdf.pdf?0Yılmaz, Gülay Özdemir. & Gürol, Neşe Kafa. 2012. “Balıkesir İlinin Kırsal Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi.” KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23); 23-32.

Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education

Yıl 2020, , 177 - 189, 30.04.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.605248

Öz

Tourism as a dynamic sector which affects various
sub-sectors directly or indirectly due to its multiplier effect. The current
study was conducted with the purpose of revealing the tourism industry’s
professional expectations from the employees working in the field of
gastronomy, discovering the factors affecting the industry’s expectations and
putting forward the industry’s views on gastronomy education. In this regard, the
research sample was composed of 407 respondents who work as manager in
administrative offices and food & beverage departments of tourism
enterprises in Istanbul, Turkey and have volunteered to be involved in the
survey. Questionnaire which is a data collection tool in quantitative research
methods were used in the current study. The research data were analyzed on statistical
analysis software. For data analysis, “Frequency” and “ANOVA” tests were
performed.



Based on the research findings, it was concluded
that the gastronomy industry expects from the employees in their professional
life the existence of work effort and experience, and professional knowledge
and experience on food and beverages; that the industry believes that the lecturers
in the gastronomy section of the department of gastronomy and culinary arts are
not very well knowledgeable about the gastronomy industry; that the internship
or on-the-job training programs are beneficial for student’s career; and that
there are differences between the career expectations of managers and lecturers
in gastronomy industry. In the light of these results, it is recommended that
students are provided with internship opportunities and on-the-job training
courses to increase their experience levels; that they should improve their
skills through courses or trainings on food and beverages; and that the
lecturers to be employed for the universities’ gastronomy departments should be
selected among the individuals who have practical knowledge, skills and
experience in gastronomy industry.

Kaynakça

  • Aydın, Ebru. 2015. Gastronomi Turizminin Şehir Markalaşmasına Etkisi: Afyonkarahisar İli Örneği. Afyonkocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.Büyüköztürk, Şener. 2010. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara.Can, Abdullah. 2014. SPSS ile Bilimsel Araştırma Süresince Nicel Veri Analizi, Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara.Chan, Sow Hup. & Kuok, Oi Mei. 2011. “A Study of Human Resources Recruitment, Selection, and Retention Issues in the Hospitality and Tourism Industry in Macau”. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 10 (4); 421-441.Çağlı, Irmak Beril. 2012. Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı, Bölge Planlama Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Durlu-Özkaya, F. & Can, A. 2012. “Gastronomi Turizminin Destinasyon Pazarlamasına Etkisi.” Türk Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Dergisi, Temmuz-Ağustos, Sayı: 206.Ghiselli, Richard F., La Lopa, Joseph Mick. & Bai, Billy. 2001. “Job satisfaction, life satisfaction, and turnover intent among food-service managers.” Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42 (2); 28-37.Gümüs, Şale. Arı, Merve. & Bakırtas, Hülya. 2010. Otel İşletmelerinde Personel Seçimi: Bursa İlinde Bir Uygulama. MYO-OS 2010- Ulusal Meslek Yuksekokulları Oğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, Düzce.Hegarty, Joseph A. & O’Mahony, G. Barry. 2001. “Gastronomy: A Phenomenon of Cultural Expressionism and an Aesthetic for Living.” İnternational Journal of Hospitality Management, 20; 3-13.Hegarty, Joseph A. 2005. “Developing “Subject Fields” in Culinary Arts, Science and Gastronomy”. Journal of Culinary Science and Technology, 4 (1); 5-13.Hegarty, Joseph A. & Antun, J.M. 2007. “Celebrate Culinary Science and Gastronomic Knowledge.” Journal of Culinary Science and Technology, 5 (4); 1-7.Kim, Junge Hee Ginny. 2008. Career expectations and requirements of undergraduate hospitality students and the hospitality industry: An analysis of differences. Auckland University of Technology, School of Hospitality and Tourism, Master Thesis.Pelit, Elbeyi. Soybali, Hasan Hüseyin & Ak, Serkan. 2017. “Termal Otel İşletmelerinde Personel Bulma, Seçme ve Personeli İşe Yerleştirme Sürecindeki Uygulamalar ve Sorunlar Üzerine Bir Araştırma: Afyonkarahisar Örneği.” Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/ Journal of Travel and Hospitality Management, 14 (3); 53-73.Santich, Barbara. 2004. “The Study of Gastronomy and its Relevance to Hospitality Education and Training” İnternational Journal of Hospitality Management, 23; 15-24.Scarpato, Rosario. 2003. Tourism and Gastronomy. Hjalager, A.M., Richards G.(Ed.), Taylor and Francis e-Library, Chapter 4, pp. 52-101.Şahin, Esra. 2015. Bir Destinasyon Unsuru Olarak Yerel Gastronominin Marka Şehir pazarlamasında Etkileri: Gaziantep Örneği, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep. Tesone, Dana V. & Ricci, Peter 2012. “Hospitality expectations of entry-level college graduates: A preference for attitude over aptitude.” European Journal of Business and Social Science. 1(6); 140-149.Ural, Ayhan. & Kılıç, İbrahim. 2013. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi, Detay Yayıncılık: Ankara.URL-1 (2019). İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, İstanbul Turizm İstatistikleri Raporu Mart 2019, Erişim Tarihi: 08.05.2019, Erişim Adresi: http://www.istanbulkulturturizm.gov.tr/Eklenti/63270,mart-2019pdf.pdf?0Yılmaz, Gülay Özdemir. & Gürol, Neşe Kafa. 2012. “Balıkesir İlinin Kırsal Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi.” KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23); 23-32.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadriye Alev Akmeşe

Ümit Sormaz

Esat Özata Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Akmeşe, K. A., Sormaz, Ü., & Özata, E. (2020). Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(58), 177-189. https://doi.org/10.19168/jyasar.605248
AMA Akmeşe KA, Sormaz Ü, Özata E. Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Nisan 2020;15(58):177-189. doi:10.19168/jyasar.605248
Chicago Akmeşe, Kadriye Alev, Ümit Sormaz, ve Esat Özata. “Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15, sy. 58 (Nisan 2020): 177-89. https://doi.org/10.19168/jyasar.605248.
EndNote Akmeşe KA, Sormaz Ü, Özata E (01 Nisan 2020) Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15 58 177–189.
IEEE K. A. Akmeşe, Ü. Sormaz, ve E. Özata, “Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 58, ss. 177–189, 2020, doi: 10.19168/jyasar.605248.
ISNAD Akmeşe, Kadriye Alev vd. “Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15/58 (Nisan 2020), 177-189. https://doi.org/10.19168/jyasar.605248.
JAMA Akmeşe KA, Sormaz Ü, Özata E. Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15:177–189.
MLA Akmeşe, Kadriye Alev vd. “Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 58, 2020, ss. 177-89, doi:10.19168/jyasar.605248.
Vancouver Akmeşe KA, Sormaz Ü, Özata E. Vacational Expectations Of Gastronomy Professionals From Employees And Their Evaluations Relating To Gastronomy Education. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15(58):177-89.