Çevrimiçi Seyahat Rezervasyonuna Yönelik Algılanan Riskin Kullanma Eğilimi Üzerine Etkisi
Yıl 2020,
Cilt: 15 Sayı: 59, 624 - 641, 31.07.2020
Fatih Ercan
,
Hasan Köşker
,
Nalan Albuz
Öz
Çevrimiçi seyahat rezervasyonu, son yıllarda kişiler tarafından yaygın bir şekilde kullanılan seyahat rezervasyon yöntemi olarak dikkat çekmektedir. Turizm endüstrisindeki işletmelerin kendi internet siteleri, rezervasyon web siteleri ve çeşitli mobil seyahat rezervasyon uygulamalarını kullanarak kişiler rezervasyonlarını hızlı ve pratik bir şekilde yapabilmektedirler. Bununla birlikte, çevrimiçi seyahat rezervasyonuna yönelik algılanan riskler kişilerin kullanma eğilimini etkileyebilmektedir. Çevrimiçi seyahat rezervasyonunu kullanma eğilimi üzerinde etkili algılanan risk faktörlerinin tespiti, risk unsurlarına yönelik gerekli tedbirlerin alınması açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi seyahat rezervasyonuna yönelik algılanan risklerin kullanma eğilimi üzerine olası etkilerini ortaya koymaktır. Anket tekniği kullanılarak toplanan veriler SPSS 21.0 for Windows programı kullanılarak analiz edilmiştir. Regresyon analizi sonuçlarına göre algılanan performans riski, güvenlik riski ve sosyal risklerin kişilerin kullanma eğilimi üzerinde olumsuz etkiye sahip risk faktörleri olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Albayrak, A. S. (2005). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde Enküçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı Tahmin Teknikleri ve Bir Uygulama. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-126.
- Amaro, S. ve Duarte, P. (2013). Onlıne Travel Purchasıng: A Lıterature Revıew. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30, 755-785.
- Curras-Perez, R. ve Sanchez-Garcia, I. (2012). “Satisfaction and Loyalty to a Website: TheModerating Effect of Perceived Risk”, EsicMarket, 141, 183-207.
- Dönmez Genç, N. (2017). Turizm Sektöründe Online Rezervasyon Kalite Algısı ve Algılanan Risk Faktörlerinin İncelenmesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Ercan Kalkan, M. ve Deniz, V. (2013). Risk Kavramı Üzerine. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 13(48),, 43-48.
- George, D. ve Mallery, P. 2016. IBM SPSS Statistics 23 Step By Step A Simple Guide and Reference.(Fourteenth Edition). New York: Routledge.
- Gregersen, N. H. (2003). Rısk and Relıgıon: Toward a Theology of Rısk Takıng. Zygon, 38(2), 355-376.
- Guo, X., Zheng, X., Ling, L. ve Yang, C. (2014). Online Coopetition Between Hotels and Online Travel Agencies: From the Perspective of Cash Back After Stay. Tourism Management Persoectives, 12, 104-112.
- Hair Jr., J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. 2014. Multivariate Data Analysis. Harlow: Pearson Education Limited.
- Hayran, S., Gül, A. ve Duru, S. (2017). Türkiye’de İnternetten Alışveriş Yapan Bireylerin Risk Algılarının Cinsiyet Farklılıklarına Göre Değerlendirilmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 7(3), 48-57.
- Hong, Z. ve Yi, L. (2012). Research on the Influence of Perceived Risk in Consumer Online Purchasing Decision. Physics Procedia, 24(Part B), 1304-1310.
- Jacoby, J. ve Kaplan, L. B. (1972). The Components of Percieved Risk. Proceedings of The Third Annual Conference of the Association for Consumer Research, 382-393.
- Karamustafa, K. ve Erbaş, E. (2011). Satın Alma Karar Sürecinde Algılanan Risk: Paket Turlara Yönelik Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 103-144.
- Keskinkılıç, M., Ağca, Y. ve Karaman, E. (2016). İnternet ve Bilgi Sistemleri Kullanımının Turizm Dağıtım Kanallarına Etkisi Üzerine Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 445-472.
- Kim, L. H., Kim, D. J. ve Leong, J. K. (2005). The Effect of Perceived Risk on Purchase Intention in Purchasing Airline Tickets Online. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 13(2), 33-53.
- Kim, L. H., Qu, H. ve Kim, D. J. (2009). A study of Perceıved Rısk and Rısk Reductıon of Purchasıng Aır-Tıckets Onlıne. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26, 203-224.
- Koçoğlu, C. M. (2016). Risk Algısının Yeniden Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Havayolu Sektöründe Bir Araştırma, Akademik Bakış Dergisi, 57, 246-263.
- Liang, X., Li, J. ve Xu, Z. (2018). The Impact of Perceived Risk on Customers’ Intention to Use-An Empirical Analysis of DiDi Car-Sharing Services. Proceedings of The 18th International Conference on Electronic Business, 644-653.
- Lin, P.-J., Jones, E. ve Westwood, S. (2009). Perceived Risk and Risk-Relievers in Online Travel Purchase Intentions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18, 782-810.
- Ling, L., Guo, X. ve Yang, C. (2014). Opening the Online Marketplace: An Examination of Hotel Pricing and Travel Agency On-line Distribution of Rooms. Tourism Management, 45, 234-243.
- Marafon, D. L., Basso, K., Espartel, L. B., Barcellos, M. D. ve Rech, E. (2018). Perceived Risk and İntention to Use İnternet Banking. International Journal of Bank Marketing, 36(2), 277-289.
- Marriott, H. R. ve Williams, M. D. (2018). “Exploring Consumers Perceived Risk and Trust for Mobile Shopping: A Theoretical Framework and Empirical Study”, Journal of Retailing and Consumer Services, 42, 133-146.
- Mouakket, S. ve Al-Hawari, M. A. (2012). “Examining the Antecedents of E-Loyalty Intention in an Online Reservation Environment”, Journal of High Technology Management Research, 23, 46-57.
- Naiyi, Y. (2004). Dimensions of Consumer’s Perceived Risk in Online Shopping. Journal of Electronic Science and Technology of China, 2(3), 177-182.
- Nguyen, T. D. ve Nguyen, T. C. (2017). The Role of Perceived Risk on Intention to Use Online Banking in Vietnam. Proceedings of International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics, 1903-1908.
- Ozansoy Çadırcı, T. ve Sağkaya Güngör, A. (2018). Çevrimiçi Satın Almalarda Tüketicinin Risk Algısı: İki Boyutlu Ürün Görüntüleme ve Artırılmış Gerçeklik (Üç Boyutlu Ürün Görüntüleme) Uygulamalarına İlişkin Bir Karşılaştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 53-76.
- Pehlivan, A. (2008). “Risk” Kavramından Hareketle Türkiye’deki “Sigortacılık” Sektörü Üzerine Değüerlendirmeler. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 87-101.
- Quintal, V. A., Lee, J. A. ve Soutar, G. N. (2010). Risk, Uncertainty and the Theory of Planned Behavior: A Tourism Example. Tourism Management, 31(6), 797-805.
- Schaarschmidt, M. ve Höber, B. (2017). Digital Booking Services: Comparing Online With Phone Reservation Services. Journal of Services Marketing, 31(7), 704-719.
- Souza, A., Silva, A. ve Barbosa, M. L. (2016). Understanding Consumers’ Reluctance to Purchase Hotel Services Online: What Makes It So Risky?. Pasos, 14(5), 1253-1266.
- Türk Dil Kurumu Sözlükleri, 2019. https://www.sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 20.11.2019.
- Ural, A. ve Kılıç, İ. 2013. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yeung, R. M. W. ve Morris, J. (2006). An Empirical Study of The İmpact of Consumer Perceived Risk on Purchase Likelihood: A Modelling Approach. International Journal of Consumer Studie, 30, 294-305.
- Yüce, A. (2014). Perakendecilik Sektöründe Tüketicilerin Algıladıkları Riskler: Süpermarketlerde Bir Uygulama. EKEV Akademi Dergisi, 58, 229-250.
- Zhang, L., Tan, W., Xu, Y. ve Tan, G. (2012). Dimensions of Consumers’ Perceived Risk and Their Influences on Online Consumers’ Purchasing Behavior. Communications in Information Science and Management Engineering, 2(7), 8-14.
- Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2019. https://w3.beun.edu.tr/, Erişim Tarihi: 20.11.2019.