Turizm, çarpan etkisi(turist harcamalarının birden fazla
harcamaya olanak sağlaması) ile çeşitli alt sektörleri doğrudan ya da dolaylı
olarak etkileyen dinamik bir sektördür. Bu çalışma, turizm sektöründeki meslek
uzmanlarının gastronomi alanında çalışanlardan beklentilerini ortaya çıkarmak,
sektörün beklentilerini etkileyen unsurları belirlemek ve sektörün gastronomi
eğitimi konusundaki görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda
araştırmanın örneklemi Türkiye’de İstanbul ilinde turizm işletmelerinin idari
ofislerinde, yiyecek içecek bölümlerinde yönetici olarak çalışan ve ankete
katılmak için gönüllü olan 407 katılımcıdan oluşmaktadır. Bu çalışmada nicel
araştırma yöntemlerinden olan anket veri toplama tekniği ile bilgi edinilmiştir
Veri analizi için “Frekans” ve “ANOVA” testleri
yapılmıştır.
Araştırma bulgularına bakıldığında, öncelikli olarak
gastronomi endüstrisinin çalışanlardan mesleki hayatlarına ilişkin tecrübe ve
çalışma konusunda çaba göstermelerini bekledikleri, yiyecek ve içecek konusunda mesleki bilgi ve
tecrübenin varlığını önemsedikleri gözlenmiştir. Aynı zamanda gastronomi
endüstrisi, gastronomi ve mutfak sanatları alanlarındaki gastronomi öğretim
elemanlarının endüstri hakkında çok iyi bilgi sahibi olmadıklarına
inanmaktadır. Staj veya iş başında eğitim programlarının öğrencinin kariyeri
için yararlı olduğu ve gastronomi endüstrisindeki yönetici ve öğretim
elemanlarının kariyer beklentileri arasında farklılıklar olduğu görülmüştür.
Bu sonuçların ışığında, öğrencilere deneyim seviyelerini
arttırmaları için staj olanakları ve iş başında eğitim kursları verilmesi önem
taşımaktadır. Bu sayede öğrencilerin yiyecek-içecek kursları veya eğitimleriyle
becerilerini geliştirmeleri konularında desteklenmeleri önerilmektedir. Aynı
zamanda üniversitelerin gastronomi bölümlerinde istihdam edilecek öğretim
üyelerinin, gastronomi endüstrisinde pratik bilgi, beceri ve deneyime sahip
kişiler arasından seçilmesi gerekmektedir.
Tourism as a dynamic sector which affects various
sub-sectors directly or indirectly due to its multiplier effect. The current
study was conducted with the purpose of revealing the tourism industry’s
professional expectations from the employees working in the field of
gastronomy, discovering the factors affecting the industry’s expectations and
putting forward the industry’s views on gastronomy education. In this regard, the
research sample was composed of 407 respondents who work as manager in
administrative offices and food & beverage departments of tourism
enterprises in Istanbul, Turkey and have volunteered to be involved in the
survey. Questionnaire which is a data collection tool in quantitative research
methods were used in the current study. The research data were analyzed on statistical
analysis software. For data analysis, “Frequency” and “ANOVA” tests were
performed.
Based on the research findings, it was concluded
that the gastronomy industry expects from the employees in their professional
life the existence of work effort and experience, and professional knowledge
and experience on food and beverages; that the industry believes that the lecturers
in the gastronomy section of the department of gastronomy and culinary arts are
not very well knowledgeable about the gastronomy industry; that the internship
or on-the-job training programs are beneficial for student’s career; and that
there are differences between the career expectations of managers and lecturers
in gastronomy industry. In the light of these results, it is recommended that
students are provided with internship opportunities and on-the-job training
courses to increase their experience levels; that they should improve their
skills through courses or trainings on food and beverages; and that the
lecturers to be employed for the universities’ gastronomy departments should be
selected among the individuals who have practical knowledge, skills and
experience in gastronomy industry.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 58 |